thon Startet 12.August.2010 Del på Facebook Startet 12.August.2010 Skal montere en vannskikrok på båten, men er litt usikker på hvor jeg skal sette den. Hvor tykt bør det være med glassfiber der kroken skal sitte? Er lik denne: Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Tykkest mulig Hvis du kan/gidder er det nok en fordel å støpe inn forsterkning.. Den enkle måten : Lim inn en passe stor/tykk alu-plate på innsiden der du skal montere kroken. Det vil fordele trykket godt nok. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
thon Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 Var det jeg regna med..hehe. Er jo en grunn til at skruene er så lange også. Da får jeg sette den rett over drevet på akterspeilet. Er vel ca. 1cm tykk glassfiber der. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 enig med brynjar her. forøvrig fantastisk mye bedre med slik krok, for den som trekkes sin skyld, bør den monteres høyest mulig, dog uten at du ofrer styrken bak. Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 Skal se i morgen om jeg kommer til og får støpt på innsiden der jeg tenkte å ha den. Er vel ikke noe lurt å sette denne på siden? Da vil vel båten dra skjevt. Han er litt tung han som skal dras se:) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 må stå i senter, ellers får du roll på båten når man går ut av senter, "litt tung", man er ikke mann før man er 0.1 tonn, har også mange venner rundt den vekten, sjelden noe problem, selv min 12 fots "jetbåt" drar opp flere på slik vekt! Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 Tenkte å sette den sånn ca. der "W" er nå. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Som Anders sa ; kroken bør stå høyest mulig. Da får du bedre løft for den som ligger i vannet og du får mye lettere tilgang til kroken. Skal dere kjøre wakeboard er det en kjempefordel med pylon (stang) Vi bruker en på drøyt 2 meter som står midt i båten.. Til vannskikjøring er det helt greit med taufeste i hekken. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
thon Svart 14.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2010 Har dere noen linker til sånn stang du snakker om da? Vil liksom ikke bruke for mye av plassen bak der til det heller.. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Her er en jeg lagde selv for noen år siden... Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
thon Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 Hehe.. Det der blir nok litt i meste laget for min del:) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Hei Vetikke hvor sterk kroken er, men han på vannski klarer nok ikke å holde mer enn 100 kg trekk så 1 cm glassfiber bør holde rikelig. Spesielt hvis du får festet den på "W" der du har en knekk i skroget rett under. Hvis kroken er sterk nok kan det kanskje bli aktuelt å slepe andre båter med den i et nødsfall. Gjør mye med styringen til båten som tauerhvis festet er i senter, men da må du kanskje inn med litt forsterkning. Slik forsterkning kan du lage med en tykk hard finerplate. Skjær ut en som passer og legg et tykt lag glassfibersparkel på den siden som skal mot skroget og trykk den på plass.Bor hullene etter at det er herdet. Lite arbeid og lite griseri Sitér dette innlegget Mons Link to post
Oblivious Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Brynjar, hvordan er det med denne stanga midt i båten når de som henger bak drar hardt ut mot sidene? Krenger den mye? Ser litt på løsning med stang på min fjord 24 men tenker å ha den lengre bak, noen anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Stanga krenger minimalt. Har tau som strekker seg lite ut til pullerne akter. Båten krenger naturlig nok litt, men i fart på 18knop + er det ikke mye. Vi kutter maks ut til sidene når vi kjører wakeboard så dette oppsettet har blitt grundig testet. Jeg veier 100kg og merker veldig godt forskjell på hvor mye raskere jeg kommer opp på brettet og hvor mye høyere jeg hopper med pylon. Hvor du plasserer stanga blir avhengig av hvor den passer, i den lille Baylineren passer det best å ha basen stående mellom setene, da blir vinkelen mellom tauene også gunstig. Det er forøvrig en jekkestropp foran. Veldig lett å stramme opp riktig da. Hele oppsettet blir så stivt at det beveger seg minimalt. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
thon Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 Hei Vetikke hvor sterk kroken er, men han på vannski klarer nok ikke å holde mer enn 100 kg trekk så 1 cm glassfiber bør holde rikelig. Spesielt hvis du får festet den på "W" der du har en knekk i skroget rett under. Hvis kroken er sterk nok kan det kanskje bli aktuelt å slepe andre båter med den i et nødsfall. Gjør mye med styringen til båten som tauerhvis festet er i senter, men da må du kanskje inn med litt forsterkning. Slik forsterkning kan du lage med en tykk hard finerplate. Skjær ut en som passer og legg et tykt lag glassfibersparkel på den siden som skal mot skroget og trykk den på plass.Bor hullene etter at det er herdet. Lite arbeid og lite griseri Takk for gode svar:) Tror jeg går for løsningen din, med en tykk vannfast finerplate som jeg støper inn. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Er det spinnakeren og hovedseilet du har i tønnene? Spøk tilside. Bruker du pumper for å fylle og tømme ballastvann eller kjører du rundt med fulle tønner hele tiden? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Brynjar Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Det oppsettet der er noen år gammelt, da fyllte pg tømte vi tønnene for hånd med bøtte Nå har vi "fatsacks" , vanntette sekker som fylles med pumpe. Og nei, vi kjører ikke rundt med så mye vekt i båten mer enn vi absolutt må.. Det drar mye ekstra bensin og det hjelper ikke akkurat på sjødyktigheten til den lille båten. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Sikker på at det ikke var noe du skulle smugle over grensa da? Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Busted... Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.