Jump to content

Kjøpt 310 RIB, hvilken konsoll? 21knop med 15hk!?

Sturee

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt meg en Zodiac Yachtline, hvilken konsoll skal jeg velge? (brukt eller ny, samma det.) Må være liten, er kun en 10 ft RIB. Lurer på en slik konsoll og en slik til å sitte på, for det må ikke ta for mye plass, men det må være noe som kan selges videre. Kom gjerne med forslag. Vi målte farten til 40km't/21,5knop, noe som jeg synes var veldig lite, med tanke på at det var en 10 ft rib på ca 50-60 kg uten konsoll, med en 15hk motor som går kjempebra. Noen som vet hva som kan funke? Spruter godt bak der, så har kanskje med tilt å gjøre? Den går veldig lett i plan, får den i plan med litt over halv gass, feil propell? Skal prøve å pumpe den hard.

Noen meninger?

Hei, har selv 310 rib. Fra Zodiac fra 2008 (ny mod) med 15 hk mariner.

Men uten styrekonsoll, tar for mye plass.

Vår gjør mellom 23 til 25 knop. med 1 voksen og 1 barn.

Viktig å ha nok luft i pontongene samt å tillte motor for høyere topp hastighet, på vår er det to klikk opp som er riktig.

Det blir mye jolle race om sommeren og heldigvis er ungene fortsatt for små til å kjøre selv, så her stiller fedrene opp :rolleyes:

Lykke til

Redigert av Onkel Roger (see edit history)

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Tror ikke du får båten opp i så mye større fart, da konstruksjonen på båt/skrog er ikke laget for særlig større toppfart.

Har selv samme båt uten konsoll som jeg får opp i 22 knop når jeg er alene i båten. Har en yamaha 9,9 som yter ca. 13,5 hk uten gassplombe (har du tilfeldigvis samme motor yter denne altså ikke 15 hk).

Skal du ha noe som går noe helt vilt må du nok opp i en større rib/motor. F. eks. en Grand 370 med 25-30 hk.

Jeg hadde en YL 275 med en Yamaha VMax jr (15 hester). Den toppet ca 22 knop.

En 310 går nok ikke så veldig mye fortere - men planer kanskje litt lettere. Kan være at du kan ha et hakk større propell ettersom båten går så lett i plan. Da øker toppfarten din litt - men aksellerasjonen blir litt dårligere.

Jeg ville tatt en kikk på en skikkelig styrekonsoll. Fische som importerer Zodiac har en i glassfiber med sete for 2. Den er tatt frem til 310 modellen. En bedre konsoll gjør at du kan utbytte jollas egenskaper bedre når det er litt sjø fra vind eller andre båter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

nei - bare bilde jeg har fått fra dem. Kostet ca 6500+mva i fjor tror jeg.

zodiac310jockey2.jpg

På www.fischemarine.com finner du kontaktinfo

Jeg har sett mange rare konsoll løsninger der feks kabler ligger kveilet" rundt i båten og tanken slenger løst rundt. Denne løsningen synes jeg var bra. YL'ene er skikkelige RIBer av høy kvalitet. Da synes jeg det blir skikkelig fint med en god konsoll med plass til kabler og tank også. Konsollen ble for stor for vår YL275 ettersom vi har hund og han må få plass ett eller annet sted i jolla han også. Konsollen hadde på en måte fylt stort sett hele jolla vår.

Hvorfor ikke sal? Poenget med sal er at du bruker beina til å støtte opp når (ikke om) du hopper i bølger. Eneste jolla jeg vet om som er komfortabel nok til å hoppe i bølger på vanlig sete er jolla vi har nå - men den veier 300 kg før vi setter oss ombord. Alternativet kan jo selvfølgelig være fjærende Recoro stoler - men det blir kanskje litt mye :wink::lol:

Boks sete - hva er det? Prøver du å få YL'en din til å bli en Arimar? :wink:

18991A.jpg

Jeg hadde gått for jockey, mer komfortabelt når båten er så liten, og tar ikke så mye plass som du tror. Er som regel lagringsmulighet inni også.

Hva gjelder oppblåsbare sitteputer; Jeg har to sånne i min RIB for å lage solseng i baugen. De er helt ok å sitte på også, men spretter ganske mye. Bedre å sitte på pontongen synes nå jeg. Vil ikke anbefale det som primærsete for fører.

Sjekk litt på finn, mye å velge i der. Marineshop har sikkert også noe. De har også sete, bare pass på bredden.

Om du har prøvd mine og andres forslag for fartsøkning uten suksess, så prøv en annen propell. Mulig den du har er litt liten.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Kan sikkert støpes selv, alt. kan du vel mekke den sammen i treverk. Du kan jo også prøve noe sånt og sette tanken under der. Finnes sikkert billigere varianter av den.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hei, Jeg har også vurdert konsoll til min Valiant 270 RIB, men har ikke funnet noe ennå.

Vil ha noe lett da jeg må løfte båten opp på høykant på snappene.

Vi har i dag en slik:

20507-09.jpg.

Den passer perfekt til ungene, men jeg blir nok litt tung til den (eller det er for lite luft i den :rolleyes: ).

Jeg har vurdert denne:

38310_l.jpg

sammen med den rattkonsollen du viser til.

Men syntes at det blir en relativt dyr pakke.....

Denne nye fra Maritim er jo ganske stilig:

24712_auto.jpg

Redigert av LykkelitenIV (see edit history)

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Vurderer å lage selv, tenker slik: lager en ramme i tynne finer plater, akkuratt stort nok til tanken. så støper jeg med glassfiber rundt den. så tar jeg å sjærer til plate som passer på toppen og støper over den til den blir ønsket tykkelse. så skrur jeg fast hengsler mellom, så den kan åpnes og lukkes. på andre siden fester jeg noe greit så den kan låses. oppå plata fester jeg to av disse stolene etter jeg har primet og lakket. når det gjelder hengslene, noen som vet hvor jeg får tak i skruer som kan skrues inn, men ikke ut igjen? (nesten som på en tennveskeflaske)

noen meninger, endringer jeg bør gjøre? noe jeg ikke har tengt på?

Redigert av NT503 (see edit history)

Pass på så ikke den blir for lav. Er no dritt å sitte for lavt, selv om det blir naturlig i såpass liten båt. Kjørestillingen kan fort bli ubehagelig.

Stolene var litt overkill synes jeg, ville heller laget selv uten ryggstøtte.

Hvis det har gått greit med ulåst bensin til nå så er det vel ingen grunn til å endre på det. Kommer vel an på hvordan forholdene er sikkerhetsmessig der båten ligger. En bensintank + innhold er jo uansett ikke så veldig stort tap. Et ødelagt tankrom + hengelås kan jo beløpe seg til minst like mye, i tillegg til tapet av tank/bensin.

Mine tanker ligger løst i båten, dog er de låst fast i båten med kjetting og hengelås, men det er mest for at de ikke skal sprette rundt under kjøring.

Vil noen stjele kanna di så får de jo til det uansett...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...