Veteran Startet 13.August.2010 Link til dette innlegget Startet 13.August.2010 Har anskaffet en snekke med aksel og bronsepropell, og det gror friskt på propellen. Har antatt at slike propeller er selvrensende og ikke trenger stoff, men det er ikke tilfelle. Kan jeg bruke samme stoff som til al.propell og drev ? Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Jeg brukte sprittusj på propellen på snekka jeg hadde. synes det fungerte meget godt. Jeg kjøpte en som ikke er "miljøvennlig", altså gammeldags type. Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Veteran Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Takk, skal prøve det.......... Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Jeg har brukt det samme bunnstoffet på bronsepropellen som på resten av båten; Seajet 033. Det positive er at det ikke gror på propellen. Det negative er at malingen etterhvert blir ganske ru/ruglete. Tror dette kanskje går utover fremdriften. Har tenkt å ta propellen hjem i vinter for å slipe helt rent til bronsen. Jeg brukte ingen primer sist. Tenkte å forsøke dette nå, samt bruke hardt bunnstoff. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Veteran Svart 14.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Har tidligere brukt tokomponent primer og spesialbunnstoff for al. propell og drev på aluminiumspropell med godt resultat, men om dette virker på bronsepropell vet jeg ikke. Skal sjekke med noen bunnstoffleverandører.......... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 (redigert) Det negative er at malingen etterhvert blir ganske ru/ruglete. Tror dette kanskje går utover fremdriften. Har opplevd det samme med bunnstoff på propellen, der blir ganske ru. At dette går utover farten er helt sikkert, hvor mye er avhengig av hvilken fart båten har som marsj- og maksfart. De siste årene har jeg hatt voks på propellen, det virker bra hvis båten blir liggende en stund etter sjøsetting før den blir brukt. Det ser ut for at voksen slites fort av når du bruker båten mye. Men da gror det heller ikke så mye på propellen. Redigert 14.August.2010 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 De siste årene har jeg hatt voks på propellen, det virker bra hvis båten blir liggende en stund etter sjøsetting før den blir brukt. Dette hørtes interessant ut. Hvilken type voks har du brukt? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
KnutIvar@home Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 det skal utgangspunktet ikke smøres bunnstoff på propellen. det er egentlig litt fy fy skrape den ren og pusse den glatt og fin hver gang du har båten oppe Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 det skal utgangspunktet ikke smøres bunnstoff på propellen. Er enig med det og kom til samme resultat. Har brukt Autosol for det meste, men tror andre kan virke bra også. Uansett så slites dette av etter en del bruk av båten. Fordelen er at det ikke bygger seg opp noe ru overflate. Har forsøkt tusj tidligere, merket ingen forskjell med og uten tusj. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 det skal utgangspunktet ikke smøres bunnstoff på propellen. det er egentlig litt fy fy Hvorfor? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
KnutIvar@home Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Hvorfor? Vel det er vel egentlig mest fra gammelt av om jeg ikke tar feil., men bunnstoff vil jo gå utover fremdrift kraften på propellen. den er jo også nøye beregnet hvordan utforming den skal ha til den og den båten. om den får ru overflate vil det bremse på Har jobbet ved et slip verksted for noen år siden. er der rett som det er nå også. og aldri opplevd og se noen bunn smør propellene sine der. da skraper de rene å pusser dem blank og glatt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.