Jump to content

Frustrasjon på VHF?

Dreamer

Recommended Posts

Slikt og lignende hører en da stadig fra folk som får hekksjøgeneraler tett innpå seg, og da gjerne: "Din jævla idiot i 45-foteren som nettopp passerte meg . . ."

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Klokken 21:15 for 5 uker siden var jeg eneste båten i yttre del av Hjørundfjorden... trodde jeg... så hørte jeg på kanal 16 " cabincruiser i Hjørundfjorden, du har flagget oppe". x2

Enkelte er jo mer opptatt av å passe på andre en seg selv... her forleden var jeg vitne til at noen gapa fra stranda at klokken var 21:00 og flagget måtte ned på en båt. Problemet var at vedkommende ikke hørte at han ble ropt på, så den fyren på stranda som var på høyde med en ropert fikk heldigvis kontakt før han ble kastet til vanns....

Det var jo bare støy av idioti, men å rope det på kanal 16 det topper vel idiotistigen....

Klokken 21:15 for 5 uker siden var jeg eneste båten i yttre del av Hjørundfjorden... trodde jeg... så hørte jeg på kanal 16 " cabincruiser i Hjørundfjorden, du har flagget oppe". x2.

Kanskje noen burde lese flaggreglene for fartøy underveis ..

Er vel bare kikke bakover så ser du kansje hvem som roper "idiot"

Jeg hadde ingen båter i nærheten. Det var derfor jeg spurte ..

Synes det er utrolig synd dersom et åpent radionett ment til bruk for sikkerhet skulle ende opp til skittkasting av litt samme type en ser mye av på forumet her. Vet av erfaring fra force'n hvor mye jabbing på nett det kan bli uten kontroll.

Kan godt skjønne at man kan bli irritert på dette og hint, men ta det med eieren direkte - og IHVERTFALL ikke på kanal 16! Tap av konsesjon bør være eneste reaksjon, men det hindrer jo ikke tullinger i å fortsette å jabbe på stasjonen...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Jeg har aldri opplevd at det er noe utstrakt misbruk av K16, bortsett fra enkelte unger som tuller eller noen fyllefester som "glemmer seg". Det er enkel jobb for kystradio å krysspeile slike sendere. Alle redningsskøyter har også VHF peiler. Da får man enkelt et kryss i kartet og kan peile seg inn. Kystradioen er også aktiv dersom de mener at det er for mye unødvendig trafikk på K16. Jeg synes faktisk russiske og danske fiskere er mye værre på K16 - ser ut som om de bruker det som arbeidskanal :smiley:

Jeg har selv skjelt ut en Princess V65 som kjørte i 10 knop gjennom Mollösund. Det var rett og slett farlig kjøring fordi bølgene var så store at det var fare for skade på båter og personer som lå langs bryggene. Kanskje skulle jeg først sagt Securite :wink: Meldingen tok vel 5 sekunder tenker jeg. Det var verdt det - de slakket av.

Forleden blev VHF-brugere omkring Helsingør udsat for en kvinde, der gentagende gange frustereret råbte "Hallo, hallo, hallo, hallo!!"

Det var min kone... :headbang:

Forklaringen var, at Lyngby Radio udsendte et "Securité" på DSC-en, som de ofte gør i forbindelse med fx en hængende tast. Min kone, der stod nede i salonen, havde ikke været ude for et DSC-opkald før og troede at det var et internt opkald på intercom'en fra mig, der sad på fly'en. Hun tastede derfor på VHF'en og råbte "hallo" gentagende gange i frustration over at jeg ikke svarede... :rolleyes:

Andy

[Det er enkel jobb for kystradio å krysspeile slike sendere. Alle redningsskøyter har også VHF peiler. Da får man enkelt et kryss i kartet og kan peile seg inn. Kystradioen er også aktiv dersom de mener at det er for mye unødvendig trafikk på K16.

Ja skøytene har peileutstyr, desverre så har IKKE kystradiostasjonene peileutstyr, og er derfor avhengig av å få to skøyter eller hjelp av andre for å peile støyen.

Om noen forstyrrer/sperrer, sender på Ch 16, så er kystradioen helt avhengig av at det blir stille før de kan gå ut å be de som sender om å sjekke utstyr/stoppe sendingen. Ch 16 (156,800) er som kjent en simplexkanal, og da nytter det - ikke som mange tror å trykke på sin sender - så stopper den andre. Eneste muligheten kystradio har, er å stenge den aktuelle sender/mottaker, men dette vurderes nøye, da det går ut over sikkerheten, men har skjedd i meget spesielle tilfeller.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Jeg bruker også intercom funksjonen på VHF'en av og til. Har forstått det slik at denne fungerer uten at knappen trykkes inn

Sådan er det med Raymarine, men på Simrad skal der tastes. Ikke så smart, da det netop kan skabe sådanne situationer. Der er jo trods alt visse ting som kan blive sagt internt i båden som man ikke ønsker ude over nettet....:blush:

Andy

Sakset fra Fredrikstad blad:

- Andre oppdrag vi håndterer veldig mange av, er å peile VHF-sendere som blokkerer nødkanalen - kanal 16. Dette er jo selve "kallekanalen" - og holder man knappen for lenge inne der, blokkerer man den i ganske mange nautiske mils omkrets, forteller Hveding.

Redningsskøyta har avansert peileutstyr ombord, slik at man raskt kan finne ut hvor båtene som blokkerer kanalen befinner seg.

Denne problematikken materialiserte seg faktisk ved et tilfelle nå i sommer - hvor en fykende sint mor brått fikk et betraktelig større publikum enn hun trolig hadde forestilt seg på forhånd:

- Vi sa det til folka på Tjøme Radio; at vi håpet dette var slutten av ferien, og ikke begynnelsen, for familien. Der var det nemlig ikke spesielt hyggelig stemning ombord. Moren skjelte ut sønnen og datteren i to stive timer - for full mikrofon og for hver eneste båt i hele Skagerrak, sier han.

Peileren ser gjerne slik ut:

TD-L1550A.jpg

Still inn på ønsket kanal, så kommer kursen frem i displayet så lenge noen trykker inn sendeknappen.

slik er det med stor båt Major Andy :lol:

Jeg bruker også intercom funksjonen på VHF'en av og til. Har forstått det slik at denne fungerer uten at knappen trykkes inn

Vi har også IC funksjon men der må det trykkes inn.

Mvh

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...