Jump to content

Råd og forslag om eksos, ønskes flyttet fra fly til ned på skrog.

Verrie

Recommended Posts

Jeg håper på engasjement og mange gode råd/forslag fra medlemmene.

Jeg har denne båten:

img001.jpg

Jeg har bygd flybrigde på denne, så godt som etter tegning, dog med endring for livflåte med videre.

Praksis ombord er at flybrigde brukes MYE underveis, fremfor styrposisjon nede.

Ulempen her er at eksosen kommer ut på flybrigde, og den er ikke akkurat så stillegående den motoren, som er GM Detroit V71.

Jeg ønsker mer stillhet på flybrigde, og vurderer da å flytte eksosutløp til skrogsiden.

Men skuta har en haug innredninger, badekar med videre, som hindrer eksosutløp helt akter.

Av praktiske hensyn, for å slippe helombygging nede akter, må denne eksosen da føres ut omtrent midtskips. Se på bildet, eksosen vil komme ut over vannlinje litt foran de 5 små vinduene. (motoren er foran midten av båten, dvs veeeeeeldig lang vandring fra motor til helt akter)

Vi prater her om tørr eksos, da der er vannutskiller, som kommer ut i eget skroggjennomføring litt forut for planlagte eksosutløp.

Jeg er klar over at selvsagt vil der være noe støy fortsatt på flybrigde, men det må da bli utrolig mye bedre enn å ha eksosen midt på flybrigden.....

Jeg er også veldig klar på at der vil være en del vask som er nødvendig på skrogside fremover, da jeg tidvis soter noe aldeles forferdelig, men det er nesten bedre og vaske skrogside enn oppå flybrigde som jeg i dag stadig må.

Avstand eksosrør til utløp vil på denne måten kortes ned med omlag 3-4 meter, ved å ta denne ut skrogside fremfor oppå flybrigde.

Men nå er det slik at dette er noe jeg har forferdelig lite greie på, og ønsker å kjøre runder med andre før jeg tar og kjører igang denne jobben.

Det jeg blant annet lurer på er :

-de av dere som har utløp av eksos på siden av båten istedet for akter, opplever dere mye støy til akterdekk, jeg mener, er der vesentlig mer støy og spore på akterdekk ved eksosutløp på side fremfor bak?

-de av dere som har eksos på side fremfor bak, opplever dere vesentlig mer sotskitt på skroget, enn for dem som har utløp bak? (min enkle hjerne tenker som så at jeg "kaster" jo bort fra båten sotet, istedet for opp i lufta som nå, hvor det detter ned stopartikler på båten igjen)

-Sjenanse. Når jeg i dag har eksos på fly, generer jeg ikke noe særlig mht til støy, de som sitter på holmer og skjær når jeg ferdes forbi. Noen som har refleksjoner for hvor mye mer jeg eventuelt vil skape av sjenanse ved eksos på siden?

-Noen som har formening om hvor i høyden det aller beste er å plassere utløp av eksos på skrogside? Jeg tenker da på "bærende" støy. Skal jeg plassere utløp så lang ned mot vannlinje som mulig? (jeg må her legge til at jeg tidvis er ute i bølger fra siden, eller på skrått bakgfra slik at vannet spruter inn vinduene som dere ser på skroget, ved lav plassering vil jo vannet tidvis presses inn eksosløpet. Hva problem/løsninger kan jeg fokusere på her?)

-Hvis jeg får sveiseren til å sveise på "leppe", som stigger ut et par cm fra skroget, vil jeg redusere noe av skitten på selve skroget, eller har dette ikke noe poeng? Om det har noe poeng, har det noe og si hvilken vinkel leppa står i,fremfor rett utstikk av leppe?

-Noen som vet hvem i Arendal jeg kan kontakte for å jobbe med dette prosjektet? Jeg kan gjerne ta hulltaking og andre ting, men sveising har jeg aldri lært, og kommer neppe til å gjøre det. Jobben kan gjøres mens båten ligger på vannet, ved å stå på flytebrygge. Forutsetning er dyktige folk, og ikke svart. Jeg vil ha kvittering på dette. Jeg ser det absolutt som en sterk fordel dersom firmaet også er kompetent til å føre eksos fra motorrom til utløp med dertilhørende rør/isolasjon med videre.

Jeg håper på mange forslag og råd her, og feller jeg må unngå. Noen er nå kanskje engstelig på mitt fokus når jeg skal starte båten, og der er båter ved siden av. Til det er å si at jeg ryker masse under start, men det gir seg raskt (varm motor=ingen røyk). Jeg vil ikke tro jeg er mye verre enn mange andre som starter opp sine båter. Dessuten pleier jeg å ligger innerst oppetter fjell på våre turer, og starter opp etter at andre har dratt, samt at andre gjerne ligger litt lengre fremme enn der hvor eksosen kommer ut.

Fyr løs!!!

Kjenner bare nokre få som har eksos på siden. Ang støy for de som sitter på holmer og skjær så vil det bety ingenting. Eg ville ikkje valgt slik løsning. Eg ville gjort det skikkelig med vannkjøling i eksos og ført det ut bak. Mye jobb i din båt høres det ut som. Mao vinterjobb. Som alternativ så ville eg kjørt det ut under vann dersom det må være på siden.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei Verrie:-)

Jeg har jo tørr eksos ut på siden av min båt... men denne ligger i utvendige rør langs skutesiden som går i vannlinjen helt akter...

Dette opplegget har jeg sett på flere stålbåter i samme størrelse som min.

Hos meg er det 2 stk TMD 47 rekkeseksere som går sammen inn en tørreksospotte og ut på styrbord side... ( babord rør er til aggregatet)

Lydmessig er det helt perfekt syntes jeg.. kun en lav og dyp murring.. tipper dette også har med å gjøre at vannet kjøler ned røret og dermed demper lyden ytterligere...

Ulempen er et stygt rør på siden ( jeg ønsker å integrere dette bedre i skroget.) som også er litt utsatt ved is og ved landligge longside...

Jeg tror at hvis jeg hadde latt eksosen gått rett ut, uten røret, ville jeg fått eksos opp på akterdekket ved gange.. Men er ikke sikker.. Det er jo vanlig i sydligere strøk. De vil jo ikke måtte starte opp med eksosen rett ut bak nå de alltid ligger med hekk mot brygge...

Skal forske litt på dette med å lage noen "kanaler" som følger båtens linjer fra midtskips og helt akterover...

Uansett er det vel godt å slippe å ha det opp på den nye utestua? Ble veldig bra forresten!!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Takk for svar.

Jeg har i kveld diskutert saken med en kompis som har holdt på med båt i mange år.

Jeg hadde tidligere tanker om å bygge innvendig kjøling til motor, idet jeg har store ballasttanker som kunne brukes til dette, men etter råd fra ham går jeg bort fra dette, og vi har nå tegnet opp et opplegg som kan fungere.

Slik vi legger opp til, kan vi gjøre jobben i løpet av et par uker, ved flytebrygge. Om det skulle vise seg nødvendig å legge eksosen i rør helt akter, får jeg eventuelt gjøre dette når skuta en eller annen gang skal opp.

My Casa har et veldig godt poeng. Jeg vil egentlig heller ha eksos på side fremfor akter, som jeg fra tid til annen har mot land/brygge.

Men det som nå er spørsmålet, er om leppe på et par cm vil ha funksjon eller ikke?

I tillegg vil vi koble kjølevann til eksos for å dempe støyen noe vha ejektor. I motorrommet blir det en forholdsvis enkel sak og få til.

Å ha eksos under vannlinje vil jeg aller helst slippe. Jeg er kronisk engstelig for "alle hull i båten under vann".

Og joda My Casa, det skal etterhvert bli nydelig å slippe støyen der oppe i høyden......

"Men er du enig i at det burde gå greit om jeg korter ned "eksosfrakten" med ca 3,5 meter, kombinert med vann i eksos ut OVER vannlinje?"

Ja, ihvertfall hvis det er tilfelle som du sier i første innlegg at du idag har vannutskiller. Fjerner du den og bruker kun vanninjeksjon, vil du imidlertid få en grusomt høy, men grom lyd. Lyddempende tiltak på eksossiden, vil bestandig medføre høyere mottrykk, noe som ikke er gunstig for GM'en. Dette kan kompenseres ved å gå opp i dimensjon. Jeg ville konferert med B&S eller Dieselteknikk vedrørende konstruksjon av eksosanlegg. De kan også fortelle deg hvilket trykk du skal ha i eksosen. Dette er svært enkelt å måle med en klar plastslange med vann. Dette er for GM sin del svært viktig for at den skal få "et godt liv". Jeg tar nå ut min nyoverhalte 8V71, og har et par (svære) eksospotter hvis du er interressert. De ble kjøpt hos Berner & Larsen i sin tid. Etter disse hadde jeg vanninjeksjon, og eksosen ut på begge sider. Det var praktisk sånn, siden det er en V8. Lyden var helt fin, til GM Detroit å være.

Hei, jeg hadde eksos ut på siden på min Viksund 310.

Denne lå akkurat i vannlinjen. Det var utrolig irriterende da dette førte til at det sprutet opp på kaien når vi lå longside eller i bås. pga tæring måtte vi bytte denne og valgte samtidig å flytte den helt akter. Da ble vi gjort oppmerksom på at det er viktig å plassere den helt i ytterkant for at luften skal kunne dra med seg eksosen når man kjører.

Vi gjorde det, og flyttet den samtidig over vannlinjen.

Det ble:

- mindre støy på fly,

- mindre eksos på gummibåten

- vi kunne følge med på at det kom kjølevann ut

- det var ikke lengre fare for tæring i så stor grad.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Mulligan, jeg gjorde dette tidligere, men er langt fra fornøyd. Jeg fikk et firma til å sveise forlenger, og har hatt dette på halvparten av tiden i ferien i sommer, dog uten de resultater jeg ville ha.

Lykkeliten, godt du nevner dette, men for meg er det vanskelig og montere eksos helt akter, grunnet vanntanker som er en del av skroget med videre. Ikke minst for mye ombygginger av interiør ombord. Dessuten er jeg redd motstand i eksos blir for vesentlig, vi snakker om avstand fra motorrom til akter ende på hele 9 meter. Utløp vil uansett være over vannlinje slik at tæring ikke er tema.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...