THO Startet 13.August.2010 Del på Facebook Startet 13.August.2010 Det er ikke montert noe oljetrykksgiver på denne motoren. Jeg skal montere en giver, men er litt usikker på hvor denne bør monteres. Noen som vet hvor denne kan monteres enklest? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Oljetrykksgiver må plasseres i en trykksatt oljekanal i motoren. Det finnes flere hull som er plugget i de orginale oljekanalene. Noen sier det beste er høyt oppe på motoren, noen sier langt nede, mens andre prater om foran/bak på motoren. Det viktigste er at giveren plaseres ett sted der det er trykk, da de fleste instrumenter uansett ikke er så nøyaktig at det har noen stor betydning akkurat hvor dette er. Det sitter flere plugger rundt oljefilteret som går inn i oljekanaler. Disse pluggene er 7-8mm store og er presset inn hvis jeg ikke husker feil, du må altså gjenge hullet for å kunne skru inn giveren. Det er mulig det sitter en gjenget plugg rett over oljefilteret, litt mot framsiden av motoren, mener å huske at denne går til oljegalleriet og kan skrues ut med en umbrako nøkkel og eventuelt erstattes med en oljetrykksgiver, men er ikke helt sikker!!! Det kan være hensiktsmessig å finne ett hull med olje, ikke vann, da det også er tappeplugger og støpeplugger(bedre kjent som frostplugger, som egentlig ikke har noe med frost å gjøre) for kjølevannssystemet, du ser dette med en gang du tar ut pluggen. Det går også ett rør til returen rett ved oljefilteret, denne er ikke egnet, heller ikke røret som kommer fra undersiden av bunnpannen. Pressede plugger kan være vanskelige å få ut, men slå de inn på over/undersiden av pluggen med en dor slik at de vrir seg nok til at du får tak i de med en tang på andre siden og dra de rett ut. prøv å ikke mist de inn i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
THO Svart 14.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2010 Takk for gode tips! Jeg fant giveren til oljetrykksalarmen ( framkant styrbordside) og bytter denn med en ny kombinert giver og alarm. Da slepper jeg å lage noen nye hull. Fant også ut at det er trekt en ekstra leder som skal brukes til oppkoblingen av måleren Dermed blir det en smal sak å koble opp måleren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.