Jump to content

Erfaringer med KAD 43 eller KAD 44 i Bayliner 2858.


POL

Recommended Posts

Er det noen her på baatplassen som har Bayliner 2858 med KAD 43 eller KAD 44 (230-250 Hk) innmontert,

eller som har erfaringer/kjennskap/synspunkter til en slik kombinasjon?

Har nå 290 DP-A drev som jeg tenkte kunne koples til en slik motor.

Håper på mange svar.

Hvor på nettet kan jeg finne målskisse, tegninger og spesifikasjoner av disse to motorene?

Har søkt, men ikke funnet noe brukbart.

På forhånd takk.

Link to post

Ville kanskje vurdert en KAMD som i utgangspunktet er for gear og aksling. Her slipper du kompressoren og remkomplikiasjonene som følger med.....

 

Det er kompressor på både KAD og KAMD selv om sistnevnte er for gir og aksling.

 

Trodde Steyr 256 var førstevalget for mange med Bayliner og konvertering til diesel. Kanskje pga. vekt og lengde på motoren?

 

Chiba

Redigert av Chiba (see edit history)
Link to post

Kanskje pga. vekt og lengde på motoren?

 

 

Har selv hatt US båt med Steyr og fordelen med Steyr er at den er kompakt og passer rett i et motorom beregnet for V8 bensin. Det gjør ikke en KAD, skal du få plass til den må du påregne en hel del ombygging for å presse den nedi. Strengt tatt er dette en båt designet for 300HK+. En Steyr 256 skal fungere og det finnes en del av disse i Norge med denne motoren men den blir ingen racer.

 

Om du søker litt på BP så finnes det en del tråder om motorisering av Beyliner 2858.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Tror du har helt rett Trophy...

Denne båten må modifiseres ganske mye for å få plass til en KAD.

Dette stemmer helt sikkert. Det ligger en slik båt i havna vår, 88-modell. Eieren importerte den uten motor fra USA, og brukte MYE tid med ombyggingen for å få plass til en KAD42. Han ville ikke ha Steyr (som mange setter inn), fordi han mente at den ikke ville gi nok kraft. I ettertid sier han at det kanskje hadde vært like greit å tatt inn båten med bensinmotoren som sto i originalt...

Den nevnte båten ligger forresten nå for salg her.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Jeg har en Bayliner 2858 1987 mod. med KAD44P-C (2002 mod). For å få plass til denne nede i kjelleren, måtte brensel-tanken flyttes framover ca 10-15 cm og veggen mellom motorrom og salong flyttes tilsvarende. Dette gjort av forrige eier. Veggen er så laget som avtagbare luker, slik at ved ettersyn av motor tar man bare av disse lukene og har full innsyn til motor. Ingen sak å etterse/skifte reimer her i gården.

Men har lest en plass at skal du ha KAD44 eller 300 og drev, bør/må du ha DP290-E. Her skal det være noen forsterkninger som må til for at drevet skal "holde" med disse motorene. Men dette er jeg ikke helt 100 på.

 

Må legge til: Marsjfart 24-25 knop - full 29,(og litt til) ikke fullt 30.

Redigert av Flybridge (see edit history)

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...