Jump to content

Kan jeg stole på voltmeteret i instrumentpanelet, VP TAMD 30 ?

jada

Recommended Posts

Voltmeteret står i et VP intrumentpanel som fulgte med min TAMD 30 fra -86. Ifølge dette voltmeteret er ladespenningen veldig lav. Selv etter noen timers kjøring har viseren vist godt under 14 V. Faktisk nærmere 13,5 V. 

Men da jeg målte spenningen på batteripolene mens motoren fortsatt gikk, viste det der 14,36 V. Og det skulle vel være tilnærmet perfekt. 

Nå er volmeteret jeg brukte direkte på batteripolene en forholdsvis rimelig utgave, men har sjekket det mot andre "proffe" utgaver tidligere, og da viste mitt ca 0,1 V for mye. 

Er det noen grunn til at voltmeteret i instrumentpanelet viser så liten ladespenning??? 

Hei,

Kan godt være litt spenningsfall i ledningene, men jeg tor det rett og slett at instrumentet er for unøyaktig. Men jeg tror repeterbarheten er god. Det vil si at om du har gjort en måling på 14,36 volt med digitalmultimeteret på batteriet, sammtidig som du leser 14,0 på instrumentpanelet, så vil dette være likt fra gang til gang. Det spiller jo egentlig ingen rolle hva den eksakte verdien på instrumentpanelet er så lenge du vet den faktiske utfra referansemålingen med digitalmultimeteret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...