Anjuma Svart 3.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2010 1. Kaster ballen videre om det finnes et medlem som har greie på dette og som vil ta på seg en slik oppgave som ei "attåtnæring" for medlemmer av baatplassen.no. Ehhh... jeg har visstnok fagbrev på den slags. Hvis det er stor etterspursel vedr reperasjon av disse kort så kan det være jeg kan påta meg "attåtnæringen". Så fremt det går å fremskaffe koplingsskjema. Eventuelt at kretsen er så pass enkel at man ikke trenger noe skjema. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Wallas Service Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Hei! Jeg har akkurat samme kontrollpanel som du. Det som er det rare er at jeg har en wallas 2000 som ser prikk lik ut som en Termic 2000, Er det noen som vet om dette firmaet Termotron AB i Kalmar ble kjøpt opp av Wallas? Og hvem var det som produserte Termic? Trenger ny viftemotor, men blir helt forvirret av disse navnemixene.Kansje "Wallas service" har noen opplysninger? Mvh spilli Jeg skal ikke utrope meg som historiker, men mener at det først het Wallas. Og den første var varmeren 1800 som ble etterfulgt av 1800B (kom i 1979), sikkert nok i en forbedret utgave siden har har betegnelsen B. På denne tiden hadde Volvo Flygt AB sin Ardic-serie. Så kom Wallas 1400, og det ble inngått et samarbeid/oppkjøp av Wallas og varmerene ble kalt Thermo, produsert av Volvo Flygt. Ble sikkert et noe turbolent samarbeid mellom Wallas og Volvo for Wallas begynte for seg selv med kokeapparatene 900/1000/1200 og varmeren 2200 i desember 1981. Varmerene Wallas 1600 kom i juni 1982, 2400 i desember 1982, 1800 (Nytypen) og 3200 i desember 1983. Volvo fortsatte sin produksjon av Thermo 1400, 1700 og 2500 med Optimus Norge som importør. Thermic 2000 kom vel i ca 1985/1986, og Optimus Norge gikk konkurs i 1987/88. Stein Iversen (nå Termomarin) i Sandefjord tok over importen av Thermo/Thermic frem til Volvo ikke lenger ville produsere disse. Stein Iversen fikk så produsert Thermic 2000 hos Termotron AB noen år (vet ikke hvor lenge - men mener frem til ca 1997 - korriger meg gjerne), varmerene er merket med produksjonsnr/år. Ja, mulig jeg kan skaffe ny viftemotor, men får ikke sjekket dette før mandag. Og prisen er ganske drøy: ca 1900,-. Men om du kan nøye deg med en brukt motor, så har jeg et par stykker liggende til en langt hyggeligere pris: 700,- (+porto, ingen oppkrav) komplett med viftesylinder og viftehjulet på toppen. Må bare dobbeltsjekke om de virker først. Send e-post om det skull evære av interesse. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Ehhh... jeg har visstnok fagbrev på den slags. Hvis det er stor etterspursel vedr reperasjon av disse kort så kan det være jeg kan påta meg "attåtnæringen". Så fremt det går å fremskaffe koplingsskjema. Eventuelt at kretsen er så pass enkel at man ikke trenger noe skjema. Sikkert behov for en som deg. Kan ikke du ta kontakt med teknisk på baatplassen.no om hvor du kan legge ut slik informasjon? kanskje på dokumentarkiv, eller en annen plass? Sjekk med de som styrer denne web'en om hvor du kan legge inn dine tjenester Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Anjuma Svart 4.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2010 Sikkert behov for en som deg. Kan ikke du ta kontakt med teknisk på baatplassen.no om hvor du kan legge ut slik informasjon? kanskje på dokumentarkiv, eller en annen plass? Sjekk med de som styrer denne web'en om hvor du kan legge inn dine tjenester Det kan jeg :) Men når jeg først har deg her... har du tilgang til koplingsskjema/servicemanual for disse styreenhetene? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Wallas Service Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Anjuma: Har sendt deg e-post om emnet Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
småbåtentusiasten Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 (redigert) PC-vifter er i utgangspunktet beregnet å stå i tørre omgivelser. Kvaliteten er svært varierende mellom ulike merker og typer. Man kan risikere å stole helt på en temperatursikring. Redigert 4.September.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 flere har nevnt at PC vifter kan benyttes. I så fall får du jo dette på f.eks Clas Ohlson eller komplett.no. Tror kansje du misforstår meg litt Det er hovedvifta jeg trenger, og der tror jeg at jeg må ha den motoren som passer til festet. Men takk for tipset. Mvh. spilli Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Hva slags defekter har viften? Har du forsøkt å bade innmaten i løsende oljer som WD, CRC 5-56 eller lignende? Har reddet en del vifter til nytt "evig liv" på den måten. Selv vifter som hylte og skrek / nektet å spinne av egen kraft. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Hva slags defekter har viften? Har du forsøkt å bade innmaten i løsende oljer som WD, CRC 5-56 eller lignende? Hei! Motoren går bare en liten stund og stopper. Høres ut som det er lagret i motoren som skraper, men jeg kan jo prøve metoden som du anbefaler. (Kan jo neppe bli verre)så takk for tipset. Mvh spilli. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Jeg kjenner ikke viften, om det er glidelager eller kulelager. (Den har aldri vært defekt hos meg.) Det falt ut et ord i mitt forrige innlegg, nemlig PC-(vifte). Løsende oljer kan også løse fett fra glide / kuleflatene. Pga salt og fuktig luft i båt er det nok nødvendig med ordentlig rengjøring og erstatte gammelt fett med nytt kulelager fett. Er nysgjerrig på løsning og viftetype, så følg opp med innlegg! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 PC-vifter er i utgangspunktet beregnet å stå i tørre omgivelser. Varmeren denne tråden handler om, VP Minimax, er den eneste varmeren i historien som benytter PC vifte. Synd, for det finnes ikke vifter som er mer effektive og, ikke minst, billigere enn disse. At de ikke klarer seg i fuktige omgivelser stemmer ikke. Tvert imot, de holder lenger enn de fleste spesiallagde varmeapparatvifter. Men man bør selvsagt ikke velge billigste Kina-kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 (redigert) Interessant, praksis møter teori! : PC-vifter til servere er beregnet for å gå kontinuerlig og på høy hastighet og skal ha vesentlig bedre kvalitet enn vifter til vanlige PC-er. De skal bla annet takle at kjølingen til server-rommet svikter i lengre tid. Derfor kan oppstart av server med stort kabinett høres ut som et lite fly før viftene normaliserer hastigheten. En server er beregnet for arbeidstemperaturer 20-25 grader og relativ fuktighet 40-50%. Enkeltkomponenter - også viftene - kan naturligvis overgå dette med gode marginer. En tradisjonell server er selvsagt ikke konstrurert for luftfuktighet til duggpunktet og mer. Det er teoretisk overraskende at PC-vifter overgår båt-standard med hensyn til motstand mot fuktighet og salt-holdighet. Redigert 4.September.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Årsaken er vel at dersom en varmerprodusent skulle utviklet en vifte av PC typen ville en varmer kostet 100k... Da er det bedre å bruke en egenutviklet, konvensjonell, antikvert, spesialvifte som kunden er nødt til å betale en halv månedslønn for.. PC-vifter er billige pga produksjonsvolumet. Litt på siden, men jeg byttet nylig en PC vifte som sto i avluftingen av bio-toalettet på hytta, der er fuktigheten opp mot 100%. Den hadde nå gått kontinuerlig i 9 år... Riktignok var dette en Papst vifte, men selv de er billige i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 4.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2010 Jeg støtter Ingars teori... En PC vifte tar som regel kvelden grunnet den står i et miljø preget av høy temperatur over lang tid. Dette tørker ut lager og fett. Jeg vil tro høy temperatur betyr mer enn et fuktig miljø. Og som regel så står da ikke viften som er montert inne i en varmer midt i sjøsprøyten. Den står jo bra skjermet og i tørre omgivelser) Som PC vifte av høyere kvalitet vet jeg at Noctua sine kommer ut med terningkast 6 i de aller fleste tester.... og er utrolig stillegående (Eksempel på Noctua kabinettvifte) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Ingar Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 utrolig stillegående Intr., ser omtrent ut som propellen på et turboprop-fly. Ekstremt stor stigning på bladene og derav lavt turtall og lite støy. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 4.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2010 Hehe, ja den ser jammen ut som propeller. Jeg vil tro at en vifte i varmerene ikke skal ta fullstendig av i 2000rpm... ergo at eksempelet jeg linket til med ca. 8-900rpm ville være passelig hastighet. Og det er lite som slår tilfredsheten av ei vifte som ikke lager støy gitt :) Jeg bygde meg en ny multimedia PC i fjor sommer og ble helt satt ut over støynivået på de nye viftene (både CPU, Kabinett og PowerSupply). Jeg hører ikke PC'en i det hele tatt... i motsetting til den gamle som bråkte for hele nabolaget. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
småbåtentusiasten Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 * Plassering i ytre stuverom akter er vel ikke uvanlig plassering av varmeanlegget å seilbåt. Kan være svært fuktig der om kvelden etter en varm dag. * Kan ikke se at dere nevner "Ingen gnistdannelser". Viftens elektrodel må vel være fullstendig tett/innkapslet ? Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 4.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2010 ... Plassering i ytre stuverom akter er vel ikke uvanlig plassering av varmeanlegget å seilbåt. Mener du at det renner av veggene? Det vil vel ikke være kritisk høy luftfuktighet over lang tid av gangen heller. Tørker vel fort opp når varmedyret våkner til liv :) ...Viftens elektrodel må vel være fullstendig tett/innkapslet ? Som regel er elektronikkdelen i viftene lakkert i sin helhet og dermed godt beskyttet mot fukt. Elektronikkdelen er også kapslet inn, dog... sannsynligvis ikke høyeste IP grad på kapslingen, men den skal jo ikke ligge i vann eller stå ute i regnet heller. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.