Jump to content

Totalkostnader båthold

Skippern39

Recommended Posts

En morsom tråd. Konklusjonen blir at en hobby koster, og båt bør betraktes som hobby.

Dessuten første året vil båten koste deg adskillig mer enn de andre årene. Du får engangsinvesteringer som krybbe/pressening, alternativt opplagshenger, innskudd båtplass, helt sikkert en del oppgraderinger på selve båten. Ikke små beløp man legger i når man har kjøpt brukt, alltid noe man vil gjøre/endre eller anskaffe ekstra.

Så må du regne en viss sum pr. år til langvarig slitasje (kalesjer, interiør, dasser som tetter seg, bytte av belgsett og sink sett etc.)skal jeg bare summere faste utgifter for egen del kommer det ca. 3000,- i frakt av båt (lagrer den hjemme), 5000,- i båtplass, 4000,- i forsikring og dette er før jeg har startet motoren pr. sesong.

Kjøper du brukt, i den prisklassen du nevner, bør du sette av 25-50000 første året på endringer, tillegg du ønsker å gjøre med båten. (Montere elektrisk anker. f. eks, bytte en sliten kalesje kanskje (koster fort 20-25.000,-) Bytte ut noe slitt interiør, montere sidepropeller, gå over det elektriske (som irrer overalt), skifte av en propell i sesongen kanskje (bare tidsspørsmål før du slår propellen i stein)

Som en digresjon har jeg funnet ut at drivstoffkostnadene er av underordnet betydning i det totale regnskapet, og jeg har en V-8 bensin og bruker den vel ca. 100 timer pr. sesong. (Vi har kort sesong i Mjøsa, dessverre)

Men som mange sier, ikke regn for mye på det, da vil økonomen vinne og man investerer aldri i en båt. Men ikke overse kostnadene heller, man skal jo ha råd til vedlikeholdet, slik at man får en relativt problemfri båtsesong. Dessuten, får du havari og ikke er tilknyttet redningsselskapet, koster det skjorta bare å få assistanse + det ett havari i seg selv koster og utbedring av de tingene.

Mange her som gir råd om ikke å regne på båtutgiftene, og ærlig talt så har jeg selv også lukket litt øynene. Likevel er det nok fornuftig å ha en viss peiling. For enkelte tar det helt av og man kan jo som kjent ikke bruke pengene mer enn en gang. Det finnes alternativer - f.eks å leie båt. Eller rett og slett å finne seg en annen hobby(?) For min del finnes det i alle fall en grense for hvor mye jeg vil legge i båt, med en så kort sesong som vi har her i Norge.

Selv har jeg forholdsvis rimelig bryggeleie og opplag. Jeg har rimelg forsikring og en rimelig båt. Det gjør at jeg også har råd til å gjøre andre ting i sommerhalvåret enn å bruke båten, og ikke minst i vinterhalvåret når båten ligger på land.

utgifter er i stor grad akseptert hos meg, bare alt VIRKER mens det er sol, havari/nedetid i sommerferien er ikke noe stas, ei heller repeterende feil, da må man tenke nytt og gjøre ting annerledes.

har under båtsesongen i år bare ødelagt vulkaniseringen i en propell, (ned og få lånt nye av kompis med litt mye ting liggende) og 2 simringer i undervannhus, måtte spesialverktøy til, og ble reddet av hyggelig verksted på oksenøya med god kunnskap, var igang 3 dager senere.

Utgiftene er veldig knyttet opp til størrelse og verdi på båten. For meg med en gammel 25" snekke som tøffer avgårde i 7 knop er ikke driftskostnadene noe jeg bekymrer meg over. Bryggeplass ca. 3.500,-, forsikring ca. 500,- drivstoff ca. 5.000,- Så noe til vedlikehold. Ca. 2.500,-. Så om jeg ikke får motorhavari eller andre alvorlige hendelser er det for meg en månedlig kostnad på under kr. 1.000,-.

Så om kostnadene med å ha båt er til bekymring bør en vurdere båttype og verdi. Har en ikke hatt båt før kan det kanskje være lurt å investere i noe relativt billig først.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...