Erling P Startet 14.August.2010 Link til dette innlegget Startet 14.August.2010 Hva gir den mest korekte fartsmåling, gps eller logg? Skal teste i morgen om jeg får korekt fartsmåling. Håper at den vil komme opp i ca 7,7-7,9 knop. Båten er en Sagen 24 med md11c 23 hk. Takker for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Uten tvil GPS Loggen blir påvirket av strømforholdene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Logg måler faktisk fart gjennom vannet, GPS måler gjennomsnittsfart over grunnen. Hva som er mest korrekt avhenger av hva du er ute etter å måle... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Ja nettopp, han skal jo måle toppfarten snekka kan klare... dermed er det best om du har en skikkelig logg Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bøljan Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Kan jo bli som å løpe på en tredemølle det, et jævla pes som viser at du har løpt 5 km men forsatt står på samme flekken Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Ideelt sett skal man kjøre "fartsmilen" to ganger (frem og tilbake) mens man tar tiden. Gjennomsnittshastigheten blir da farten. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Erling P Svart 14.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 takker for svar. Skal ta og kjøre "milen" 2 ganger i morgen. Fra meg og til et pongt i osen(på et nes) er det nøyaktig 1 mil. Så får jeg håpe at den går over 7 mil! Forsatt en god helg! Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Hva er vitsen med å måle farten... 1 knop fra eller til betyr kun ca 1,8 km PR TIME for deg... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
bukt Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 (redigert) GPS er det eneste som gir nøyaktig måling på fart men kan vise "feil" for båtens maxhastighet hvis strøm i vannet men til gjengjeld er en logg ikke nøyaktig nok da den er mekanisk. Forrige båt jeg hadde viste gps 61.8knop mens logg 74knop noe definitivt ikke min båt gjorde. sikkert mer nøyaktig på lavere fart men mye spiller inn på loggen, "groe" på propell eller urent vann ol. tester du båten på åpent hav uten innflytelse av tidevann er gps en sikker vinner. Redigert 14.August.2010 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 14.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 (redigert) Du vet at det er jo "morro" å vite din fart! Om du går med 6 eller 60 knop så kommer du frem dit du skal! Redigert 14.August.2010 av kokkfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 tester du båten på åpent hav uten innflytelse av tidevann er gps en sikker vinner. Hjelper det med åpent hav? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
runes Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Kan være masse strøm på åpent hav Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Mulligan Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Det er svært vanskelig å måle farten på en båt gjennom vannet. Årsaken til det er at vannet inntil skroget vil ha større hastighet en farten skulle tilsi. En skovlhjulslogg montert flush med bunnen vil alltid vise feil. Dette avviket er heller ikke linjært. En EM logg er noe bedre. En Dopplerlogg som måler ute fra skutesiden er bra til dette, men svært dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 15.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 God morgen alle! Nu har jeg målt farten med Gps. Den ble 7,6 kn. Kjørte 4 ganger a 1 mil. Farten er ok for meg.Jeg bruker båten kun til å fiske hele året,og små turer. får se til høsten om jeg kjøper en annen type. Men,takk for hjelpen alle! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.