elskerseiling Startet 15.August.2010 Link til dette innlegget Startet 15.August.2010 Var ute på fjorden en tur idag, og motoren begynte å gå noe ujevnt og turtallet sank, dro litt videre på gassen og så døde motoren sakte og rolig. Gikk ned i salongen og da var det ett røykhav som møtte meg og motoren var selvfølgelig kjempevarm. Båten har blitt veldig lite brukt de siste årene så motor har stått mye. Ellers så er olje sjekket både på motor og kasse og det ser ut til å være bra. Hverken endring i mengde eller konsistens på olja. Det er heller ingen lekasjer på motor. Motoren fikk kjøle seg ned og når jeg da prøvde å starte igjen var det ingen tegn til liv, men motoren gikk i alle fall rundt. Etter noen forsøk på å prøve å starte gikk motoren merkbart lettere rundt. Nå hører man nesten kun starteren. Jeg har lest litt rundt på diverse forumer og det ser ut som at dette kan være symptomer på deffekt toppakning? Noen har også hatt lignende problemer hvor det kun har gått vann i dieselen. Men man skulle jo tro at problemet her har startet med for lite kjøling Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Hei igjen, som jeg skrev i tråden som ble låst så høres det ut slik du beskriver problemet at du har mistet kjølinga av en eller annen grunn og at motoren har fått nådestøtet som følge av dette. Det at starteren nå drar lett skyldes nok at du ikke lenger har komp. Det kan være def. toppakning men også sprukket topp, sprukne stempler og/eller revne sylindre. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Lanber Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 15.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 En liten oppdatering. Idag har det vært en kar og sett på dette. Han luftet systemet og motoren går vesentlig tyngere nå, men starter forsatt ikke(konklusjonen der er vel at det ikke er noen problemer med komp?) Stenger han for dieseltilførsel går den lettere igjen. Oljen ser som sagt helt fin ut og nivået er det samme. Heller ingen lekasjer noe sted. Kjølevannet drar rundt i systemet ved startforsøk og impelleren er helt fin. Vi fant ut at vannutskilleren var stappfull av vann og annen skitt. Jeg har fortsatt håpet om at det ikke er fullstendig rast motor. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 21.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 renset hele drivstoffsystemet med nye filtre etc. hatt av toppdekselet og alt der ser fint ut. fremdeles ingen vann i motorolja. er det noen som har noen tips før hele motoren må ut av båten? Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 (redigert) ta ut dyser og rens disse, hvis du har kjørt vann igjennem hele dieseltilførslen vil du ikke få start på den med en gang. men det lyder som at du samtidig har ett kjøleproblem. men det er mulig at der er dritt i dysene, hvis motoren gikk på 2 syl i en stund, blir den veldig varm når du i tillegg gir på ekstra gaspådrag jeg hadde startet med dyser/dieseltilførsel Redigert 22.August.2010 av spjærøy26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 det pipler også olje ut av hullet til peilepinnen når den drar rundt på starteren. hva betyr det? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 (redigert) Det betyr mest sansynlig at du har overtrykk i bunnpanna, som også kan indikerer at du har et (eller flere) defekt stempel og/eller revet sylinder. Ta en komp. test evt sylinderlekasje test. Redigert 23.August.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
okeido Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Tror en kompresjons test må til, da ser du fort om motoren må ut eller ikke.Litt trist det der for bukhen er en sabla fin motor.... Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 26.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 motoren er allerede ute. så da er det bare å begynne å skru. hva åpner jeg først? skal jeg ta toppen først? eller gå fra undersiden enkelte mekanikere mener at det må være kraftig gjennomslag noe som betyr stempel/ventil feil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.