Jump to content

Hvilken olje bør brukes til totakts utenbordsmotor?

DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

Lurer litt på hvilken type olje jeg bør bruke på utenbordsmotor? Har både en 4HK og en 25HK OMC.

Helsyntetisk, semi-syntetisk, hel-syntetisk?

Bør man holde seg til samme merke? Dvs. kanskje ikke så lurt å kjøpe på nettbutikk?

Jeg vurderer å kjøpe noen kanner med semi-syntetisk "Pennzoil Premium Plus Outboard". (70,- pr. liter).

Men dette er kanskje ikke en bra pris?

Bør jeg bare handle på den lokale Statoil-stasjonen? Der båten vil ligge vil det være 1 mil til nærmeste bensinstasjon (Statoil), deretter ingen på 10 mil.

Kan være greit å bare handle der da. Men hvilken type anbefales? Jeg blir sterkt forvirret av alt det her. Oljen resirkuleres jo ikke akkurat, den pøser jo bare gjennom sylindrene.

stort sett samme hva slags merke du bruker, så lenge den er merket med TC-W3 (det angir at oljen er beregnet på vannavkjølte påhengere), 2T olje beregnet på luftkjølte motorer bør ikke brukes

Jeg har i en årrekke brukt Shell Nautilus , mest pga lett tilgjengelighet. Har funka helt greit. Men er en mineralolje, så den ryker endel. Hadde Statoil vært lettest tilgjengelig så hadde jeg brukt det.

Fordelen med helsyntet er mindre røyk og lukt.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Oljer skal kunne blandes.

Hvis en motor har gått i mange år/langt på mineralolje og du begynner å bruke helsyntetisk kan motoren bli litt "lekk".

Gjør heller omvendt, bare husk at skifteintervallene evt kortes ned.

Bruk en god olje som ikke ryker. Det gjør forbrenningen renere og bedre, hvilket er viktig i motor. Du bruker jo lite uansett.

Dropp billig-olje. Alt annet til båten koster mye. Hvorfor gnikke og gnu på skillingen der det virkelig gjelder?

Hva koster vel ikke en "krone-is" i dag?

Noen tror på et gammelt rykte om at Biltemaolje er Statoil. Kanskje en gang i tiden, kjøpt i broker-markedet?

Edit: Uren forbrenning etterlater sot/koks på stempeltoppen. Det minsker effekten ved at eksplosjonskreftene (vektorene) brytes i mange retninger i små porer.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Skift-intervallene, det var generelt om mineral/synt. Regnet med du forstod det.

Nautilus fra Shell. Har også brukt den en del (det de har nærmest her). Enig at den ryker littegrann.

Hvis motoren bare har gått 200 timer er den så god som ny. Kjøp en liter av ditt og en liter av datt. Bruk nesen og lukt på avgassene. Det forteller mye! (Bruk hånden til å hente inn avgassene i en jevn bevegelse og før mot nesen)

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

TC-W III forteller meg at dette er en fosfatfri olje. Fosfater er et nødvendig tilsetningsstoff for gode turtallsegenskaper (ref. snøscooter, motorsykkel, osv). Desverre er fosfater uønsket i vann og sjø. Vi finner ikke fosfater i TC-W klassifiserte oljer

Langt bedre oljer får du om du kjøper JASO-klassifiserte oljer (Japanese automobile standards organization). Underkategoriene er FA, FB, FC og FD. FA er laveste spesifikasjon, og FD høyest (best). Mange TC-W3 oljer vil ikke engang passere kravene til JASO FA.

Vær oppmerksom på at JASO-oljer kanskje mangler antikorrosive stoffer som finnes i TC-W klassifiserte oljer. Derfor kan det være smart å blande 50/50 på påhengsmotorer.

Dette er ingen oppfordring til ulovligheter, men kun et forsøk å få frem fakta. Hvis du vil prøve teorien selv, så hell TC-W3 olje på motorsag. Den vil garantert varmskjære seg før tanken er tom!

NB! All eksperimentering med JASO-oljer på påhengsmotorer er på eget ansvar!

Hvis du vil prøve teorien selv, så hell TC-W3 olje på motorsag. Den vil garantert varmskjære seg før tanken er tom!

Men det er vel like mye pga at en påhenger jobber ved en mye lavere temperatur enn f.eks en motorsag...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vår Johnson fra ca 1986 får noen ganger bensin med Biltema-olje, og andre ganger bensin med annen olje. Den har ikke protestert hittil. Så lenge oljen er godkjent for bruk på 2-takt utenbordsmotorer så kan dette ikke være noe problem.

Blir omtrent det samme som om du fyller tanken på bilen med drivstoff fra Esso, Statoil eller Shell. Tror ikke bilen merker stort forskjell, da drivstoffet følger samme standarden.

Buster X med Yamaha 70

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...