Jump to content

Ny kartplotter til 34 foter 30 knop anbefalinger?

Luco

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter ny kartplotter i båten

Har i dag en eldre radar men ser fordelen i å kjøpe multifungsjons skjerm så jeg kan kjøpe radar senere.

Kart info ser jeg er litt forsjellig fra system til system.

Har en garmin 525 som jeg tenkte å ha på loftsverandaen.

Har kikka på simrad nx 40 som har 8.4" skjerm og mer detaljert kart en garmin sitt..

Denne kjører c-map.

Noen som har noe erfaring/anbefaling å dele?

Har fått et tilbud på simrad nx 40 15.000 med gps antenne med stativ og kart

Hei, Kjøp en plotter med så stor skjerm som mulig. Dette er viktig hvis du skal navigere i stor fart og 30 knop er fort;) 8 tommer kan oppleves som litt smått. Men dete avhenger av hvor stor plass du har ved styreposisjon.

Har god erfaring med kart fra C map. Sjekk også Lorentz 11 tommer fra Seatronic. God plotter for pengene.

Lykke til. :sailing:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Det er alltid en vurdering av penger, størrelse og ytelse på plottere.

Jeg har E120 og synes at skjermene til tider er for små. Jeg ønsker meg en ekstra skjerm til radar slik at jeg kan kjøre fulle skjermer på radar og kart. Jeg er enig med deg i at muligheten til å dele skjermen i 2 er viktig. Selvom jeg nesten alltid bruker det er fortsatt papirkart det viktigste navigasjonshjelpemiddelet mitt i høy fart - fordi jeg ikke synes at normale plotterskjermer er store nok. Min erfaring er at det er først når skjermene blir over 20 tommer at jeg føler meg komfortabel med å ta bort papirkartene.

Ideelt sett er nok en E140W det ideelle valget i dag om man ser bort fra pengene. Da kan du koble på en suveren HD digital radar senere og AIS tilkoblingen er også enkel. Og om ikke lenge sier FLIR at de første nattkameraene skal integreres inn i Raymarine sine produkter også (de indikerer en pris omtrent som en god radar). Det blir en unik kombinasjon.

Mitt råd er å gå litt opp i pris og få en større skjerm. 10" er minimum, 12" er OK(merk at nye E140W ikke har stort større skjerm enn gamel E120). Får du tak i en E120 av gamle typen til utsalgspris så er det en flott plotter er min erfaring. Garmin sine store plottere er det også mange som er godt fornøyd med. Bredbåndsradaren til Garmin får vel litt sånn blandet mottakelse.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vel å merke inkludert alle garantier som om en skulle kjøpt en helt "vanlig". Har en selv. Ga 16000 kr (inkl. norsk mva) for den levert på døra ila. 3 dager fra www.marine.com. Norsk "listepris" på den tida var vel nærmere 50000 enn 40000 - Belamarin kjørte "knalltilbud" til 38990,-....(2007). Jeg kunne ikke se noe sted at den jeg fikk hadde vært i "krigen" før, men jeg har forstått det slik at remanufactured kan være alt fra en reell reparasjon til "åpnet pakke".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...