Jump to content

Er dette en Wallas varmer? Og hvorfor varmer den ikke?

Anjuma

Recommended Posts

Selger fortalte meg at det sto en Wallas varmer i båten.

Jeg har ikke vært borte i båtvarmere tidligere og stiller ganske blank på dette området. (I gamledager slo vi floker hvis vi ble kalde)

Nå har jeg testkjørt varmeren og det viser seg (selvsagt) at den varmer ikke.

Her er selve varmeren... står ikke Wallas på den akkurat

varmer1.jpg

Dette er kontrollpanelet

varmer2.jpg

Ventilasjon fungerer, og vifta går både ved Ventilasjon og Heat.

Men ved Heat kommer det ingen varme, kun vanlig ventilasjonsluft.

Ei heller tennes den gule Dioden for heat. Etter å ha stått på en god stund... rundt 20min tipper jeg så stoppet viften og den grønne dioden sluknet. Jeg kunne da enkelt slå den på igjen.

Jeg har rikelig med lampeolje i tanken og det lukter olje når jeg starter varmeren... dog er jeg usikker på om den virkelig suger olje.

Det går en blank slange ned i beholderen, denne stikker dypt nok og har et filter i enden. I tillegg går det en sort slange ned til tanken, denne ender i en hvit PVC plastklump. Napper jeg av denne slangen så kommer det oljerøyk ut av slangen. Jeg ville tro denne røyken tyder på at det suges opp olje!?

Jeg så i en annen tråd her inne at fra noen varmere skulle man høre en tikkelyd fra pumpa... det er ingen slik lyd her.

Er det noen som har erfaring med denne typen varmere og kan sette meg på sporet av hva og hvordan jeg bør kontrollere?

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Det står jo Ardic Mini Max på sida av den. Ingar har lagt inn manual til denne i dokumentarkivet - og iom. at det er han som har lagt den inn så skal du ikke se bort fra at han kan ha noen gode tips også!

Hehehe.. jeg var noe usikker på hva første bokstav var.

Kongebra, da laster jeg ned manualen i første omgang og så kan jeg jo heller prøve komme i kontakt med Ingar om jeg likevel ikke skjønner bære!

Takker og bukker :)

Selgeren som mente dette var en Wallas tok vel litt feil... Den der er sikkert godt sotet og trenger nok litt kjærlighet... :)

Han gjorde nok det :)

Jeg ser i brukerveiledingen som jeg lastet ned herfra nå at det står Diesel som brennstoff.... mens selger sa lampeolje.

Vil det si at jeg egentlig kan kople brenneren til dieseltanken? (Bare passe på at tank ligger lavere enn brenner)

Lampeoljen brenner vel renere tenker jeg... Men lampeolje er sikkert ikke bare lampeolje, mener det har vært diskutert her på forumet om hvilken som egner seg best til detta formålet. Har selv en Wallas som går rett på dieseltanken. Men den er nok av betydelig nyere dato... :) Du får søke litt på nettet etter rep kit, plugger og diverse stæsj, eller levere den inn til en fagmann for rengjøring og fornying.

[sitatslettet]

Lampeoljen brenner vel renere tenker jeg... . Har selv en Wallas som går rett på dieseltanken. ... :) Du får søke litt på nettet etter rep kit, plugger og diverse stæsj.

Hadde jo vært kjekt å slippe tenke på en ekstra tank å etterfylle, får se på det når den står på land igjen :)

Nen jeg tror nesten jeg bør demontere den omgående og se om det er sot og hvordan vekene ser ut... samt ohme glødeplugg.

Og ja, får nok google litt etter repsett :) Godt tips. [/sitatslettet]

Redigert av Anjuma (see edit history)

Det skal sikkert være en pumpe der også... skulle tro den lager lyd om den hadde funka... Kan du se om brenselen beveger seg i slangen fra tanken mot brenneren?

Om innmaten er ala Wallasen så vil det åpenbare seg mye rart innen for dekselet du ser. Både brennkammer og vifte etc.. Hva med feilmeldings-blink på et av diodelysene? Kommer det eksos ut av den i det hele tatt?

Det skal sikkert være en pumpe der også... skulle tro den lager lyd om den hadde funka... Kan du se om brenselen beveger seg i slangen fra tanken mot brenneren?

Hva med feilmeldings-blink på et av diodelysene? Kommer det eksos ut av den i det hele tatt?

Ingen punmpelyd gitt. Og jeg kunne ikke se om det ble pumpet olje gjennom tilførselsslangen.

Kunne heller ikke se at det ble gitt noen feilmeldingsblink på diodene.

Så ikke om det kom eksos ut fra ventilen på Dollbordet.

Det jeg dog stusser på er at det kom svak røyk ut fra returslangen... tyder ikke det på at glødingen er ok da?

Kanskje det bare er "vannlåsen" på returslangen som er tett ift Ingars ombyggingstråd

da vil det isåfall dryppe diesel fra undersiden av varmeren. tror heller det kan skyldes at du har hatt luft i dieselen, da vil den slukke. Forsøk å starte flere ganger.

Det er definitivt en dieselvarmer. Vil gi lavere effekt på lampeolje. Dog vil jeg tro at lampeolje muligens gir bedre driftsikkerhet. Om man i det hele tatt kan bruke et slikt ord om denne varmeren..... (dette fordi lampeolje er mer lettantennelig samt gir mindre sotavsetninger) Som du vel så i den andre tråden vil den originale 'vannlåsen' gå tett i løpet av kort tid pga sot.

Kommer det røyk ifra pipa også? Hvis ikke kan det tenkes at viften for forbrenningsluft ikke fungerer, dette er også en typisk feil.

@Eureka: denne varmeren kom i 1982...

1- da vil det isåfall dryppe diesel fra undersiden av varmeren. tror heller det kan skyldes at du har hatt luft i dieselen, da vil den slukke. Forsøk å starte flere ganger.

2- Det er definitivt en dieselvarmer. Vil gi lavere effekt på lampeolje.

3-Som du vel så i den andre tråden vil den originale 'vannlåsen' gå tett i løpet av kort tid pga sot.

4-Kommer det røyk ifra pipa også? Hvis ikke kan det tenkes at viften for forbrenningsluft ikke fungerer, dette er også en typisk feil.

1-Jeg prøvde kun å starte den en gang..kanskje den er litt "rå"!?

2-Min har en egen lampeoljetank... er det snakk om mye lavere effekt? Ser du skriver 3Kw i den andre tråden

3-Skjer dette kun ved dieseldrift, ikke ved lampeolje

4-Jeg tittet ikke på utluftningen... bare registrerte svak røyk i returslangen da jeg kom til å nappe den ut ved en glipp. Er det mulig å skaffe ny vifte?

På tidlige modeller bestod kretskortene av en liten chip som vel bare var en timer og ellers standard deler som kan byttes. Vet ikke hvordan det er på din.

Se om den klarer å trekke olje opp fra tanken. Det kan skje med et lite "knepp" (hvis du har slik pumpetype) som inntreffer med jevne mellomrom. Det går i tilfelle noen sekunder mellom hver gang.

Hvis den ikke klarer å trekke olje så kan det tenkes at mutteren som holder slangen er løs (dvs suger luft i stedet for olje)

betjeningspanelet er helt likt (bortsett fra merkenavnet) det jeg hadde på min wallas 3000 D i skøyta, men apparatet sjøl er annerledes. Ardic er vel et Volvo-merkenavn?

Jeg hadde av og til de samme symptomene, og det var da "bare" å gjøre ren brenneren.

Vi ble rådet til å bruke diesel uten farge, og gjerne blande en andel petroleum i.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...