runes Startet 13.August.2010 Link til dette innlegget Startet 13.August.2010 Jeg solgte en båt i fjor høst og kjøper har hatt problemer med å få ut det batteriene er oppgitt til å kunne ta ut. Jeg håper å kunne hjelpe han litt, men iogmed at jeg kan ikkenoe om batterier trenger jeg litt hjelp av dere..... ;9 Jeg mener å huske at det står 4stk Leoch 90 Ah AGM batterier i båten. Og disse batteriene er brukt aktivt i 4 sessonger. Jeg tok ofte ut 150 Ah i de sessongene jeg hadde båten. Her er hans beskrivelse av problemet: "vi måler maks uttak til ca 30-35 amper timer. Du nevnte jo på at kanskje ett av batteriene var ødelagt, og nå har vi testet alle batteriene. Vi får ut h.h.v. 15, 6, 6 og 7 amper timer (noe som stemmer med det totale uttaket), så det tyder jo på at alle batteriene er ødelagt. Spenningsnivåene i hvert enkelt batteri ligger i området 13,3 - 13,4 uten belastning og 12,5 - 12,7 straks batteriene blir satt under belastning. Kjøleaggregat/varmeapparat flipper ut når spenningen passerer 11,2 volt (og da raser batteriene umiddelbart ned til 10,2)." Tyder det han beskriver på at batteriene er ødelagt? Hvordan kan man teste om batteriene er ødelagt? Og kan de repareres? Han er lite lysten på å bytte batteriene før han vet årsaken til at de er eventuellt er ødelagt, vil jo ikke at det skal kunne skje igjen..... Hva kan være åsaken til at batteriene yter så lite? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Arvid_A Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Hei! Det fremgår ikke noe her om hvordan batteriene blir ladet (ladespenning, effekt på dynamo, hvor lang ladetiden er, ligger båten med landstrømslading mellom hver gang den er i bruk o.s.v.), og hva som er ladestatus på batteriene når tappingen starter. Jeg antar at forbruket, slik det oppgis her, er lest ut av et battmeter? I så fall bør det også kunne sies noe om hvor mange Ah som er "puttet inn", dvs. batteribankens status når tappingen starter. Uten disse opplysningene er det vanskelig å si noe om hvor gode/dårlige batteriene er. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Spenningsnivåene i hvert enkelt batteri ligger i området 13,3 - 13,4 uten belastning og 12,5 - 12,7 straks batteriene blir satt under belastning. Hvilespenningen på batteriene ligger i området 13,3-13,4 Volt. Dette må da være under lading. Om ikke så er det unormalt høyt. Et fulladet batteri skal ha en hvilespenning på 12,8 volt har nå jeg ærfart i hvertfall. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
hegra Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Vanntro : Hvilespenningen på batteriene ligger i området 13,3-13,4 Volt. Dette må da være under lading.Enten det eller kort tid etter lading. Jeg ladet ett batteri, og det gikk over ett døgn etter lading, før hvilespenning var under 13 volt. For og finne ut om ett eller flere batteri er defekt ville jeg koblet dem fra hverandre, notert meg spenningen på hvert enkelt og så målt igjen etter ett døgn. I løpet av dette døgnet skal de forbli adskilt. Så måle spenningen igjen og se om ett eller flere har dramatisk fall i løpet av døgnet. Hvis det er tilfelle kan man prøve og lade det opp igjen for seg selv. Det er ikke enkelt og finne ut hvilket batteri som er defekt så lenge de er koblet sammen, for det dårlige tapper av det friske. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 hvilespenning på AGM er 12.7 eller 12.8, ferdig diskutert Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 hvilespenning på AGM er 12.7 eller 12.8, ferdig diskutert Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 hvilespenning på AGM er 12.7 eller 12.8, ferdig diskutert Det var da voldsomt. Starved electrolyte batterier kan ha høyere hvilespenning enn tradisjonelle åpne syre bly batterier, noe som betyr at de kan ha en hvilespenning på ca 13 volt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 junke : hvilespenning på AGM er 12.7 eller 12.8, ferdig diskutertJa, det er det jeg også har lært, men det jeg ønsker og understreke er at det kan ta lang tid etter lading før spennningen faller til dette nivå. Jeg kan jo tilføye at hvilespenningen på mitt sank til 12,72 etter ca. ei uke og det er et helt vanlig bly/syre batteri. Jeg vet jo ikke hvor mye trådstarter kan om dette, men det ville være vranglære om han oppfatter at hvilespenning skal være 12,7 eller 12,8 en halv time etter lading slik junke sitt svar lett kan tolkes til. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Hør nå her. Batterier er forskjellig konstruert og hvilespenningen varierer. Felles for alle blybatterier er at det aktive materialet må ha tilgang på svovel, og dette svovelet er vannfortynnet i batteriene. Spenningen et batteri leverer er betinget elektronegativiteten i platene med respekt til elektrolytten. I AGM batterier som også kalles starved elektrolytt er elektrolytten absorbert i en glasssfibermatte og på denne måten imobilisert. Det er med andre ord mindre væske i disse batteriene, og for at den elektrokjemiske prosessen skal vedvare tilstrekkelig lenge med høy nok spenning er svovelinnholdet i elektrolytten økt. Typisk 1.350 og noen ganger høyere. Dette gjør at mange AGM batterier har høyere hvilespenning for de er konstruert slik. Sjekk før dere uttaler dere. Ferdig diskutert. Batteriet som trådstarter har (Leoch) har typisk en hvilespenning på mellom 12,9 og 13 volt fulladet. Hvis flere batterier i installasjonen er slappe er batteriene mest trolig brukt feil. Cellene sovner på grunn av for dype utladninger i forhold til ladesystemet kan håndtere. Noen celler våkner og overlades på grunn av at batteriene er skjevladet. Så tørker de cellene som får for høy spenning ut, og så forsvinner kapasiteten. Man merker ikke dette nødvendigvis ved å måle spenningen etter ladning for innen all metallurgi måses den laveste (mest elektronegative) delen av platene. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Hei jeg skal forsøke å gi dere litt mer opplysninger. Det er egentlig to ting vi er ute etter å finne ut: 1. Om batteriene faktisk er ødelagte. 2. Hva som kan være åsaken til at de er ødelagte etter såpass kort tid, slik at han ikke opplever dette på nytt om han kjøper nye batterier. Batteriene får ladstrømlading fra en Quick lader, mener å huske at denne er 45 Amp og innstillt på Gel som var det nærmeste man kom hva AGM batteriene ønsker (husker faktisk ikke om det var 100% match mellom hva ladstrømladeren gir og hva batteriene øsnker, har bedt han som nå eier båten sjekke dette). Båten ligger til landstrøm når den ikke er i bruk. De får motorlading fra en Sterling lader instillt på AGM, den fikk tidligere lading fra en standard Volvo/Bavaria installasjon som ikke nødvendigvis var tilpasset AGM batterier. Batteriene er 4 år gamle og har vær brukt "litt mer enn gjennomsnittet, men ikke uforholdsmessig mye". Ole Petter, kan vi forfølge dette om feil bruk? Så vidt jeg har skjønt dreier "feil bruk" seg hovedsakling om 2 ting: 1. At de (flere ganger) har blitt for mye utladet: Dette tviler jeg på at er tilfelle. Jeg er 99% sikker på at dette ikke skjedde når jeg brukte båten og tviler på at det har skjedd etterpå også. Da må det i så fall ha skjedd ukontrollert en vinter den lå i boblehavn. Men den forbruksmåleren kan vise historikken til batteriene: Ant utladninger, max utladning etc og dette var helt normalt når jeg sjekket. 2.At batteriene er feil ladet: dette kan jeg ikke nok om så her er det muligens en mulighet.... Slik jeg husker det: Det er i hovedsak 2 typer lading av batterier Bulk (=hurtig opplading etter at betteriet er endel brukt), Float (=vedlikeholdslading, feks når man ligger til landsrtøm og batteriet er tilnærmet fullt). Bulk og Float lading skal foregå til bestemte ladespenninger, om dette ikke overholdes så kan dette ødelegge batteriet, mener å huske at de riktige ladespenningene står oppgitt på en klistrelapp på batteriet. Det er 2 stk input for lading av batteriene: For landsrøm får den lading fra en Quick lader, mener å huske at det var en 45 Amp lader. Så vidt jeg husker var den stillt inn for Gel batterier, tror ikke det var en egen instilling for AGM, mener å huske at det ikke var 100% match mellom hva den Quick-laderen gav og hva det står oppgitt på batteriene. Dette har jo vært sånn siden båten var ny, men jeg husker jeg stusttet litt når jeg overtok båten før vi skulle på vår 4-mnd tur, og spurte noen som hadde greie på det, fikk da til svar at det var "nært nok" og ikke noe problem. Men nå som vi har et problem med batteriene så slo det meg at dette kanskje kan være en mulig åsak? Dette er fra min side litt skudd i luften, da de fleste Bavariabåter har slik Quick-lader og det er jo mange som har AGM batterier. For motorlading så er det tilsvarende, at den også må gi bulk og float spenning tilpasset batteriene. Her installerte jeg en Sterling lader som ble stillt inn slik at den passer med AGM batteriene, så jeg tviler på at dette er en kilde til at de har blitt ødelagte. Når det gjelder motorlading så er det et par elementer til: Før jeg installerte Sterlingladeren så fikk forbruksbanken lading fra en "standard" Volvo/Bavaria installasjon som ikke nødvendigvis tok hensyn til at det var AGM batterier, men mener å huske at jeg sjekket spenningen og at det var ganske fornuftige spenningsverdier som kom inn. Det var også en periode jeg "tjuvkoblet" utenom skilletrafo ettersom skilletrafoen gikk istykker når D2-55 volvo-releet røyk (som vist her http://syirie.wordpress.com/2008/08/09/det-gr%c3%b8nne-hapet/). I denne perioden var det også laderegulaturen fra Volvo dynamoen som ladet forbruksbatteriene ved motorgang. Lading på denne måten skjedde jo ikke over veldig lang tid, så jeg tviler uansett på at dette kan være årsaken, men man skal aldri si aldri og jeg kan ikke nok om dette til å uttale meg skråsikkert.... Kan dette hjelpe dere til å mene noe om om vi har hatt feil bruk av batteriene? Kan det være andre åsaker til at batteriene er gåene? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
runes Svart 17.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 (redigert) Hva tror dere, tyder dette på feilbruk? Redigert 17.August.2010 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
baatsman Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Batteribanken min ble skiftet i år. 4 år gamle. Da var det skilledioden som hadde røket. Da fikk ikke batteriene strøm ved bruk av motor. Kun ved landstrøm. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Nemo Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Hva tror dere, tyder dette på feilbruk? Det er ikke godt å si hva som er grunnen til at batteriene har kort levetid, men jeg legger ved en link som forklarer en del om AGM batterier. AGM batterier AGM batteriene kan lades ut fort (stor strøm) og kan lades fort opp igjen. Det som noen glemmer er at batteriet også har behov for topplading (vedlikeholdslading eller float). Denne delen av ladingen tar lang tid. Da er det bare brukerne som kan si om batteriet har fått nok og riktig lading. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) Takk for interresant link. Når han opplever at 360 Ah banken kun gir 35 Ah så har båten typisk ligget til landsrøm og blitt float-ladet av denne Quickladeren i en uke. Baatsmann: Mener du at det at skilletrafoen røk ødela batteriene? Eller at du uten å vite det ladet ut batteriene fordi de ikke fikk lading fra motor? Når skilletrafoen min røk så oppdaget vi rimelig umiddelbart at vi ikke hadde lading, så vi tømte ikke batteriene dengangen. (tydeligvis dårlig skilletrafo på B42Cr....) Redigert 18.August.2010 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Nemo Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Når han opplever at 360 Ah banken kun gir 35 Ah så har båten typisk ligget til landsrøm og blitt float-ladet av denne Quickladeren i en uke. Det var jo svært lite energi igjen på denne banken. Har du koblet batteriene fra hverandre? Når de er koblet fra hverandre må de jo lades på nytt for å se om noen kan brukes. Det kan jo være at et eller to av de har mer å gi. Når alle er sammenkoblet er det vanskelig å vurede om noen av batteriene kan være brukbare. Kjenner ikke Quickladeren, men etter det jeg har forstått lader den med en float spenning på 13,6 til 13,8 Volt. Når batteriene lades med denne spenningen en uke eller mer, mener jeg det er for lenge. Det har ikke batteriene godt av. Da burde man heller benytte ne lader som tar en pause og lar ladespenningen falle før den starter ny vedlikeholdslading. Legger ved en link som viser hva jeg mener. Lader Det finnes også andre merker med samme egenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Sandegutten Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Her var det mange artige svar og forslag! Så jeg får komme med noen jeg også! Du kan ikke sjekke om batteriene er ødelagt med å måle speningen etter lading eller før du bruker de. Det kan være en celle som er ødelagt, men den gir ikke noe utslag ved måling av volt. Er det et åpent bly batteri så er det beste å måle syre vekt på hver celle. (Kjøpes billig på Biltema). Alle celler skal da ha samme værdi. Ah kapasiteten på et batteri er som regel oppgitt ved bruk over 10 timer. 100Ah=10A i 10 timer. Tapper du ut 20A går batteriet tomt etter 3-4 timer. Du får ikke ut all energi på så kort tid. Det som kan ødelegge batteriene dine er for høy og lav spenning. Ikke under 10,8 Volt og ikke over 13,68 Volt over en lengre tid. Mål dette selv om du har en bra lader. Den kan være justert feil. Husk å lade opp batteriene før vinter. La de stå i båten. Helst frakoblet. Lad gjerne opp en gang i løpet av vinter. Da skal du normalt kunne beholde batteriene i 10 år. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Batteriene får ladstrømlading fra en Quick lader, mener å huske at denne er 45 Amp og innstillt på Gel som var det nærmeste man kom hva AGM batteriene ønsker (husker faktisk ikke om det var 100% match mellom hva ladstrømladeren gir og hva batteriene øsnker, har bedt han som nå eier båten sjekke dette). Båten ligger til landstrøm når den ikke er i bruk. Litt farlige ord jeg skrever nå, men kan være at den høye floatspennen på laderen har tørket ut batteriene der båten ligger til landstrøm i lengre perioder? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
runes Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Jeg har bedt ny eier sjekke floatsoenning og anbefalt spenning, husker ikke, hva/om det var noen forskjell. Men i så fall så må da dette være et vanlig problem, det er vel mange som har AGM batterier og Quick lader? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
index Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 kan være at den høye floatspennen på laderen har tørket ut batteriene der båten ligger til landstrøm i lengre perioder? Dette er vel faren ved å bruke såkalt vedlikeholdsfrie batterier, kontra å bruke åpne bly/syrebatterier som kan etterfylles for å kompensere for evt fordamping? Fordamping har man jo uansett, selv om den er mindre i et lukket batteri. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.