Jump to content

Spinnakerbommen festet i skinne foran masten - fordeler/ulemper?

OT-flyktning

Recommended Posts

Noen ganger har jeg sett følgende opplegg for spinnakerbommen:

En skinne er festet på forsiden av masten og den ene enden av bommen er festet i en ring som kan flyttes opp og ned langs skinnen. Når bommen ikke er i bruk så er denne ringen langt oppe og den andre enden av bommen er festet i en andre ring ved mastefoten.

Jeg vurderer å foreslår dette som en endring på XANADU for å få til en enklere håndtering, særlig under single-/shorthanded seiling.

Jeg regner med følgende fordeler: bommen er nesten fiks ferdig på plass hele tiden, opphal/nedhal kan være tilkoblet permanent.

Hva er ulempene (bortsett fra kostnadene - kan vel ikke koste mange båtpenger)?

Finnes flere fordeler?

En fordel til er vel at du får nok en trimmemulighet; du kan flytte hele bommen opp og ned i stedet for bare enden, og får dermed utnyttet hele lengden uansett høyde på bommen. Nå er vel dette en løsning som er vanligst på litt større båter hvor det er vanlig å dip-jibbe spinnakeren.

Vi har spinnakerbommen i en lang lomme langs storseilbommen med opphal/nedhal ferdig festet, og det er bare å hente den frem og feste den i ringen på masten.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Jeg har montert dette på min båt, men den har en lang bom (4,5m). En annen fordel er at den er lagret ute av veien. Den ligger ikke langs dekk og blir en snubletråd. I tilegg er det ikke så lett at tau hekter seg i den når den henger på maste.

I tilegg til det du nevner med at alt kan være rigget klart til bruk.

Som Xtian nevner kan ett alternativ være å lagre den på bommen. Jeg har seilt med denne løsningen også, og det funker greit.

Mer slitasje på seil, og iritasjon med skjøter som henger seg fast.

Sikkert et hel.... når bommen skal festes på masta i litt dønninger, og mast blir sikkert ikke noe penere av all dunkingen som oppstår. Hadde dette vært en bedre løsning, så hadde dette trolig vært å se på regattabåter, og der kan jeg ikke si at dette benyttes ofte som jeg har sett.

Settes spinnakeren ofte når du er alene i båten? Det vil i så fall bli enda mer risikofylt når man skal se til værs.

Bag/rør på bommen er det enkleste.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Poenget er jo at bommen er festet til masten hele tiden - det er bommens faste plass; det blir ingen av av/på unntatt i noen særtilfeller.

Nei, single/shorthandet blir det aldri spinnaker (kun gennaker). Men med denne forenklingen kanskje oftere. Også på regatta dropper vi spinnaker når vi er få siden de aller fleste i mannskapet er nokså ferske.

Tror ikke du helt er med på hva han mener her.

Mer slitasje på seil, og iritasjon med skjøter som henger seg fast.

Sikkert et hel.... når bommen skal festes på masta i litt dønninger, og mast blir sikkert ikke noe penere av all dunkingen som oppstår.

Settes spinnakeren ofte når du er alene i båten? Det vil i så fall bli enda mer risikofylt når man skal se til værs.

Dette er jo noe av poenget! Bommen er jo allerede på masten når den skal brukes i j...dønninger. Trenger kun å feste brasen.

Det er ingen dunking i masten når den er lagret slik den skal, da står den fast.

Ingen grunn til å se til værs. Der er den jo festet til Sleide. Nede må den løsnes derimot (med utløserlinen)

Jeg seiler spinnaker alene rett som det er!

Dersom du har skinne i dag med flytende innfestning/øye, trenger du egentlig kun å forlenge denne skinnen, samt ett feste nede, og en støtte mellom bom og mast (se s149 i Selden).

Du må også flytte den øverste blokken på skinnen opp til toppen på den "nye" skinnen.

Smart løsning! Absolutt noe å tenke på for mitt tilfelle da jeg stort sett seiler alene og bruker spinnakeren nokså flittig.

Dessuten drittlei å ha den liggende på dekket, blir stadig påminnet om det på natta da jeg hører dunk dunk. Min bom har en relativt stor bøyle til feste for opp/nedhal, montert nøyaktig på midten og ligger å vipper i balanse fordi jeg har glemt å legge en svamp eller fille under ene enden.

Her Trikola ser du min løsning..........jeg har alltid hatt den på masten,,,,,2 ringer. (alternativt kan man sette ett festebeslag i dekk.)

ser ikke noe mer slitasje på forseil, sikkert er det noe... teoretiskt :smiley: !

men mange fordeler, jeg setter spinnakerbommen selv, for gennakker eller om jeg skal spire genuan.

nu er min båt en ren langferdsbåt.....hur det stør vinden, I could'nt care less.......det er praktiskt.

vurderer att skaffe en spinnakerbom til og den skall også stå utmed masten. for att kunne kjøre butterfly.

spinnakerbom.jpg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...