Proxor Startet 13.August.2010 Del på Facebook Startet 13.August.2010 Eg har alderi kobla noe styrekonsoll før, skal kun ha styring, ikke gear/gass. Da trenger eg, styresnekke og styrekabel sant? og ein konsoll og ha det på, men va mer av smårusk trenger eg utenom det? Skal kobles til ny mercury 9,9 og slik eg har forstått det skal enden av styrekabel gå igjenom eit slik rør som er i front nede unde handtaket der på selve motoren, da trenger eg vel ein Styrearm for Mercury som skal gå fra enden av styrearm da til selve motoren? ser noe som heter Styrearm for Mercury A73. vil den passe? og da har eg eit nytt problem hvor skal da den festes på motor? ser ikke noe hull i handtak i front, skal det kansje settes på noe annet der da? og ang styrekabel, vil fks M58 passe? og følger det med det eg trenger for og feste den etter den er tredd igjenom motor? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 du trenger: styrekonsoll, til å feste snekka på. styresekke (lite-55/ ultraflex-t67 styrekabel m 58 ratt styrearm (den for mercury passer nok) den ene enden av styrekabelen fester du til styresnekka, og den andre putter du igjennom røret på motorbraketten og fester med den mutteren som henger på styrekabelen. der det stikker ut, fester du styrearmen i det hullet i enden og fester andre enden av styrearmen i motoren. fest snekka til konsollen og sett på ratt, som festes med en skrue og en skive som skal ned i hullet i midten. håper dette hjelper deg:) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 (redigert) Hvis dette er en 4takt, det er det vel siden den er ny ? Så trenger du et kit til å bygge om motoren (hvis ikke det kittet er på fra før da ? Det kittet gjør at du kan montere fjernstyring (gir&gass kontrollboks) fremme. Og du får et feste der styrekabelen festes. Gir&gassvaier går innvendig. ikke utvendig som på mange påhengere. Du trenger ikke slik styrerør/arm gjennom tiltrøret. Det er en del småtteri som byttes. Bla til giret da giring sitter i styrekulten. Bærebøylen med choke og dødmannsnor fjernes også, og nytt bærehåndtak monteres (følger med i kittet) Siden man fjerner alt dette fjerner du også stopperen til motoren, så det må kobles opp på nytt. Man setter da gjerne en ny dødmannsknapp ved styreposisjon og kobler seg innpå motoren der man fjerner den gamle. Det er litt jobb, men følger man tegninga nøye går det greit. Jeg kjøpte en slik i fjor og monterte dette kittet. Kittet er ganske dyrt faktisk, men det er mye betar. Dog ikke stoppknapp, og det er teit :) Motoren til venstre på bildet er den motoren jeg bygget om i fjor sommer. Ser du på din motor så ser du store forskjeller i fronten. (den til høyre er en 3.5 4takt) På motoren til venstre ser du tydelig festet for styringa (den blanke braketten) og litt lenger til venstre for den ser du kanskje hullene hvor vaierene for gir og gass skal inn. Redigert 13.August.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Sturee Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 greit nok, men øverst står det: skal kun ha styring, ikke gear/gass. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 (redigert) Det er ikke noe feste for styring uten den braketten i kittet. Såååååå :) Redigert 13.August.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Proxor Svart 13.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2010 (redigert) hehe hei brodern:p deg husker eg fra luftvåpen forum:D ja er 4takt slik som din på bilde. Ok så da må eg ta bort det handtaket og feste på ein slik til og feste styrearm i. hvor du kjøpte den saken du fester styrearmen i da som du skrudde på i front der? kom den ilag med settet? må vel gå an og få kjøpt enkeltvis også einplass? Redigert 13.August.2010 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Det var deg ja :) Rota bort kajakken :) Den braketten følger med i settet. Om det er plass til den med styrekulten på vet jeg ikke. for det har jeg ikke prøvd. Men ser for meg at det blir trangt. Dog så festes den i samme skruehull. 2 tykke bolter faktisk. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Proxor Svart 13.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2010 nei har kajakken enda også:p ja men det handtaket kan eg vel ta bort, og sette på ein slik til og feste styrearmen i? eller går wire fra gass handtak igjenom det handtaket også? kan vel kansje skru fast eitkvart på selve handtaket da isåfall som eg fester styrepinnen på.. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 13.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2010 (redigert) har sett litt på motor nå isted og ser wire fra gass/gear rorhendelen som er på motoren går igjenom det handtaket så kan ikke ta bort det, men ser jo dem 2 mutrene som du har skrudd fast styrefeste på eg kan jo bare skru ut dem og feste på slik styrefeste og skru dem i igjen og la løfftehandtaket også vere på fordi handtaket er litt høgre oppe tror og det er lengre ifra motor en det feste du har sotte på slik at tror det vil bli nokk klaring til at eg får festa styrepinnen til. Redigert 13.August.2010 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Har du funnet ut av saken :) 9.9 Mercury 4takt er en utrolig fin motor. Går stille og bruker veldig lite bensin. Maks 4-5 liter pr time, på full gass. Og så lite i dorgefart at du nesten har mer bensin på tanken etter noen timer Det virker nesten slik :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Proxor Svart 15.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2010 fin motor ja, putrer stille og fredligt på lavt turtall. tror har fått ein anelse om hvordan det skal kobles etter og ha sett på andre båter i havna. men vurderer og kjøpe ein 340 gummibåt til våren sia den 270 eg har nå blir litt i minste laget i litt røffere sjø og ellers om man skal vere 2-3stk. skal beholde motoren sia 9,9 på 340cm gummibåt går bra det også. rattstyring blir sikkert utsatt til da Sitér dette innlegget Link to post
Sidar Svart 27.Desember.2013 Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 Hei. Jeg har en lik mercury 9.9 som dere har. Saken er at den er bygget for konsoll, men jeg ønsker å bygge den om til styrekult. Er drt sjangs for at dere vil selge de originale delene fra styrekulten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.