jada Startet 13.August.2010 Link til dette innlegget Startet 13.August.2010 Voltmeteret står i et VP intrumentpanel som fulgte med min TAMD 30 fra -86. Ifølge dette voltmeteret er ladespenningen veldig lav. Selv etter noen timers kjøring har viseren vist godt under 14 V. Faktisk nærmere 13,5 V. Men da jeg målte spenningen på batteripolene mens motoren fortsatt gikk, viste det der 14,36 V. Og det skulle vel være tilnærmet perfekt. Nå er volmeteret jeg brukte direkte på batteripolene en forholdsvis rimelig utgave, men har sjekket det mot andre "proffe" utgaver tidligere, og da viste mitt ca 0,1 V for mye. Er det noen grunn til at voltmeteret i instrumentpanelet viser så liten ladespenning??? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Jeg tror ikke det avviket der er uvanelig, så lenge den ligger mellom 13,5 og 14 volt ! Jeg har samme og opplever at ladingen ved kjøring av motor sjelden viser mer enn 13,5 ! Det går vel noe bort til drift i gjennom bryterpanelet. Landterner o.l. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Skjønte ikkje heilt den der... Måler du 14,36V med multimeter, eller med voltmeteret i kontrollpanelet? Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Ble kanskje litt fort og galt. Men voltmeteret i instrumentpanelet viser mellom 13,5 og 14 V, mens multimeteret mitt viser 14,36 V direkte på batteripolene. Sitér dette innlegget Link to post
nimbussen Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Hei Akkurat slik på min tamd 40 også aldri hatt for lite strøm ,så da er det vel normalt Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 du må regne med litt spendingsfall i ledningsnettet opp til voltmetret, 0,5-1 volt er akseptabelt Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 på et par av båtene jeg har hatt målte jeg også mye mindre på voltmeter en rett på batteri (pga spenningsfall) dette løste jeg med å flytte pila på måleren til ca slik det måltes på batteri dette var på innstrument som jeg kunne skru av glasset Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
JRK Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Hei, Kan godt være litt spenningsfall i ledningene, men jeg tor det rett og slett at instrumentet er for unøyaktig. Men jeg tror repeterbarheten er god. Det vil si at om du har gjort en måling på 14,36 volt med digitalmultimeteret på batteriet, sammtidig som du leser 14,0 på instrumentpanelet, så vil dette være likt fra gang til gang. Det spiller jo egentlig ingen rolle hva den eksakte verdien på instrumentpanelet er så lenge du vet den faktiske utfra referansemålingen med digitalmultimeteret. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Takker for svar. Jeg kan tydeligvis slå meg til ro med at ladingen er OK Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.