Jump to content

Er dette en Wallas varmer? Og hvorfor varmer den ikke?


Anjuma

Recommended Posts

Noen går så langt som til å gi råd om at den alltid skal kjøres et kvarter på full åpning for at den ikke skal sote.

Brennerne het Thermo Marin (Volvo flygmotor AB) før de het Wallas og det ble samtidig gjort mindre endringer.

Sørg for god nok batterispenning ved oppstart (evt med motor på) og sjekk i samme slengen at du ikke har særlig spenningsfall fra batteriet til brenneren.

Link to post

1-Jeg prøvde kun å starte den en gang..kanskje den er litt "rå"!?

2-Min har en egen lampeoljetank... er det snakk om mye lavere effekt? Ser du skriver 3Kw i den andre tråden

3-Skjer dette kun ved dieseldrift, ikke ved lampeolje

4-Jeg tittet ikke på utluftningen... bare registrerte svak røyk i returslangen da jeg kom til å nappe den ut ved en glipp. Er det mulig å skaffe ny vifte?

1: dette høres ut som en forklaring, har det vært luft i systemet går første startforsøk med til å fylle det opp.

2: vet ikke hvor mye

3: vet ikke, aldri brukt annet en diesel.

4: ok, da må du sjekke at det blåser ut av pipa. tidligere kunne denne viften skaffes hos elektronikkleverandøren Arthur F. Ulrichsen i oslo.

Link to post

Takker for mange gode råd her, de blir notert fortløpende :yesnod:

Jeg får først prøve å starte den et par ganger for å se om det kun har vært luft i anlegget. Samt kontrollere omdet kommer eksos ut utluftingen

Og så heller demontere og rengjøre og dobbesjekke alle slanger hvis ikke oppstart.

Ser for meg at varmen kan være veldig kjekk å ha utover høsten.

 

Skulle egentlig gjerne fått satt på noen kanaler opp til rutene, så de hadde holdt seg duggfrie :smiley:

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Ja, denne varmeren er egentlig helt unik, langt mer stillegående og mye lavere strømforbruk enn noe annet. Synd ikke andre produsenter har laget noe etter samme konsept. (PC vifter). For meg er noe av vitsen med en varmer at man skal kunne bruke den når man har behov, gjerne kontinuerlig i dagevis hvis man opplever dårlig vær.

Om det ikke allerede er installert så er det enkelt å montere en termostat som veksler mellom min og full effekt. Man må bruke en membrantermostat, fåes bl.a. på Clas Ohlson.

Link to post

Nå fikk jeg jammen varmeren til å tenne :)

 

Men jeg lurer fremdeles på en ting her. Bildet viser "skorsteinen", og det er her jeg lurer.

For den tente først da jeg skrudde av lokket på skorsteinen... det sa POFF i det jeg løsnet skruen og overtrykket fikk slippe løs.

Deretter poffet det et par ganger og så tente den så flott atte, og varmet noe aldeles skrekkelig:)

 

Men kan det virkelig være slik at jeg må skru av hetta når varmeren skal benyttes?

Den er jo potte tett når skruen er teitet... jeg ser at det til og med ligger en gummiforing i bunnen (sokkelen) for å tette ekstra bra.

Egentlig trodde jeg hetta skulle være åpen i bunnen slik at eksos kom seg ut. Må jeg legge en skive under hetta for å løfte den litt?

eksos.jpg

 

Ingar - jeg ser du skriver at det kan monteres en min-max termostat? Hva eksagt mener du her?

Jeg har et potmeter jeg kan justere luftstrømmen, er det denne du sikter til?

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Nei, jeg mener et romtermostat.

 

 

Aha.. det virket jo utrolig kjekt da :) For det var en voldsomt kraftig varme som den gav da den først tente :)

Ligger det installasjonsbeskrivelse i wallastråden din på hvordan installere dette?

 

Ser at jeg gjerne også skulle hatt ventiler som kunne stenges av slik at jeg selv kunne bestemme hvor varmen skal rettes... om begge eller kun den ene kabinen skal varmes opp.

 

 

Aha, da ser jeg poenget med kuppelen over skorsteinen :)

 

Redigert: Sjekket veiledingen og ser at innkoplingen vises her. Da er det avgårde til CO en dag snart :)

 

Tusen takk for tipset og all hjelp her inne fra alle bidragsytere :o)

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

hadde en sånn skorstein med hette for en tid tilbake jeg også,den har en lukkestilling når den skal lukkes så vrir du med klokka og trykker ned ,så opner du med å trykke litt ned å vri mot klokka,mener i allefall det var sånn

 

Sier du det?... det var interessant. Det skal jeg jammen sjekke senere i kveld :)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Bare for å få det inn med den berømte t-skje'en!

 

.........kan dette lokket normalt stå av hele tiden? Slik at man kan starte varmeren under gange og slippe å balansere på dollbordet med risiko for å miste både lokk og mutter først!?

Hva med regnvær? Vil dette kunne trenge inn?

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Låner tråden til omtrent samme tema.. Tidlig versjon som het Thermo Marin 2500

1.

Enheten som holder glødetråden er sprø og kan kollapse når som helst.

Det er kanskje bakelitt?

Noen som vet om disse er identiske med nyere Wallas'er og derfor kan rep-settet fra Wallas benyttes?

 

2.

Fruen er noe bekymret for "gå-lufta-skjebne" på en slik eldre innretning.

den står riktignok i stuverommet akter sammen med parafindunken (med parafin-retur-system), lengst vekk fra kahytten.

Noen formeninger om dette?

 

Takker!

Link to post

Om du ikke får svar så kontakt Lars H, han vet det meste om den Thermo'en.

 

.........kan dette lokket normalt stå av hele tiden?

Som jeg skrev i innlegg 32, dette lokket er for å hindre brottsjøer å trenge inn, normalt brukes det ikke. Regnvær går helt fint.

Når jeg tenker på alle timer jeg har brukt på min varmer er det ganske utrolig at din fungerer 'out of the box', mulig at lampeolje er tingen. Bare det at glødetråden er intakt er et mirakel, disse gikk ut av produksjon for en mannsalder siden. Mulig den holder lenger fordi forbrenningstemperaturen er lavere med parafin.

Link to post

...dette lokket er for å hindre brottsjøer å trenge inn, normalt brukes det ikke. Regnvær går helt fint.

Når jeg tenker på alle timer jeg har brukt på min varmer er det ganske utrolig at din fungerer 'out of the box', mulig at lampeolje er tingen. Bare det at glødetråden er intakt er et mirakel, disse gikk ut av produksjon for en mannsalder siden. Mulig den holder lenger fordi forbrenningstemperaturen er lavere med parafin.

 

Flott :) Da skal kuppelen lagres innenbords heretter :)

Ja, jeg ble litt imponert selv når det ble meg forklart hvor mye det kunne være feil og så funket den momentant når jeg bare løftet av skorsteinshetta.

Men nå vet jeg jo ikke om den kan være ombygget eller om den i det hele tatt har vært mye i bruk siden den var ny... eller, som du skriver, så er det jo mulig at lampeolje er snillere med enheten.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Tidlig versjon som het Thermo Marin 2500

1.Noen som vet om disse er identiske med nyere Wallas'er og derfor kan rep-settet fra Wallas benyttes?

 

2.Fruen er noe bekymret for "gå-lufta-skjebne" på en slik eldre innretning.

Rep-settet fra Wallas er ikke helt identisk, men nesten. Wallas-settet er litt trangere og pakningen må skaves litt av i innerdiameteren. Bruker selv Wallas-settet når jeg har service på Thermo. Originalt servicesett til Thermo-serien får du kjøpt hos IMO i Sandefjord (tlf: 90 78 40 56)

 

"Gå-i-lufta-skjebne" er svært lite sannsynlig på en parafinvarmer (og dieselvarmere også forøvrig. Tror heller at et endelikt for Thermo-varmerene vil være et "mangel-på-tilgjengelige-nye-reservedeler"-syndrom. Bortsett fra et par termostater og servicesett, er det knapt nok mulig å skaffe nye deler. Jeg prøver å samle litt fra tid til annen fra kasserte apparater, men det er ikke alt som kan brukes. Kretskort og bryterpanel f.eks., er det dønn umulig (pr i dag) å skaffe. Dette gjelder også pumper. Men med slike som meg som har samlemani, vet en aldri.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Hei "Wallas Service"!

Fantastisk hvem som leser disse trådene og takk for svar.

Det er jo veldig forlokkende å holde disse apparatene i gang så lenge det er mulig!

Noe du engang i tiden holdt på med dette / status i dag?

 

1.

Kretskortet til tidlig "Wallas" som min Thermo Marin 2500 består av separate (diskrete) komponenter som alle ser ut til å være tilgjengelig i markedet fremdeles. Den lille dyret med mange ben (IC'en) er visstnok en tidsstyring.

Vet du noe om dette / gjør du bytte av komponenter?

 

1b.

Hvis ikke så kunne vi jo starte en hjelpe-klubb her inne for det. Det er svært få komponenter på vårt kort så i prinsippet burde det ikke ta så lang til å feilsøke.

 

2.

Fikk senere modeller alt-i-ett med evt spesial programmerte chip-er fra produsenten?

 

3.

Pumpene: Kan de erstattes av andre pumper eller er det flere tilsvarende i produksjon fremdeles?

 

4.

Flere slitedeler som fremdeles skaffes? Glødetråd er nevnt.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Hei

Om du kan ha lokket av over lengre tidrom kommer vel an på hvordan den er montert å båten.

Er inntaket montert på en slik måte at vannet renner inn i brenneren har du problemer.

ville ivertfall fulgt veldig godt med på dette.

En tjommi fikk ødelagt sin Wallas i vinter da det rant vann inn. Det kostet komplett Wallas.

 

Smaapala

Link to post

Hei

Om du kan ha lokket av over lengre tidrom kommer vel an på hvordan den er montert å båten.

Smaapala

 

Skorsteinen står oppå Dollbordet (Skandekket). Det er nok mer utsatt for regn enn sjø. Men selvsagt, litt sjøsprut i ny og ne forekommer jo.

Nå utover høsten er det ønskelig å kunne fyre opp varmen ved behov uten å måtte klatre langs skipssiden midtfjords (og som beskrevet: med fare for å miste både mutter og lokk).

Så jeg håper jo at det er forsvarlig å la den ligge uten lokk utover høsten. For du kan være sikker på at det siste jeg husker når man legger i fra kai er å demontere dette lokket :cool:

eksos.jpg

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

 

1.

Kretskortet til tidlig "Wallas" som min Thermo Marin 2500 består av separate (diskrete) komponenter som alle ser ut til å være tilgjengelig i markedet fremdeles. Den lille dyret med mange ben (IC'en) er visstnok en tidsstyring.

Vet du noe om dette / gjør du bytte av komponenter?

 

1b.

Hvis ikke så kunne vi jo starte en hjelpe-klubb her inne for det. Det er svært få komponenter på vårt kort så i prinsippet burde det ikke ta så lang til å feilsøke.

 

2.

Fikk senere modeller alt-i-ett med evt spesial programmerte chip-er fra produsenten?

 

3.

Pumpene: Kan de erstattes av andre pumper eller er det flere tilsvarende i produksjon fremdeles?

 

4.

Flere slitedeler som fremdeles skaffes? Glødetråd er nevnt.

 

1.

Jeg er håpløs når det gjelder å finne ut av kretskort og slike komponenter. Å lodde og skifte er ingen problem, problemet er å finne ut hva som skal skiftes. Kaster ballen videre om det finnes et medlem som har greie på dette og som vil ta på seg en slik oppgave som ei "attåtnæring" for medlemmer av baatplassen.no. Jeg setter bare inn nye kretskort, eller om jeg har et brukt liggende som jeg vet virker.

 

2.

Thermo 2500 har også programmerte chip'er, i likhet med nyere modeller av varmere. Thermic 2000 har flere programmerte chip'er enn 2500, på samme måte som at nyere Wallas'er har flere forhåndsprogrammerte komponenter enn de gamle apparatene.

 

3.

Pumpene til Thermo (og de eldste Wallas med samme utseende) er en membranpumpe. Nye pumper kan etter det jeg vet ikke skaffes, men nye membraner kan periodevis skaffes. Pumper fra Thermic 2000, Wallas 1000,1800,2400,3200 osv. er pulspumper og kan ikke brukes om hverandre.

 

4.

Det er stort sett elektroniske komponenter (kretskort/bryterpanel) og pumper vi sliter med å skaffe, og brennerbunn. Etterkjølingstermostat (kommer an på modell/serienr.) og overopphetingstermostat er de samme som på nyere Wallas. Må ta kontakt i hvert enkelt tilfelle. Kan tenkes at det ligger noe brukt i ei skuff som kan brukes.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
  • 2 uker senere...

Dette er kontrollpanelet

 

 

 

Hei! Jeg har akkurat samme kontrollpanel som du. Det som er det rare er at jeg har en wallas 2000 som ser prikk lik ut som en Termic 2000, Er det noen som vet om dette firmaet Termotron AB i Kalmar ble kjøpt opp av Wallas? Og hvem var det som produserte Termic? Trenger ny viftemotor, men blir helt forvirret av disse navnemixene.Kansje "Wallas service"

har noen opplysninger?

Mvh

spilli

Link to post

... Trenger ny viftemotor, men blir helt forvirret av disse navnemixene.Kansje "Wallas service"...

 

Mvh

spilli

 

Jeg har ikke for god greie på disse varmerene... men jeg har lagt merke til at flere har nevnt at PC vifter kan benyttes. I så fall får du jo dette på f.eks Clas Ohlson eller komplett.no.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...