Jump to content

Konservere Mercruiser 4,2 L med Bravo 3 drev


Geir

Recommended Posts

Nå er straks tiden inne til å ta opp båten igjen.

 

Har, for meg, en ny type motor og ikke minst drev.

 

Spørsmålet er da:

Hvordan vinterkonservere dette?

 

Tenker på det med å kjøre kjøleveske gjennom motoren.

Vil det være mulig å sette på "øreklokker" (slik man gjør med påhenger), koble til slange, sette slangen oppi bøtte med kjøleveske,

starte motoren, og la den gå til kjøleveske kommer ut bak?

 

Drev har jeg tenkt å bestille hjelp for demontering/montering.

 

Noen tips?

 

 

Geir

Link to post

Ja,har den vanninntaket i drevet kan du bruke klokker,kjør den noen minutter med kun ferskvann så motoren blir varm,så kan du kjøre frostveske.

Jeg kjører frostveske i en halvtime 3 kvarter,men så har jeg laget meg ei balje med klokker og lensepumpe,så jeg ikke søler ut vesken.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Hei.

Med identisk motor som deg tar jeg oljeskiftet (bruker konsekvent olje fra Quicksilver) før opptak. Skifter filter samtidig. Tar en liten kjøretur etterpå.

Etter opptak kjører jeg frostvæske gjennom systemet ved å helle blandingen i sjøvannsfilteret. Funker veldig godt.

Impeller ( ca kr. 750,- )skifter jeg annenhvert år.

Drevet demonterer du enkelt selv. Løsne seks bolter og løft drevet av. Husk bare å løfte litt på krokodilleklemmen som holder på gearwiren på plass samtidig som drevet er på vei ut. Veldig enkelt å demontere bravo drev. Husk å skifte olje på drevet nå i høst. Da får du samtidig en indikasjon på om drevet er tett, og du er sikret at det ikke ligger saltvann i drevet som kan forårsake frostskader og korrosjon under vinterlagring.

Etter at drevet er av sjekker jeg alltid belgen godt. Se etter sprekker/slitasje i gummien. Belgen skal skiftes hvert 5. år hvis ingen spesielle skader.

Press inn litt ferskt fett i begge smørenipler slik at evnt. vann blir presset ut og ikke gjør skader i løpet av vinteren.

Lykke til

Link to post
  • 2 uker senere...

 

Jeg kjører frostveske i en halvtime 3 kvarter,men så har jeg laget meg ei balje med klokker og lensepumpe,så jeg ikke søler ut vesken.

 

Hei

 

Over helga skal båten opp, og da må jeg i gang med dette.

 

Du har vel ikke tilfeldigvis ett bilde på hvordan du har rigget til dette?

 

Holder det med vanlig "hageslange" eller må det være noe grøvre dimmensjon på slangen?

 

Geir

Link to post

Hadde tidligere en identisk motor. Denne suger MYE vann. Koblet av slangen mellom impeller og sjøvannsfilter. Satte denne i en bøtte som jeg fylte med vann (i motorrommet). Benyttet 2 hageslanger med mye trykk i bøtta for å holde tritt (blr litt "armer og ben" ifm. dette, eller kanskje mangel på armer :crazy: ). Avslutter med å kjøre kjølevæske til dette kommer ut av drevet. Bravo III er veldig lett å ta av som det er beskrevet tidligere i tråden her.

 

Jeg byttet alltid motorolje mens båten lå på vannet (lettere å varmkjøre da)

 

Lykke til :sailing:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...