POL Startet 13.August.2010 Link til dette innlegget Startet 13.August.2010 Er det noen her på baatplassen som har Bayliner 2858 med KAD 43 eller KAD 44 (230-250 Hk) innmontert, eller som har erfaringer/kjennskap/synspunkter til en slik kombinasjon? Har nå 290 DP-A drev som jeg tenkte kunne koples til en slik motor. Håper på mange svar. Hvor på nettet kan jeg finne målskisse, tegninger og spesifikasjoner av disse to motorene? Har søkt, men ikke funnet noe brukbart. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgutt Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Skulle ikke være vanskelig dette da flere på båtplassen har erfaring i det du spør etter. Sitér dette innlegget Link to post
Kæpten Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 (redigert) Mener du KAMD43 eller KAMD44? Her er uansett kanskje en side som kan hjelpe. Plott inn motortype og søk, så får du opp litt forskjellig dokumenter. http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NA/EN-US/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/Pages/out_of_production_engines.aspx Redigert 13.August.2010 av sannax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Eller her: http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx Ville kanskje vurdert en KAMD som i utgangspunktet er for gear og aksling. Her slipper du kompressoren og remkomplikiasjonene som følger med. Usikker på hvilken muligheter som finnes her. Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 På den båten ville jeg definitivt hatt kad m kompressor, for båten blir ikke akkurat overmotorisert med de motorene. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 14.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Takker for svar så langt, men ville gjerne hatt flere. Sitér dette innlegget Link to post
Chiba Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 (redigert) Ville kanskje vurdert en KAMD som i utgangspunktet er for gear og aksling. Her slipper du kompressoren og remkomplikiasjonene som følger med..... Det er kompressor på både KAD og KAMD selv om sistnevnte er for gir og aksling. Trodde Steyr 256 var førstevalget for mange med Bayliner og konvertering til diesel. Kanskje pga. vekt og lengde på motoren? Chiba Redigert 14.August.2010 av Chiba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Kanskje pga. vekt og lengde på motoren? Har selv hatt US båt med Steyr og fordelen med Steyr er at den er kompakt og passer rett i et motorom beregnet for V8 bensin. Det gjør ikke en KAD, skal du få plass til den må du påregne en hel del ombygging for å presse den nedi. Strengt tatt er dette en båt designet for 300HK+. En Steyr 256 skal fungere og det finnes en del av disse i Norge med denne motoren men den blir ingen racer. Om du søker litt på BP så finnes det en del tråder om motorisering av Beyliner 2858. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
POL Svart 15.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Er det ikke noen på Båtplassen som har eller har hatt KAD 43/44 i en Bayliner 2858? Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 En kjenning av meg har en 300 i sin Sea Ray 290 sundancer og det fungerer greit. Ikke den kjappeste i plan men går fint Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Er det ikke noen på Båtplassen som har eller har hatt KAD 43/44 i en Bayliner 2858? Denne motoren er vel for lang til en 2858 87 modell. Tilpasset til rekkesekser først på 96 modell Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Baatlaus Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Tror du har helt rett Trophy... Denne båten må modifiseres ganske mye for å få plass til en KAD. Ville selv ha kjøpt en GM 6,5liter. Penninsular el. Denne båten er ganske tung i hekken å blir ingen fullgod sjøbåt med mindre enn 280-300 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Tror du har helt rett Trophy... Denne båten må modifiseres ganske mye for å få plass til en KAD. Dette stemmer helt sikkert. Det ligger en slik båt i havna vår, 88-modell. Eieren importerte den uten motor fra USA, og brukte MYE tid med ombyggingen for å få plass til en KAD42. Han ville ikke ha Steyr (som mange setter inn), fordi han mente at den ikke ville gi nok kraft. I ettertid sier han at det kanskje hadde vært like greit å tatt inn båten med bensinmotoren som sto i originalt... Den nevnte båten ligger forresten nå for salg her. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Flybridge Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 (redigert) Jeg har en Bayliner 2858 1987 mod. med KAD44P-C (2002 mod). For å få plass til denne nede i kjelleren, måtte brensel-tanken flyttes framover ca 10-15 cm og veggen mellom motorrom og salong flyttes tilsvarende. Dette gjort av forrige eier. Veggen er så laget som avtagbare luker, slik at ved ettersyn av motor tar man bare av disse lukene og har full innsyn til motor. Ingen sak å etterse/skifte reimer her i gården. Men har lest en plass at skal du ha KAD44 eller 300 og drev, bør/må du ha DP290-E. Her skal det være noen forsterkninger som må til for at drevet skal "holde" med disse motorene. Men dette er jeg ikke helt 100 på. Må legge til: Marsjfart 24-25 knop - full 29,(og litt til) ikke fullt 30. Redigert 17.August.2010 av Flybridge (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
POL Svart 17.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Tusen, hjertelig takk til alle som har svart. Har blitt en hel del "klokere". Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Hei Flybridge! Eg har sendt deg ein IM. mvh POL Sitér dette innlegget Link to post
Flybridge Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Har ikke mottatt noen IM. Men jeg har svar på epost Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.