Børresen Startet 13.August.2010 Del på Facebook Startet 13.August.2010 Jeg har en 20HK Yamaha 6L3 20DMO med problem med utidmessig fusking. Fuskingen er ikke turtallsavhenging og minner om en slags ettertenning. Tenkte først det var ett problem med forgasserne slik at jeg overhalte disse og skiftet ut alle slitedeler utenom dyser da motoren knapt har gått, motoren har stått en del de siste årene. Etter motoren var sammenskrudd opplevde jeg samme feil.. slik at jeg misstenker at dette må være en tenningsfeil. En liten video som viser motoren gå hvor du hører tenningsfeilene som små poff. Når man kjører den på vannet knepper den oftere og klarer ikke å få opp turtall. Takker så mye for alle tips! Marius Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Har du skiftet plugger? Ser ut som lang stamme som ikke passer båten din. Sitér dette innlegget Link to post
Børresen Svart 13.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2010 @Blue_dragon: Takk for svar :D Bruker bare båten som bukk for skruing ;) den står egentlig på en annen båt for langstammet motor. Pluggene er nye og har også testet gnisten på begge. Har lest litt rundt på forumet her om liknenede feil. Ser ut som at noen sliter med for mye mating fra Autoluben, slik at syliner 1 får for mye olje og hopper over en runde som følge av for mye oljeblanding. Ellers misstenker jeg denne ICU saken, vanskelig å si noe om denne, men ville kanskje tro denne ville rapportere feil eller ikke fungere i det heletatt når den ikke fungerer. Marius Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Litt høy tenning, eller " mager" tomgangsblanding? Evt lekk toppakkning? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
ivar Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 hvordan ser pluggene ut etter å kjørt en stund, vanninntrenging i nedre simmerring på veiva kan gi slike "nysesymptomer" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Børresen Svart 14.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2010 (redigert) Motoren har samme nysingen uavhengig av turtall, slik at jeg tror ikke dette er noe med forgasserne, ville tro at feilen ville være turtallsavhengig dersom det var ett forgasser problem.. Pluggene ser tørre og fine ut, men når jeg skifta impeller bemerket jeg meg mye oljesøl i eksosgangen.. Kan være tegn på at autoluben mater noe mye som jeg har sett andre har hatt problemer med. Noe man ikke ser på filmen er att når motoren nyser kommer det en liten røyksky ut som kan tyde på at den enten drukner en runde eller ikke tenner.. Tusen takk for gode tips! vet du om noen annen måte for å teste simmerrungen? Redigert 14.August.2010 av Børresen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 lekkasje der gjør gjerne at nederste plugg/ stempeltopp er renere enn den/de andre. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Børresen Svart 15.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2010 Da har jeg gjort ett nytt forsøk, først tenkte jeg å utelukke dette med Autolube på motoren, kom til å se at autoluben fungerer med en pumpe som er direkte koblet til gassen for justering av tilførsel. Denne prøvde jeg å justere litt på. Men uannsett hvor mye jeg strupet så var det samme nysingen. Så at når jeg ga den litt mer så begynnte den å ryke litt som er nokså naturlig. Jeg burde vel da kunne utelukke at dette er ett problem med Autolube? Tok en nærmere titt på pluggene etter å ha kjørt litt, ser her at den nederste er sortere enn den øverste(bilde nedenfor) uten at jeg syntes det så unormalt sort ut. Holdt hånden foran pluggåpningen og dro noen runder for å se hva som kom ut av sylinderen. Her kom det mer olje på nedre enn på øvre sylinder noe som kanskje er helt naturlig. En annen ting jeg skulle likt å utelukke er evnt. tenningsfeil som følge av denne tenningsboksen(ICU), noen som har erfaring med hvordan symptomer denne kan gi dersom den er ødelagt og om dette likner på en slik feil? Igjen takker og bukker for tips og råd! Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 ICU pleier enten å virke, eller ikke virke(ingen tenning). Jeg er og enig i at det høres ut som lekk veivhus-tetning, men jeg vet ikke noen god måte å bekrefte dette på. Men det er jo en grei jobb å skru av powerheaden og skifte tetningen da. Må jo ha ny pakning og simringer da, men tror ikke det er mer en 4-500,- i deler. Skulle det ikke hjelpe er jo ivertfall den feilen eliminert .. Sitér dette innlegget Link to post
Børresen Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 Ble litt forvirret der.. Powerhead aldså toppen? simringen som ble nevnt tidligere sitter vel rundt veiva.. ? Blir litt skrujobb dette ja.. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Sitter rundt veiva ja, i bunnen, så du må løfte av motorblokka. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 (redigert) Hvis du skal skifte nedre simmerring er det bare å løsne de boltene som holder blokka fast til stammen. Tror det er 6stk. Fest blokka i en talje og heis den opp litt. Deretter demonterer du det nedre simmerringhuset. Det befinner seg på undersiden av blokka. Der som akslingen går inn til veiva. Da er det bare å trekke ut huset og skifte simmerring og pakninger. Jeg gjorde dette i vinter på en litt større yamaha, men det ser sikkert noe likt ut. Ny og gammel simmerring. Ny til venstre LINK til min tråd der jeg går gjennom hele motoren min. Se innlegg #32 og #203. De omhandler nedre simmerring. Lykke til (-: Redigert 25.August.2010 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Børresen Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Tusen takk Double Weber! Har først kommet igang å skru på motoren nå ;) Og jommenmeg hadde du ikke rett. Nå har jeg bestillt ny simmerring og pakninger så blir det spennende å få motoren sammen og teste. Tusen takk så langt for gode tips og råd! /Marius Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 (redigert) Bare hyggelig å kunne hjelpe. Håper det blir bedre Redigert 9.Juni.2011 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Børresen Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Vel da har jeg satt sammen motoren igjen og test kjørt den, men desverre samme feil.. Simringen var tydelig slitt og har nok noe med feilen, men motoren poffer fortsatt og sliter med å få turtall. Her har jeg et bilde av simringen og man ser at den har fått en brett/rift. Brukte klokker for kjøling, men jeg slet med å få peilestråle kom bare damp ut av peilestrålen, impeller var ny i fjor. Usikker på hva jeg skal se på videre, lurer litt på å ta av toppen og sjekke toppakning, alternativt innsug/eksos "manifoil". Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Sikker på at det ikke er olje? jeg hadde samme problem som deg, men ved en feil tok jeg 1% istedet for 2% og da gikk den som ny... Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Lukter litt membran i bensinpumpe !! får nokk på den nederste men ikke på den øverste . Vist dette er en motor med 2 forgassere da ! Den nysinga er helt klart at motorn går for magert , Det er ikke tennings feil. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Børresen Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Takk for gode tips! Og jeg tror dere er inne på noe, dette er en 20HK Yamaha 88mod Autolube med 2 forgassere. Jeg tok nå å fyrte den opp igjen, samtidig så tok jeg å presset det jeg kunne på håndpumpa på tankslangen, da gikk den som ei kule :) Når jeg slapp pumpa igjen starta den å poffe.. Skjønner ikke helt logikken her, men dette virker å være feilen. Sitter pumpa på forgasserne på denne motoren eller er det ifbm. autolube "pumpa"? Igjen takk for bra svar! Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Omtrent slik ser bensin systemet ut. Pumpa er del #31 Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Bare å følge bensinslangen, så finner du de. Her er et bilde som viser mine forgassere og bensinpumpene. Den øverste er primer pumpen. De to nederste er de "vanlige" pumpene. Det er de du er på utkikk etter. De ser helt like ut på din motor også. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Det at du får motoren til å gå pent med å pumpe betyr, som Bernt sier her, at membranet i en av pumpene/eller begge er gåent. Demonter pumpene og ta en titt. De er veldig enkle å skru på. Kikk etter hull eller sprekker i membranene. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.