Sondre Sandvik Startet 11.August.2010 Link til dette innlegget Startet 11.August.2010 Hallo, jeg er en 14år gammel gutt som ønsker å ha en egen båt for første gang. har en johnson 9.9 fra 1970-tallet som ikke starter. Startet for noen dager siden, men den stoppet da jeg slapp gassen. Den har ikke dødmannsknapp og har dårlige plugghetter. Håper noen kan komme med tips.:) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Litt flere opplysninger hadde vært knall Du får skifte tennplugger og nye hetter! Så får noen hjepe deg med grunninstilling på forgasseren? Gi halv gass, og dra! Bruk choke, vist du hører den holder på og starte på ett drag, ta inn choken og prøv igjen! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Sondre Sandvik Svart 12.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Tusen takk, kan det være at giret er litt tregt å at den ikke kommer ornkli i fri? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Jeg ville som Sondre over har startet med å bytte plugger og plugghetter, så ville jeg også sjekket den koblingen (gummihetten) som er mellom svinghjulet og powerboksen, for her kan det danne seg irr som gjør at det ikke kommer strøm til powerboks og videre til coilene. Har vært bori 2motorer nå på kort tid som har hatt denne feilen. Hvis motor gikk pent før den ble satt bort ville jeg vært forsiktig med å begynne å justere gasser, og heller skrudd denne av og tatt av flotørkammeret for å se at flottør ikke har hengt seg opp. Blås gjerne gasseren ren med trykkluft mens den er av motor. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Sondre Sandvik Svart 12.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Tusen takk, det skal jeg gjøre :) men det er tre gule ledninger som ligger løse fra svinghjulet Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Tusen takk, kan det være at giret er litt tregt å at den ikke kommer ornkli i fri? Vist du klarer og dra i snoren, så er den i fri. Klarer du ikke og dra, altså den stopper momentant, ville jeg tatt en sjekk der. Tusen takk, det skal jeg gjøre :) men det er tre gule ledninger som ligger løse fra svinghjulet Sikkert noe turtall opplegg... Ta bilde Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
GlennIversen Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Tre gule ledninger! Er den en gul med grå stripe, en gul med blå stripe og en hel gul? Hvis det er disse fargene så mener jeg å huske at disse er til strømuttaket på siden av motor, Isoler disse skikkelig og strips dem fast eller ta av svinghulet og følg disse 3 ledningene så finner du en spole disse sitter på, denne spolen kan du skru av, hvis du ikke har tenkt å bruke strøm fra motor. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Sondre Sandvik Svart 12.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 De har litt blå striper på seg, så jeg reimer med at hele ledningene har vært gul med blå striper. Er det. Noen som vet hvor man får kjøpt billige plugghetter? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Ganske så sikker på at en er gul med tynn blå stripe, en er gul med tynn grå stripe og en helgul... men sikkert vanskelig å se etter så mange år på en gammel motor. Så bare strips dem opp men husk å isolere dem godt først. Husk også å sjekke alle jordingspunkter på coiler, blokka osv... Når det gjelder plugghetter og eller deler til motoren din kan du jo sjekke HER og HER Skal du bruke vinteren på å pusse opp motoren sa anbefaller jeg DISSEfor her er prisen veldig bra. Du kan jo også lese litt PÅ DENNE , her er det mye og lære for en hobby-mekaniker. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Sondre Sandvik Svart 12.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 finner ikke plugghetter til min mottor på noen av sidene jeg. Sitér dette innlegget Link to post
dralban Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Har ikke peiling, men har en Johnson 35 1976 modell og den brukte jeg senest for en uke siden til å slepe en Joda 24 i fire timer. Det betyr at det er håp! Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 om du ikke får den til å gå, har jeg billig motor til deg:) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Gå inn på Ravn's, søk der. Men har denne løse plugghetter da? eller er den "sveiset" fast sammen med ledningen som også er "sveiset fast til coilen. Hvis den har løs pluggledning som kan kobles fra coil, så kan du også stikke til Biltema, kjøpe de korteste coil-ledningene der og bruke disse. Hvis du får skrudd av plugghetten, så har de aller fleste bilrekvistia butikker løse plugghetter og da er det bare å skru på an ny. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Når du finner delene som skal til så kan du kjøpe startgass på bensinstasjonen hvis den er vanskelig å starte. Dusj litt inn i forgasserens inntak for luft, dt er kanskje dekket av plast som du evt må fjerne. Slikt kan få liv i gamle motorer som har stått lenge. Bruker du for mye kan det smelle godt og/eller stå flamme helt ut av forgasseren Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Når du finner delene som skal til så kan du kjøpe startgass på bensinstasjonen hvis den er vanskelig å starte. Dusj litt inn i forgasserens inntak for luft, dt er kanskje dekket av plast som du evt må fjerne. Slikt kan få liv i gamle motorer som har stått lenge. Bruker du for mye kan det smelle godt og/eller stå flamme helt ut av forgasseren Startgass er igrunn ikke en bra løsning ifølge mange motorkyndige, og meg. Det kan være bedre å blande litt bensin og 2t olje på ei sprayflaske og benytte det på samme måte. Det sies at flere typer startgass tar knekken på den oljefilmen som 2t olja lager, som igjen fører til økt slitasje. Ellers, så er det nok ikke så dumt å gå over det som du ser av elektriske koblinger samt åpne forgasser for å rense samt ta ut dyser og rense disse. Husk også den "ventilen"(nåla) som åpnes av flotøren, denne har for vane å gå dårlig på motorer som har stått lenge. Dette burde kunne renses greit. Vær forsiktig med pakningene. Videre ville jeg tatt av svinghjulet og gjort ren magnetene og det elektriske. Det kan fort være mye skitt som har irret og rustet hær inne som igjen fører til at det ikke genereres nok strøm. En boks med crc elektronikkrens er nok en god venn nå, videre så må du huske å sette inn det du renser med et middel som er beregnet for å ta vare på det. Finnes forskjellige typer konserveringsmiddler for motorer, noe er sikkert omtalt i andre tråder hær. Selv bruker jeg crc elektronikkrens samt et produkt som heter "safewash" til rensing, det er en knall kombinasjon hvis det brukes rett. Biltemas x5 er også fin til mye. Videre har jeg en impregneringsspray som jeg ikke lengre er sikker på hva heter :( samt at jeg benytter konserveringsmiddlet til biltema. Dette har fungert utmerket på påhengere som har blitt tungstartet pga tidens slitasje og ikke pga ødelagte deler :) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Startgass er litt tørt, men helt OK i denne sammenhengen. En motor fra 1970 tallet er ingen sart barnerumpe, men lider nok mer av slitasjegikt! Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 startgass er aldri ok på en 2takter. da er spruteflasken et mye bedre alternativ Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Sondre Sandvik Svart 15.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Har prøvd med start gass mange ganger,men den startet uten for en uke siden Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Kan vel nesten med 100% sikkerhet si at problemet ditt nok ligger i det elektriske, start med å skru av svinghjul og sjekk evnt puss litt på spolene der, så jobber du deg videre fra tennspoler og ned til powerboksen hvor du sjekker at alle ledninger er ok og ikke skadet eller irret, sjekk så ledningene fra powerboksen til coilene at disse også er hele uten skader og irr, sjekk også alle jordingpunkter at de ikke er irret eller rustet, så kan du sjekke om det er god gnist på pluggene (men bytt plugghetter først siden disse er dårlige som du skriver). Har du god gnist så kan du begynne å feilsøke på resten som bensintilførsel osv. Her ville jeg da først sjekket at bensinpumpa virker og virker den, så ville jeg skrudd av forgasser og blåst denne ren med trykkluft, og sjekket flotøren, at ikke denne har hengt seg opp (ikke uvanlig på motorer som har stått tørre i noen år) Startgass bør du ligge langt unna, for denne gir NULL smøring, bruk heller en spruteflaske med oljeblandet bensin. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Sondre Sandvik Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Mottoren har vært bruktmasse i sommer og i månedene før Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Da er det bare å begynne å feilsøke på det elektriske, bruk multimeter, mål spenning, ohm osv.... Feilen ligger som sagt ganske sikkert her. Har du sjekket bensintilførselen (bensinpumpe evnt blæra på slangen og koblingen inn til motor) Regner med at du har satt på nye plugghetter?? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Sondre Sandvik Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Ikke enda, bor litt langt unna Biltema ol. Så da må jeg vente en måned for da skal jeg til Trondheim å da stikker jeg innom Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Plugghetter som kan brukes får du kjøpt løst hos feks, Mekonomen, Bilextra, Torshov og mange andre bilrekvisitabutikker eller til og med hos verksteder, bensinstasjoner osv... Men hvis du har bestemt deg for å vente til du har vært hos BT, så har du jo kjempegod tid til å feilsøke på resten og kanskje overhale litt ledningsnett så lenge... Er dette forresten en modell med den røde stopp-knappen ytterst på styrekulten. Har du serienummeret på motoren så er det enklere å hjelpe med deler også Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Sondre Sandvik Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Hallo igjen, var til en kompis som hadde en johnson 6hk. På gasshendelen på den sto det stopp,start og noe annnet, så jeg lurer på om det er noe sånt på den jeg har ?(ser bare så vidt noen hvite streket) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Jeg regner med at det er en rød trykk-knapp på enden av styrekulten din (ytterst på gasshendel) Dette er stoppbryteren som bryter jord, derfra går det 2 sorteledninger som du finner igjen sammen med gasswire inne under motordeksel. Sjekk om det er brudd i disse med ett multimeter. Har du fått sjekket det elektriske enda? Start øverst på motoren og jobb deg nedover helt frem til pluggene, hvis du ikke har gnist på pluggene dine. Det er mye enklere å jobbe seg systematisk frem enn å bare fable seg frem litt her og der. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.