Jump to content

Bunnstoff på bronsepropell

Veteran

Recommended Posts

Jeg har brukt det samme bunnstoffet på bronsepropellen som på resten av båten; Seajet 033.

Det positive er at det ikke gror på propellen.

Det negative er at malingen etterhvert blir ganske ru/ruglete. Tror dette kanskje går utover fremdriften.

Har tenkt å ta propellen hjem i vinter for å slipe helt rent til bronsen. Jeg brukte ingen primer sist. Tenkte å forsøke dette nå, samt bruke hardt bunnstoff.

Buster X med Yamaha 70

Det negative er at malingen etterhvert blir ganske ru/ruglete. Tror dette kanskje går utover fremdriften.

Har opplevd det samme med bunnstoff på propellen, der blir ganske ru. At dette går utover farten er helt sikkert, hvor mye er avhengig av hvilken fart båten har som marsj- og maksfart.

De siste årene har jeg hatt voks på propellen, det virker bra hvis båten blir liggende en stund etter sjøsetting før den blir brukt. Det ser ut for at voksen slites fort av når du bruker båten mye. Men da gror det heller ikke så mye på propellen.

Redigert av Nemo (see edit history)

det skal utgangspunktet ikke smøres bunnstoff på propellen.

Er enig med det og kom til samme resultat.

Har brukt Autosol for det meste, men tror andre kan virke bra også. Uansett så slites dette av etter en del bruk av båten. Fordelen er at det ikke bygger seg opp noe ru overflate.

Har forsøkt tusj tidligere, merket ingen forskjell med og uten tusj.

Hvorfor?

Vel det er vel egentlig mest fra gammelt av om jeg ikke tar feil., men bunnstoff vil jo gå utover fremdrift kraften på propellen.

den er jo også nøye beregnet hvordan utforming den skal ha til den og den båten. om den får ru overflate vil det bremse på

Har jobbet ved et slip verksted for noen år siden. er der rett som det er nå også.

og aldri opplevd og se noen bunn smør propellene sine der.

da skraper de rene å pusser dem blank og glatt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...