Jump to content

Sprekk i glassfiber skrog

Ole-Morten Dreyer Olsen

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Argo 19 (Speedbåt) som var skadet. Avstivingene på båten er løsnet fra selve "dørk", og i og med at dette er skjedd har det oppstått en sprekk som går rett gjennom dørk/skrog. Lurer derfor på om noen har vært borti noe lignende, og fremgangsmåten for å få dette skikkelig gjort.

untitled.jpg

Det med rød ring rundt er løsnet og laget denne sprekken/skaden.

Min framgangsmåte for reparasjon:

På innsiden:

Ved store sprekker (som dette):

- Slip ned og få vekk dritt og olje (lynol e.l.)

- Støyp over med glassfiberduk og polyester

- Sparkle utsiden (faserplastik eller vanlig polyestersparkel (korttrådet)

Har også noen ganger kun brukt sparkel. Korttrådet polyestersparkel (glassfibertråder) funker bra til det meste.

enig med nordemoniac, ville også vasket før sliping , slik at man ikke sliper olje og dritt ned i laminatet.   Aceton er det beste for avfetting av glassfiberlaminat. 

montro hva avstivingene består av, innstøpt divinycell plank eller er det innstøpte 2x4" fra de dype finske skoger...? =))

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vet du dette eller er det noe du "har hørt".

Jeg ser ikke noen logisk årsak til at epoksy kan brukes på polyester men ikke omvendt.

Det kan jo ikke være noe kompabilitetsproblem. Det skjer jo ingen lenking.

Jeg har også gjort noen praktiske forsøk.

Jeg limte en skrue fast til en epoksibit ved hjelp av gelcoat. Jeg får den ikke løs med håndmakt.

Jeg malte også ei tynn epoksiplate med gelcoat. Selv om jeg bøyer alt jeg kan sitter det.

Jeg slpte og vasket med aceton selvfølgelig.

Men tilbake til saken. Hva er de hvite skyggene i laminatet?

Redigert av Mulligan (see edit history)

Kan jo tyde på dårlig arbeid?

Argoene er kjent for å sprekke, kjenner "ingen" som har hatt argo som ikke har fått sprekker i akter men da gjerne i øvre del av skrog ikke under. de fleste har hatt argocat. har kompiser som har røket hydrolift sine cat`er og så gjelder nok flere fabrikanter.

Overmotorisering er nok mye av skylden vil jeg tro og hard bruk...

En kamerat hadde en ny hydrolift 24r som han knakk bla motorfestene på i indre oslofjord, hydrolift kunne ikke fatte at dette var en skade skjedd der og ikke i åpent hav... men alt ryker under skikkelig bruk :yesnod:

Fikset en del sprekker i skrog, gjør som fortalt i tråden tidligere men husk å frese/slipe ned glassfiberen til du treffer frisk hvit matte og la ny overlapping starte minimum 10cm fra avstivinf\g som har sprukket.

Forrige båt måtte jeg ta støåearbeide på nytt på da hele platen som seter sitter på løsnet etter et langt svev med aggregat ca 2.5m over vannet ifølge følgebåten, baugen var da mye høyere så mye kraft her som traff skroget da jeg landet i motbølge i 60knop

. :cheers:

Redigert av bukt (see edit history)

Hei Mulligan, jeg vet ikke hvorfor dette ikke fungere.

Men har selv sett reprasjoner utført med Epoxi som har fått overflate behandling med gelcoat som slipper etter en stund.

Dette var i følge Slevikilen Trebåtbyggeri i Fredrikstad ett kjent problem og derfor mikser de aldri epoxi og polyester produkter.

Det skal også bukes egen glassfibermatte for epoxi.

Har for mange år siden fått samme historie fra Oslo trebåt bygger (West systems) uten at jeg kan finne dokumentasjon på dette her og nå.

Jeg velger i hvertfall å gjøre som anbefalt.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Det hvite du ser er spakkel eller lignende gammel eier har brukt for å prøve lage flytetanker av dørken.. dørken er tatt ut, og ikke med på bildet.

Det som hadde skjedd med denne båten var at styringen var gått av, og motoren vred seg på tvers, og gjorde et tunnel hopp i meget som fart.

Inne i avstivingene ser det ut som det er isopor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...