Jump to content

Maks motor på Terhi 415R vekt messig

Båtdrømmeren

Recommended Posts

Kjøpte en ny 415R midt på 80-tallet. Først med en gammel 40 hk Johnson som skar seg rimelig raskt pga kjøle problemer, deretter med en 35hk Evinrude som fungerte upåklagelig.

Husker at det var noen som hadde betydelig større motor på båten (50 eller 60 hk) tilsynelstande uten problemer. Med en såpass kraftig motor tror jeg at jeg ville vært litt forsiktig i forhold til luftige hopp, o.l. Husker at båten var noe baktung, hadde selv noen nestenopplevelser i forhold til steiling ved røff kjøring i sjø når jeg var alene i båten (gikk nesten rundt en gang).

Har lik båt med 40 hk mariner den går 31 gps knop når den er tilta helt ut,men da kan eg ikke kjøre i bølger pluss den hopper fælt. Når den er tilta i rett posisjon så går den 26 gps knop.

Eg laga flaps te den da gikk det ann å tilta lenger ut pluss at eg kunne ha passasjer bak ved siden av meg og allikavel gå fint i plan. alene holdt den seg i plan i 10 knop.

Har sett mangen slike båter for salg med 50 hk.

Men uansett ka du velger så vil eg anbefale smart tabs

Endelig båt igjen

Jeg har en 1994 415 Nova(samme som R bare nyere og med konsoll). 40hk Mariner med Ballistic 10 1/8" x 15" propell. Har bygget opp festet på motoren med 4-5 cm og montert SmartTabs. Jeg får ca 32 knop(GPS) med denne løsningen. Motoren gir 6000rpm på fullt og lite last noe som er litt mye(maks5500) så burde vel helst hatt en 16" propell. Har ikke funnet noe passende stålpropell med denne stigning. På den annen side bruker jeg den stort sett med flere folk i og til å dra vannski/wakeboard etc så foretrekker akselerasjonen slik den er nå.

Anbefaler også SmartTabs på denne båten. Det er som å få støttehjul på båten. Båten går rett i plan selv med to voksne akter og holder plan til under 10knop. Dessuten slår den ikke selv med motor maks uttiltet

Har skaffet meg en Terhi 415R uten motor å har en 60hk Tohatsu på hånden. Klarer båten bære en motor på ca 100kg?

Tohatsuen er vel nærmere 110kg, kjenner en som hadde en sånn i 70hk utgave på en Terhi 430S.  

Tror båten fint klarer den vekta, men kanskje en ide å flytte batteri + bensintank frem slik at det blir bedre balanse i båten når man kjører i bølger - da er det ikke alltid like morsomt med all vekta konsentrert bakerst. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Klarer båten bære en motor på ca 100kg?

Jeg har en 08 mod porch 3900 som veier 130 kg. Den har jeg en 50 hk på 100 kg på. Det går helt fint, men jeg har en 30 kg sandsekk stroppet fast i baugen. Hvis jeg sitter bak ved badeplattformene ved motoren har plutselig båten en motor på 180 kg. Det har funket helt fint i fart også da en kompiss satt der.

Min båt er jo mye mye mindre.

Du kunne montert en motor på 130 kg, hvis akterspeilet tåler det.

Har også en 415 R, med 40 HK mariner.

Båten går ca. 28 knop. med den motoren. Når det gjelder vekt, så er det slik med 40 HK at eg fyller brønnen med vann gjennom dreneringshullet når eg står helt bak på båten.

Er ikke sikker på vekten på en gammel 40 HK Mariner 2 Syl/ 2 takt.

Men som de nevner i tråden her, så får du lett noen luftige svev med denne type båt.

Motor på min var hevet ca. 4 cm. når eg kjøpte den. Men da var kavitasjonsplata høyere enn bunn på båten.

Eg senket den den hvor den skulle være montert, og da er plata ca. 2 cm. under bunn. Farten økte da med ca. 2 knop. Minuset er at båten føles litt løsere å kjøre med.

Redigert av Enes 44 (see edit history)

Min 1992 40hk Mariner med elstart veier ca 65kg

På Veritas skiltet bak i båten står det godkjent for 30KW noe som vel tilsvarer ca 40hk

På min står nå kavitasjonsplata ca 2 cm over bunn. Med stålpropell ser det ikke ut som det er noe problem. Jeg får den kun til å dra luft/spinne ved veldig harde svinger

Hvilken fart får du på topp?

Hva var farten før du hevet motoren i forhold til etter?

Hvilken fart får du på topp?

Hva var farten før du hevet motoren i forhold til etter?

Jeg får 31-32knop(GPS). Turtallet på motoren er da 6000rpm noe som er 500 for høyt(skal være maks 5500). Kunne sikkert fått noen knop til med en 16" propell, men det har jeg ikke funnet(Har Ballistic 10 1/8x15)

Hadde rundt 30 før så ikke store endringen, men syntes det spruta så fælt rundt motoren når den stod dypere(en stråle på hver side) Nå monterte jeg SmarTabsene samtidig som jeg hevet motoren. Mulig de bremser litt.

Når jeg ser på kavitasjonsplata under plan nå så ligger den akkurat i overflata. Ser riktig ut.

Det er ganske bra fart. Jeg har 33 gps knop som bestenotering på min 08 mod 13 foter med helt ny 50 hk.

Jeg har lyst til å heve motoren 4 cm (to hakk).

Jeg har også Smart Tabs, noe som er et must på min båt. Jeg taper 0,5 knop på maks.

Jeg skulle gjerne fått båten litt raskere med hensyn til din båt. Jeg har jo 10 hk mer og turbo stålpropell som gir perfekt turtall, samt mye hvassere skrog og lettere båt.

Du bør være fornøyd med farten! :flag_bp:

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)

Jeg er fornøyd med farten. Tror jeg er i grenseland for hva skroget klarer. Båten går nesten i overplan..(gjorde også det før SmartTabsene ble montert). Er ikke ofte jeg kjører toppfart uansett så jeg kommer til å beholde propellen for å ha litt drag til å kjøre tyngre lastet og vannski/wakeboard.

Helt enig at SmartTabsene er et must. De burde vært standard på de fleste båter. Den desidert beste oppgraderingen jeg har gjort!

Nå veier jo motoren din 100kg så er jo en god del mer enn min gamle to-takter.. Blir ganske mye bakpå der på en så lett båt! Terhi'en har egenvekt på 210 kg så er ikke sinnsykt tung.

Redigert av J-R (see edit history)

Tror ikke vekten på motoren betyr så veldig mye på toppfart, mer når båten skal i plan.

Det er en som har lik båt med 40 hk på 92 kg. Han klarer 42 knop.

Min motor er 92 kg (ikke 100 kg som jeg sa tidligere)

Ja, smart tabs burde gi de fleste båter en positiv forandring.

Når du sier at båten nesten overplaner, har du prøvd å justere trimflapsene?

Hadde en Bella 440R m/ 40hk , den veide ca 330kg. På den båten var powertrim et must, den ville vært omtrent ubrukelig uten.  Opp i plan og opp til ca 20 knop, så var det trim maks inn som gjalt. For toppfart måtte jeg tilte ganske langt ut for å løfte skroget. Fikk 31-32 knop på fullt med Yamaha F40, alene i båten. 

J-R: 

tror denne vil passe bra til din 40hk

http://www.boatownersworld.com/CMC/pt-35.htm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

J-R: 

tror denne vil passe bra til din 40hk

http://www.boatownersworld.com/CMC/pt-35.htm

Ja den har jeg kikket på før. Den ville vært glimrende, men er usikker hvor mye jeg skal koste på den gamle motoren. Er tross alt sjelden jeg kjører opp mot maks hastighet. Men skal jeg ha ny motor er power tilt helt klart et must!

Tror ikke det er noe poeng å stramme SmartTabsene. Det vil bare føre til mer løft bak og det trenger jeg ikke. Tror jeg har hevet motoren så mye som er forsvarlig allerede. Vil vel uansett ikke få mer baugløft av å heve motoren? Da er det vel kun mer tilt som gjelder.

• 1 måned senere...

Løfter/ låner denne tråden.

Jeg har en Terhi 415 R, med en 1988 mod. Mariner 40.

Propellen sett sine beste dager, men klarer ikke lese hva som har stått på den.

Noen her som har peiling på hvilken størrelse som kan være mest gunstig på denne båten? (Aner ikke turtall)

Når jeg måler, ser det ut til å være ca. 11" diameter på den som står på, men det er ikke orginalpropellen. Stigning?

Motor er: 40 EL 6E9 L 422171

Formeninger om Terhi 415R, akterspeilet og tyngde/krefter i motoren:

Er litt på tynn is her, men tror at Terhi 415 R er så lett og myk i alt at akterspeilets fester ikke er tilstrekkelig for større motor.

Derfor bør man holde seg innenfor den motorangivelsen som fabrikken anbefaler. Terhi 430S (slik jeg husker det) var en tidligere serie og en helt annen båt og konstruksjon, vesentlig tyngre.

Hva mener andre?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...