Jump to content

Johnson 9.9 fra 1970 tallet starter ikke


Sondre Sandvik

Recommended Posts

Litt flere opplysninger hadde vært knall :flag_bp: Du får skifte tennplugger og nye hetter! Så får noen hjepe deg med grunninstilling på forgasseren? :rolleyes: Gi halv gass, og dra! Bruk choke, vist du hører den holder på og starte på ett drag, ta inn choken og prøv igjen! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Jeg ville som Sondre over har startet med å bytte plugger og plugghetter, så ville jeg også sjekket den koblingen (gummihetten) som er mellom svinghjulet og powerboksen, for her kan det danne seg irr som gjør at det ikke kommer strøm til powerboks og videre til coilene.

Har vært bori 2motorer nå på kort tid som har hatt denne feilen.

 

Hvis motor gikk pent før den ble satt bort ville jeg vært forsiktig med å begynne å justere gasser, og heller skrudd denne av og tatt av flotørkammeret for å se at flottør ikke har hengt seg opp.

Blås gjerne gasseren ren med trykkluft mens den er av motor.

Ha en fin dag

Link to post

Tusen takk, kan det være at giret er litt tregt å at den ikke kommer ornkli i fri?

 

Vist du klarer og dra i snoren, så er den i fri. Klarer du ikke og dra, altså den stopper momentant, ville jeg tatt en sjekk der.

 

Tusen takk, det skal jeg gjøre :) men det er tre gule ledninger som ligger løse fra svinghjulet

 

Sikkert noe turtall opplegg... Ta bilde :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Tre gule ledninger!

Er den en gul med grå stripe, en gul med blå stripe og en hel gul?

 

Hvis det er disse fargene så mener jeg å huske at disse er til strømuttaket på siden av motor,

 

Isoler disse skikkelig og strips dem fast eller ta av svinghulet og følg disse 3 ledningene så finner du en spole disse sitter på, denne spolen kan du skru av, hvis du ikke har tenkt å bruke strøm fra motor.

Ha en fin dag

Link to post

Ganske så sikker på at en er gul med tynn blå stripe, en er gul med tynn grå stripe og en helgul... men sikkert vanskelig å se etter så mange år på en gammel motor.

Så bare strips dem opp men husk å isolere dem godt først.

 

Husk også å sjekke alle jordingspunkter på coiler, blokka osv...

 

Når det gjelder plugghetter og eller deler til motoren din kan du jo sjekke HER og HER

 

Skal du bruke vinteren på å pusse opp motoren sa anbefaller jeg DISSEfor her er prisen veldig bra.

 

Du kan jo også lese litt PÅ DENNE , her er det mye og lære for en hobby-mekaniker. :rolleyes:

Ha en fin dag

Link to post

Gå inn på Ravn's, søk der.

 

Men har denne løse plugghetter da? eller er den "sveiset" fast sammen med ledningen som også er "sveiset fast til coilen.

 

Hvis den har løs pluggledning som kan kobles fra coil, så kan du også stikke til Biltema, kjøpe de korteste coil-ledningene der og bruke disse.

 

Hvis du får skrudd av plugghetten, så har de aller fleste bilrekvistia butikker løse plugghetter og da er det bare å skru på an ny.

Ha en fin dag

Link to post

Når du finner delene som skal til så kan du kjøpe startgass på bensinstasjonen hvis den er vanskelig å starte.

Dusj litt inn i forgasserens inntak for luft, dt er kanskje dekket av plast som du evt må fjerne. Slikt kan få liv i gamle motorer som har stått lenge.

Bruker du for mye kan det smelle godt og/eller stå flamme helt ut av forgasseren

Link to post

Når du finner delene som skal til så kan du kjøpe startgass på bensinstasjonen hvis den er vanskelig å starte.

Dusj litt inn i forgasserens inntak for luft, dt er kanskje dekket av plast som du evt må fjerne. Slikt kan få liv i gamle motorer som har stått lenge.

Bruker du for mye kan det smelle godt og/eller stå flamme helt ut av forgasseren

 

Startgass er igrunn ikke en bra løsning ifølge mange motorkyndige, og meg. Det kan være bedre å blande litt bensin og 2t olje på ei sprayflaske og benytte det på samme måte.

Det sies at flere typer startgass tar knekken på den oljefilmen som 2t olja lager, som igjen fører til økt slitasje.

 

Ellers, så er det nok ikke så dumt å gå over det som du ser av elektriske koblinger samt åpne forgasser for å rense samt ta ut dyser og rense disse. Husk også den "ventilen"(nåla) som åpnes av flotøren, denne har for vane å gå dårlig på motorer som har stått lenge. Dette burde kunne renses greit. Vær forsiktig med pakningene.

 

Videre ville jeg tatt av svinghjulet og gjort ren magnetene og det elektriske. Det kan fort være mye skitt som har irret og rustet hær inne som igjen fører til at det ikke genereres nok strøm. En boks med crc elektronikkrens er nok en god venn nå, videre så må du huske å sette inn det du renser med et middel som er beregnet for å ta vare på det. Finnes forskjellige typer konserveringsmiddler for motorer, noe er sikkert omtalt i andre tråder hær. Selv bruker jeg crc elektronikkrens samt et produkt som heter "safewash" til rensing, det er en knall kombinasjon hvis det brukes rett. Biltemas x5 er også fin til mye. Videre har jeg en impregneringsspray som jeg ikke lengre er sikker på hva heter :( samt at jeg benytter konserveringsmiddlet til biltema.

Dette har fungert utmerket på påhengere som har blitt tungstartet pga tidens slitasje og ikke pga ødelagte deler :)

Link to post

startgass er aldri ok på en 2takter.

da er spruteflasken et mye bedre alternativ

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Kan vel nesten med 100% sikkerhet si at problemet ditt nok ligger i det elektriske, start med å skru av svinghjul og sjekk evnt puss litt på spolene der, så jobber du deg videre fra tennspoler og ned til powerboksen hvor du sjekker at alle ledninger er ok og ikke skadet eller irret, sjekk så ledningene fra powerboksen til coilene at disse også er hele uten skader og irr, sjekk også alle jordingpunkter at de ikke er irret eller rustet, så kan du sjekke om det er god gnist på pluggene (men bytt plugghetter først siden disse er dårlige som du skriver).

Har du god gnist så kan du begynne å feilsøke på resten som bensintilførsel osv.

Her ville jeg da først sjekket at bensinpumpa virker og virker den, så ville jeg skrudd av forgasser og blåst denne ren med trykkluft, og sjekket flotøren, at ikke denne har hengt seg opp (ikke uvanlig på motorer som har stått tørre i noen år)

 

Startgass bør du ligge langt unna, for denne gir NULL smøring, bruk heller en spruteflaske med oljeblandet bensin.

Ha en fin dag

Link to post

Plugghetter som kan brukes får du kjøpt løst hos feks, Mekonomen, Bilextra, Torshov og mange andre bilrekvisitabutikker eller til og med hos verksteder, bensinstasjoner osv...

 

Men hvis du har bestemt deg for å vente til du har vært hos BT, så har du jo kjempegod tid til å feilsøke på resten og kanskje overhale litt ledningsnett så lenge...

 

Er dette forresten en modell med den røde stopp-knappen ytterst på styrekulten.

 

Har du serienummeret på motoren så er det enklere å hjelpe med deler også

Ha en fin dag

Link to post

Jeg regner med at det er en rød trykk-knapp på enden av styrekulten din (ytterst på gasshendel)

Dette er stoppbryteren som bryter jord, derfra går det 2 sorteledninger som du finner igjen sammen med gasswire inne under motordeksel.

Sjekk om det er brudd i disse med ett multimeter.

 

Har du fått sjekket det elektriske enda?

Start øverst på motoren og jobb deg nedover helt frem til pluggene, hvis du ikke har gnist på pluggene dine.

 

Det er mye enklere å jobbe seg systematisk frem enn å bare fable seg frem litt her og der.

Ha en fin dag

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...