Jump to content

Forskjellig type duk i storseil - hvilken velger jeg?

Atrox

Recommended Posts

Driver videre med prosjektet oppussing av en Columbie 66. Storseilet som fulgte med båten er i dårlig stand, og jeg har fått pris på nytt. Dog er jeg dønn fersk i seilverden og trenger litt input fra dere på forskjellene på de forskjellige seiltypene.

Her er info fra leverandør:

Duktype TNF 270 Crosscut

Duktype FLEX 08 Poly Crosscut

TNF er en allround dacronduk.

FLEX er en fiberduk av polyesterfiber.

Som dere ser - to type seilduk, liten forskjell i pris. Dette er ment som ett billig turseil.

Kan da noen gi meg no input på hva jeg burde velge av disse to typene, evnt. er det noe spesielt jeg må passe på ved innkjøp av nytt storseil?

På forhånd takk!

Uten at jeg egentlig kan bidra noe særlig på det du spør om, er det fullspilede seil det er snakk om her eller uten spiler? Som du sikkert vet er det veldig mye lettere å få seilet til å stå ordentlig med spiler i når det er lite vind og dessuten mye enklere å pakke godt på bommen etterpå. Kan jeg spørre hva tilbudene ligger på omtrent?

Uten at jeg egentlig kan bidra noe særlig på det du spør om, er det fullspilede seil det er snakk om her eller uten spiler?

Her er det som er spesifisert i tilbudet.

Semi-fullspilet storseil

To rev

Cunningham

Trimline i akterliket

Løsfotet

Telltales

Seilpose

Cunningham, løsfotet og telltales sa meg ikke så mye enda, men regner med at Google hjelper meg med dette senere i dag :)

Cunningham er en malje langt nede på seilet ved masteliket. Gjennom denne tres en line som du så kan bruke til å stramme masteliket med.

Løsfotet betyr at seilet ikke er festet til bommen annet enn i skjøtehjørnet helt akter.

Telltales er lus, altså de små tapebitene som (helst ikke) flagrer i vinden og brukes til å bedømme om seilet er riktig trimmet.

Hva som er forskjellen på dukene i tilbudet vet jeg ikke, men Dacron er så vidt jeg har skjønt bare et handelsnavn for polyester, så forskjellen må vel ligge i betegnelsen 'fiberduk', hva de nå måtte mene med det.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

TNF ser ut til å være en helt vanlig, streit seilduk uten fiksfakserier. FLEX er en duk hvor det i tillegg er lagt på ytterligere fiber i et diagonalt mønster, som skal ta opp kreftene i seilet på en bedre måte. Dette gir et stivere seil som ikke mister formen sin så lett, og som er enklere å få en god trim på. Personlig ville jeg gått for FLEX-duken eller tilsvarende.

Jeg mener begge dukene lages av Dimension Polyant: http://www.dimension-polyant.com

Ang telltales, eller lus på norsk, så er lusene montert på akterliket. Som Sjøtunga sier, når lusene flagrer rett bakover så har du riktig trim på seilet. Hvis en eller flere av lusene prøver å "gjemme" seg i le, så har du skjøtet inn for hardt. Det som da skjer er at det oppstår et undertrykk i le, og vinden som strømmer over losiden, som har et høyere trykk, snur rundt akterliket for å utligne trykkforskjellen. Dette betyr ikke at du mister all fremdrift, men du seiler mye mindre efffektivt og du har i praksis "stallet" seilet.

Redigert av Smurf1 (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Hei igjen

Da er jeg tre knepp klokere! Takker & bukker til alle som har svart. Fikk også (uoppfordret) en tilleggsmail fra forhandler med litt forklaring på duktypene.

Da kommer neste spørsmål - er jo som sagt grønn på dette så jeg skyter fra hofta :)

Innfesting av seil mot mast - på gamleseilet gjøres dette med no plastduppeditter som skyves inn i ett spor (i mangel på no bedre måte å forklare dette på). Disse er sprukne og dårlige. Følger slikt med eller er det tillegg for slikt når en kjøper seil? Og er det en universal-sak for alle typer mast/rigg eller forskjellig fra produsent til produsent?

Innfesting av seil mot mast - på gamleseilet gjøres dette med no plastduppeditter som skyves inn i ett spor (i mangel på no bedre måte å forklare dette på). Disse er sprukne og dårlige. Følger slikt med eller er det tillegg for slikt når en kjøper seil? Og er det en universal-sak for alle typer mast/rigg eller forskjellig fra produsent til produsent?

Når du bestiller seil beskriver du sporet på masta. Seilmakeren setter på rett plastdings.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...