Jump to content

Problemer med varmgang på Volvo Penta Tamd 60B

tiriltoppen

Recommended Posts

Hei der ute, har et merkelig problem med varmgang på 60 motoren min.Har nå renset alt fra varmeveksler,oljekjølere,intercooler,termostater og impeller har også sjekket eksosbend,men har forsatt problemer med at motoren kommer opp i over 90 grader ved fult pådrag.Hva kan det skyldes? leiter litt i blinde nå og vet ikke helt hvor jeg skal forsette,noen forslag hva dette kan skyldes?

Har hatt rens på ferkvannsiden ifjor så problemet ligger nok ikke her mener jeg.Varmgangen kom sånn plutselig i ferien,har jo fungert fint i hele vår.Har fundert på om det kan være noe med sirkulasjonen på vannet eller om det kan være ei toppakning som er gåen eller rett og slett ei luftlomme som jeg ikke får ut

Har denne motoren aldri vært oppe for å bli pakket om på nytt? På disse motorene seg sylinderforingene ned i blokka over tid. Foringene må ut for å skimses opp slik at toppakningen tetter godt igjen mot foringer og topplokk. :smiley:

Motoren har vært overhalt for noen år tilbake, da ble den plukket helt i deler.Finner ikke noen symptoner på at pakningen er gåen men det var bare en tanke som slo meg om det kunne ligge noe feil her siden alt annet er prøvd.Tar en tur ned idag og peller ut termostatene for å så om den oppfører seg likt.

Enig med bartesam, sjekk at du har gjennomstrømning i sjøvannskretsen først. Jeg hadde lignende problemer, hos meg var det dårlig gjennomstrømning i både salt og ferskvannskrets, men ta en ting om gangen så du vet status underveis. Feilsøking må tas steg for steg, ikke mange ting på en gang.

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Kan det være en anode-bit som har brukket løs og blitt liggende slik at den hindrer gjennomstrømning av sjøvann? Hvis røret mellom smøreoljekjøler og intercooler er det samme som på c-varianten er det god plass til en halv anode i inntaket til intercooleren (pipe-formet rør imellom).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...