DIYglenn Startet 12.August.2010 Link til dette innlegget Startet 12.August.2010 Hei! Lurer litt på hvilken type olje jeg bør bruke på utenbordsmotor? Har både en 4HK og en 25HK OMC. Helsyntetisk, semi-syntetisk, hel-syntetisk? Bør man holde seg til samme merke? Dvs. kanskje ikke så lurt å kjøpe på nettbutikk? Jeg vurderer å kjøpe noen kanner med semi-syntetisk "Pennzoil Premium Plus Outboard". (70,- pr. liter). Men dette er kanskje ikke en bra pris? Bør jeg bare handle på den lokale Statoil-stasjonen? Der båten vil ligge vil det være 1 mil til nærmeste bensinstasjon (Statoil), deretter ingen på 10 mil. Kan være greit å bare handle der da. Men hvilken type anbefales? Jeg blir sterkt forvirret av alt det her. Oljen resirkuleres jo ikke akkurat, den pøser jo bare gjennom sylindrene. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 (redigert) stort sett samme hva slags merke du bruker, så lenge den er merket med TC-W3 (det angir at oljen er beregnet på vannavkjølte påhengere), 2T olje beregnet på luftkjølte motorer bør ikke brukes Jeg har i en årrekke brukt Shell Nautilus , mest pga lett tilgjengelighet. Har funka helt greit. Men er en mineralolje, så den ryker endel. Hadde Statoil vært lettest tilgjengelig så hadde jeg brukt det. Fordelen med helsyntet er mindre røyk og lukt. Redigert 12.August.2010 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DIYglenn Svart 12.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Hmm, så denne fra biltema er i utgangspunktet ok?: http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Oljer/2-takts-utenbordsolje/ Hva med å bytte mellom merke? Hva om jeg bruker et merke i år, og et annet neste sesong. Vil dette gjøre noe forskjell? Vil det også si at giroljen til Biltema er bra? Jeg er litt redd for å bruke billig-olje på gir Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 (redigert) Oljer skal kunne blandes. Hvis en motor har gått i mange år/langt på mineralolje og du begynner å bruke helsyntetisk kan motoren bli litt "lekk". Gjør heller omvendt, bare husk at skifteintervallene evt kortes ned. Bruk en god olje som ikke ryker. Det gjør forbrenningen renere og bedre, hvilket er viktig i motor. Du bruker jo lite uansett. Dropp billig-olje. Alt annet til båten koster mye. Hvorfor gnikke og gnu på skillingen der det virkelig gjelder? Hva koster vel ikke en "krone-is" i dag? Noen tror på et gammelt rykte om at Biltemaolje er Statoil. Kanskje en gang i tiden, kjøpt i broker-markedet? Edit: Uren forbrenning etterlater sot/koks på stempeltoppen. Det minsker effekten ved at eksplosjonskreftene (vektorene) brytes i mange retninger i små porer. Redigert 12.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 12.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Er snakk om olje som blandes i bensin her. Så er ikke mye skifteintervaller. Jeg vet ikke hva som er blitt brukt tidligere på disse motorene, men vet det var kjøpt på Statoil. Så kanskje det er safe med semi-syntetisk da? 25HK er brukt i ca. 200 timer og er fra 1999. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 (redigert) Skift-intervallene, det var generelt om mineral/synt. Regnet med du forstod det. Nautilus fra Shell. Har også brukt den en del (det de har nærmest her). Enig at den ryker littegrann. Hvis motoren bare har gått 200 timer er den så god som ny. Kjøp en liter av ditt og en liter av datt. Bruk nesen og lukt på avgassene. Det forteller mye! (Bruk hånden til å hente inn avgassene i en jevn bevegelse og før mot nesen) Redigert 12.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peppen Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Biltemas TCW3 til totakt utenbords er helt ok. Har brukt denne på et utall totaktere i en årrekke uten noen som helst problemer. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 jeg er storforbruker av 2takt olje, og har kjøpt over 80 liter mobil1 premium i 4liters dunker på seasea i år (kampanje de kjører), 179? eller 189 per 4 liter, det er lavere literpris enn biltema tar! de tar 299, for 5. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Jeg har i alle år brukt det som tilfeldigvis var for hånden og er ikke klar over at det har avstedkommet noe problem på noen av de motorer jeg har, eller har hatt, men skjønner jo at det må være ren flaks? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Det som var for hånden, matolje? Selvsagt er de fleste oljer solgt i Norge gode. Men noen har nesegrev for rene avgasser og fine oster, n'est–ce pas? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Jeg har i alle år brukt det som tilfeldigvis var for hånden Noen ganger må man bite i det sure eplet og lese på boksen. Ingen er helt allvitende. Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Kjøp Mobil totaktsolje på SeaSea. Da vet du at kvaliteten er god! Ryker mindre enn andre oljer jeg brukt Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Statoil & Mobil Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Noen ganger må man bite i det sure eplet og lese på boksen. SOm regel er det to-takts olje for utenbordsmotor jeg snakker om, dog av forskjellig merke/produsent, og mere sjeldent er det innholdet av en cola-boks eller ananas i skiver! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lutipold Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 TC-W III forteller meg at dette er en fosfatfri olje. Fosfater er et nødvendig tilsetningsstoff for gode turtallsegenskaper (ref. snøscooter, motorsykkel, osv). Desverre er fosfater uønsket i vann og sjø. Vi finner ikke fosfater i TC-W klassifiserte oljer Langt bedre oljer får du om du kjøper JASO-klassifiserte oljer (Japanese automobile standards organization). Underkategoriene er FA, FB, FC og FD. FA er laveste spesifikasjon, og FD høyest (best). Mange TC-W3 oljer vil ikke engang passere kravene til JASO FA. Vær oppmerksom på at JASO-oljer kanskje mangler antikorrosive stoffer som finnes i TC-W klassifiserte oljer. Derfor kan det være smart å blande 50/50 på påhengsmotorer. Dette er ingen oppfordring til ulovligheter, men kun et forsøk å få frem fakta. Hvis du vil prøve teorien selv, så hell TC-W3 olje på motorsag. Den vil garantert varmskjære seg før tanken er tom! NB! All eksperimentering med JASO-oljer på påhengsmotorer er på eget ansvar! Sitér dette innlegget Link to post
lutipold Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Ikke bruk semi- eller fullsyntetisk olje i innkjøringsperioden til nye motorer. Mineraloljebasert - TC-W 3 godkjent - er da å foretrekke. Når motoren er ferdig innkjørt ville jeg valgt fullsyntetisk. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 biltema olje=statoil olje, så hvorfor ikke kjøpe den? ryker faktisk mindre en før nå... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Hvis du vil prøve teorien selv, så hell TC-W3 olje på motorsag. Den vil garantert varmskjære seg før tanken er tom! Men det er vel like mye pga at en påhenger jobber ved en mye lavere temperatur enn f.eks en motorsag...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DIYglenn Svart 12.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Mao. jeg som har en eldre motor som er innkjørt bør nå kanskje bruke helsyntetisk? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Vår Johnson fra ca 1986 får noen ganger bensin med Biltema-olje, og andre ganger bensin med annen olje. Den har ikke protestert hittil. Så lenge oljen er godkjent for bruk på 2-takt utenbordsmotorer så kan dette ikke være noe problem. Blir omtrent det samme som om du fyller tanken på bilen med drivstoff fra Esso, Statoil eller Shell. Tror ikke bilen merker stort forskjell, da drivstoffet følger samme standarden. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Christensen Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 til en standard påhenger som brukes "normalt" ville jeg brukt hvilken som helst outboardolje, lever motoren et tøft liv ville jeg benyttet denne Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.