Jump to content

Bukh DV36 har gått varm og starter ikke

elskerseiling

Recommended Posts

Var ute på fjorden en tur idag, og motoren begynte å gå noe ujevnt og turtallet sank, dro litt videre på gassen og så døde motoren sakte og rolig. Gikk ned i salongen og da var det ett røykhav som møtte meg og motoren var selvfølgelig kjempevarm.

Båten har blitt veldig lite brukt de siste årene så motor har stått mye. Ellers så er olje sjekket både på motor og kasse og det ser ut til å være bra. Hverken endring i mengde eller konsistens på olja. Det er heller ingen lekasjer på motor.

Motoren fikk kjøle seg ned og når jeg da prøvde å starte igjen var det ingen tegn til liv, men motoren gikk i alle fall rundt. Etter noen forsøk på å prøve å starte gikk motoren merkbart lettere rundt. Nå hører man nesten kun starteren.

Jeg har lest litt rundt på diverse forumer og det ser ut som at dette kan være symptomer på deffekt toppakning?

Noen har også hatt lignende problemer hvor det kun har gått vann i dieselen.

Men man skulle jo tro at problemet her har startet med for lite kjøling

Hei igjen, som jeg skrev i tråden som ble låst så høres det ut slik du beskriver problemet at du har mistet kjølinga av en eller annen grunn og at motoren har fått nådestøtet som følge av dette.

Det at starteren nå drar lett skyldes nok at du ikke lenger har komp. Det kan være def. toppakning men også sprukket topp, sprukne stempler og/eller revne sylindre.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

En liten oppdatering. Idag har det vært en kar og sett på dette. Han luftet systemet og motoren går vesentlig tyngere nå, men starter forsatt ikke(konklusjonen der er vel at det ikke er noen problemer med komp?) Stenger han for dieseltilførsel går den lettere igjen.

Oljen ser som sagt helt fin ut og nivået er det samme. Heller ingen lekasjer noe sted. Kjølevannet drar rundt i systemet ved startforsøk og impelleren er helt fin.

Vi fant ut at vannutskilleren var stappfull av vann og annen skitt. Jeg har fortsatt håpet om at det ikke er fullstendig rast motor.

ta ut dyser og rens disse, hvis du har kjørt vann igjennem hele dieseltilførslen vil du ikke få start på den med en gang. men det lyder som at du samtidig har ett kjøleproblem. men det er mulig at der er dritt i dysene, hvis motoren gikk på 2 syl i en stund, blir den veldig varm når du i tillegg gir på ekstra gaspådrag :diving: jeg hadde startet med dyser/dieseltilførsel

Redigert av spjærøy26 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...