Jump to content

ute etter fastmontert Gps antenne for pc.

KnutIvar@home

Recommended Posts

Hei.

som overskriften sier er jeg ute etter en gps antenne til og plugge i pc.

Jeg har pr i dag en liten usb antenne som fungerer måtelig greit, men på sikt ønsker jeg og ha en ekstern antenne fastmontert i masta.

Jeg vet det er mulig og koble enkelte gps antenner på pc, men er usikker hvorvidt de kan kobles mot usb inngangen på pc.

Noen som har peiling på dette , hva en trenger av overgang for og kunne bruke en fastmontert gps antenne på pc via usb.

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)

Det første du må skjønne er forskjellen på en GPS-mottaker og en GPS-antenne. Den USB-dingsen din er en GPS-mottaker med innebygget antenne. Noen av disse har en kontakt (oftest en liten forgyllet) der du kan koble på en ekstern anenne for å få bedre mottak fra GPS-satelittene.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Komplett har en slik :) Jeg hadde selv en slik en gang, men er ikke sikker på hvor den befinner seg for øyeblikket. (Ellers kunne du fått kjøpt den av meg)

Ny fra komplett er dog overkommelig i pris. (600,-)

Komplett USB GPS antenne

Redigert: Denne har en kraftig magnet i foten. Jeg kjørte gjennom Tyskland med denne på biltaket, magneten tålte enkelt 170 km/t over tid.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Jeg vil foreslå å droppe tanken på å ha GPS'n/GPS-antennen i masten. Står den så høyt oppe, kan en få refleksjoner fra sjøen som forstyrrer signalene. Plasser den heller på hyttetaket, men med fri sikt horisonten rundt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er enig med Lars H her... ikke plasser den øverst i masta!

Jeg ser at trådstarter skriver GPS antenne....

men det er vel de ferreste PC'er som har GPS unit innebygget og i tillegg baserer seg på en USB dongle som skal være en ren antenne!? Jeg har ikke hørt om dette noen gang.

Så jeg antok at det trådstarter var/er ute etter er en GPS unit til å kople til USB'en for å benytte til kartverk. Men at han ønsker å la "antennen" få fri sikt.

Haicom'en har jeg veldig god erfaring med i så måte. Den har forholdsvis lang kabel og magnet. Festes denne på noe av metall, og hvor den har tilnærmet fri sikt så funker den som bare det og den leer seg ikke, uansett bølger og sidevind.

GPS antenne fungerer helt fint gjennom glassfibervegger. Eksempelvis har jeg min GPS tracker gjemt under både glassfiber og treverk, men den har likevel kun meteren avvik på posisjonen.

På bildet her ser det ut som den ligger på svai i følge Trackeren, men marinaen er ikke lagt inn i kartverket til Ugland :) Den viser faktisk helt nøyaktig hvor båten er. Og det altså selv om GPS'en er gjemt helt under både treverk og glassfiber uten tilgang til fri sikt eller vindu.

gps.jpg

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Komplett har en slik :) Jeg hadde selv en slik en gang, men er ikke sikker på hvor den befinner seg for øyeblikket. (Ellers kunne du fått kjøpt den av meg)

Ny fra komplett er dog overkommelig i pris. (600,-)

Komplett USB GPS antenne

Redigert: Denne har en kraftig magnet i foten. Jeg kjørte gjennom Tyskland med denne på biltaket, magneten tålte enkelt 170 km/t over tid.

Det er en slik en jeg alt har.

Du er vel på jakt etter en sånn kanskje....

Nautisk

Overgang til USB får du på en data butikk.

Bruker selv Haicom, som fungerer helt OK, og gjort det i 6 år...

Fenris

Takk .. det er akkurat den der jeg er ute etter.

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...