Geir Startet 13.August.2010 Del på Facebook Startet 13.August.2010 Nå er straks tiden inne til å ta opp båten igjen. Har, for meg, en ny type motor og ikke minst drev. Spørsmålet er da: Hvordan vinterkonservere dette? Tenker på det med å kjøre kjøleveske gjennom motoren. Vil det være mulig å sette på "øreklokker" (slik man gjør med påhenger), koble til slange, sette slangen oppi bøtte med kjøleveske, starte motoren, og la den gå til kjøleveske kommer ut bak? Drev har jeg tenkt å bestille hjelp for demontering/montering. Noen tips? Geir Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Ja,har den vanninntaket i drevet kan du bruke klokker,kjør den noen minutter med kun ferskvann så motoren blir varm,så kan du kjøre frostveske. Jeg kjører frostveske i en halvtime 3 kvarter,men så har jeg laget meg ei balje med klokker og lensepumpe,så jeg ikke søler ut vesken. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Arve Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Hei. Med identisk motor som deg tar jeg oljeskiftet (bruker konsekvent olje fra Quicksilver) før opptak. Skifter filter samtidig. Tar en liten kjøretur etterpå. Etter opptak kjører jeg frostvæske gjennom systemet ved å helle blandingen i sjøvannsfilteret. Funker veldig godt. Impeller ( ca kr. 750,- )skifter jeg annenhvert år. Drevet demonterer du enkelt selv. Løsne seks bolter og løft drevet av. Husk bare å løfte litt på krokodilleklemmen som holder på gearwiren på plass samtidig som drevet er på vei ut. Veldig enkelt å demontere bravo drev. Husk å skifte olje på drevet nå i høst. Da får du samtidig en indikasjon på om drevet er tett, og du er sikret at det ikke ligger saltvann i drevet som kan forårsake frostskader og korrosjon under vinterlagring. Etter at drevet er av sjekker jeg alltid belgen godt. Se etter sprekker/slitasje i gummien. Belgen skal skiftes hvert 5. år hvis ingen spesielle skader. Press inn litt ferskt fett i begge smørenipler slik at evnt. vann blir presset ut og ikke gjør skader i løpet av vinteren. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 27.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2010 Jeg kjører frostveske i en halvtime 3 kvarter,men så har jeg laget meg ei balje med klokker og lensepumpe,så jeg ikke søler ut vesken. Hei Over helga skal båten opp, og da må jeg i gang med dette. Du har vel ikke tilfeldigvis ett bilde på hvordan du har rigget til dette? Holder det med vanlig "hageslange" eller må det være noe grøvre dimmensjon på slangen? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Rotax Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Hadde tidligere en identisk motor. Denne suger MYE vann. Koblet av slangen mellom impeller og sjøvannsfilter. Satte denne i en bøtte som jeg fylte med vann (i motorrommet). Benyttet 2 hageslanger med mye trykk i bøtta for å holde tritt (blr litt "armer og ben" ifm. dette, eller kanskje mangel på armer ). Avslutter med å kjøre kjølevæske til dette kommer ut av drevet. Bravo III er veldig lett å ta av som det er beskrevet tidligere i tråden her. Jeg byttet alltid motorolje mens båten lå på vannet (lettere å varmkjøre da) Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Du har vel ikke tilfeldigvis ett bilde på hvordan du har rigget til dette? Ja,bilder kan du få,skal ta en Stormway 26 med 4.2 og Bravo X på mandag. Jeg bruker hageslange dim. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.