ronncatj Startet 13.August.2010 Link til dette innlegget Startet 13.August.2010 Hei, jeg har en Perkins 4.108m, jeg kunne tenkt meg å visst hva denne bruker pr time, og lurer på om det finnes en form for teller jeg kan montere på drivstoff røret som kan fortelle meg hvor mye jeg bruker i timen? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Jeg regner med at du har timeteller til motoren. Foreslår at du fyller full tank og noterer timetelleren. Etter en del timers kjøring fyller du tanken opp igjen, noterer antall liter påfyll og regner ut forbruk per time siden forrige fylling. Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Har dessverre ikke time teller :( Men kan jo få montert meg en ;) Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Jeg kunne tenkt meg å få visst det ganske nøyaktig slik at jeg kan finne det mest økonomiske turtallet :) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Fyll full tank, kjør marsfart i en time og fyll igjen, så vet du hva den bruker. Alternativ prøv å finne skjema for motoren på de ulike turtall. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
logget av Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 http://www.floscan.com/html/blue/index.php Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 15.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Det var jo nesten såpass høy pris at det kunne svart seg å kjøpt en kartplotter for "over there" med måler på heller. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 (redigert) Jeg kunne tenkt meg å få visst det ganske nøyaktig slik at jeg kan finne det mest økonomiske turtallet Den mest økonomiske farten er vel akkurat der kurven for fartsøkning begynner å flate ut, omvendt proporsjonalt med kvadratet av økningen i turtall/gasspådrag (satt litt på spissen/ikke vitenskapelig forklart...). Med andre og mere forståelige ord, når farten passerer et visst punkt der gasspådraget må økes mere enn den fartsøkningen man får, sammenlignet med det samme forholdet før dette punktet. Æh nei dette ble visst litt tøvete forklart Redigert 15.August.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
roaldbj Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Dette er nok alltid en avveining mellom økonomi og fart. De fleste motorer går nok "billigst" på tomgangsturtallet, dvs giret koblet inn uten ekstra gasspådrag. Men dette kan gi ganske lav fart, gjerne i området 3 - 4 knop. Neste "grense" er skrogfarten, dvs det turtall som skal til for å få båten opp i skrogfarten uten at akterenden begyner å "grave" seg ned - som igjen er avhengig av bl.a. lengde på båten, skrogform og hvorledes den skaper bølger. Tredje trinn er gjerne forhold mellom laveste planingsfart hvor den "slipper" vannet og når turboen "slår inn", dersom motoren er utstyrt med dette. Dersom man ikke har dieselforbruksmåler kan det være greit å få med en bekjent i en annen båt som seiler ved siden og kan se hvordan båten din produserer bølger under forskjellige hastigheter. Han kan lett se når båten din eventuelt begynner å grave med akterenden - da går drivstofforbruket raskt oppover. Det kan ta tid å seile i "tomgangsfart". Min erfaring opp gjennom årene er at den mest økonomiske seilasen skjer i skrogfarten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.