tiriltoppen Startet 13.August.2010 Link til dette innlegget Startet 13.August.2010 Hei der ute, har et merkelig problem med varmgang på 60 motoren min.Har nå renset alt fra varmeveksler,oljekjølere,intercooler,termostater og impeller har også sjekket eksosbend,men har forsatt problemer med at motoren kommer opp i over 90 grader ved fult pådrag.Hva kan det skyldes? leiter litt i blinde nå og vet ikke helt hvor jeg skal forsette,noen forslag hva dette kan skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Sveinha hadde liknende problem på sine volvoer Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Skipper Worse Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Kjør en full og grundig systemrens på ferskvanns-siden. Du vil få ut så mye gugge at du vil undres over om det i det hele tatt er noe sm helst igjen av gods inni der. Og du vil få fin, jevn, god temp etterpå. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
tiriltoppen Svart 14.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Har hatt rens på ferkvannsiden ifjor så problemet ligger nok ikke her mener jeg.Varmgangen kom sånn plutselig i ferien,har jo fungert fint i hele vår.Har fundert på om det kan være noe med sirkulasjonen på vannet eller om det kan være ei toppakning som er gåen eller rett og slett ei luftlomme som jeg ikke får ut Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Du får ta ut brennmaneten som ligger i sjøvannsinntaket ditt da Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bartesam Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Har denne motoren aldri vært oppe for å bli pakket om på nytt? På disse motorene seg sylinderforingene ned i blokka over tid. Foringene må ut for å skimses opp slik at toppakningen tetter godt igjen mot foringer og topplokk. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
tiriltoppen Svart 14.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Har denne motoren aldri vært oppe for å bli pakket om på nytt? På disse motorene seg sylinderforingene ned i blokka over tid. Foringene må ut for å skimses opp slik at toppakningen tetter godt igjen mot foringer og topplokk. Motoren har vært overhalt for noen år tilbake, da ble den plukket helt i deler.Finner ikke noen symptoner på at pakningen er gåen men det var bare en tanke som slo meg om det kunne ligge noe feil her siden alt annet er prøvd.Tar en tur ned idag og peller ut termostatene for å så om den oppfører seg likt. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Kan koke termostaten for å se om den åpner på rett temperatur. Kan også kjøre motor uten termostat for å sjekke ut at den ikke koker da. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
tiriltoppen Svart 15.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Har nå kjørt ute termostater men med samme resultat,kan si jeg skjønner fint lite Må vel ta en tur ned til uka og ta kjølesystemet og sjekke gjennomstrømning del for del. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Prøv å kontrolere eksosslange for delaminering innvendig.Dette fører til dårlig gjennomstrømning av sjøvatn Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Tror nok at du må sjekke ut gjennomstrømningen i sjøvannskretsen din. Hva med eksosbendet ut fra turbo? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Aquadoren Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) Enig med bartesam, sjekk at du har gjennomstrømning i sjøvannskretsen først. Jeg hadde lignende problemer, hos meg var det dårlig gjennomstrømning i både salt og ferskvannskrets, men ta en ting om gangen så du vet status underveis. Feilsøking må tas steg for steg, ikke mange ting på en gang. Redigert 16.August.2010 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Skipper Worse Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Kan det være en anode-bit som har brukket løs og blitt liggende slik at den hindrer gjennomstrømning av sjøvann? Hvis røret mellom smøreoljekjøler og intercooler er det samme som på c-varianten er det god plass til en halv anode i inntaket til intercooleren (pipe-formet rør imellom). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
tiriltoppen Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Tar meg en tur ned i båten ikveld og begynner forfra og tar del for del ,må jo ligge en blokkering en eller annen plass.Skal gi tilbakemelding når dette er gjort.Fint med andre innspill som dere kommer med så dukker nok problemet opp sånn plutselig Sitér dette innlegget Link to post
tiriltoppen Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 God kveld,kan komme med en gladnyhet.Fant endelig problemet med varmgangen,det var rett og slett den store zinkanoden på lokket til intercooleren som var løsnet og hadde blokkert røret i andre enden.Var ute og prøvde båten etterpå og temperaturen lå stabilt på 80grader Må bare takke for alle forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.