Jump to content

Seilbåt - Overskride max skrogfart, risiko?


Tranen2

Recommended Posts

Kjapt spørsmål angående seiling: etter 3 år seiling har jeg fått smaken på fart!

 

Min båt (Wauquiez Gladiator 33) er oppgitt max skrogfart til 7,7 knop. Hva skjer om en presser båten over dette? Hva er risikoene - belastninger på skrog, seil, løpende , stående rigg... ??

 

Hva skal en passe på? Kommentarer.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Hva skal en passe på?

 

 

att prøve o behålle farten.:wink:

 

har seilt Maxi 77 i opp mot 12knop .......slør med spinnaker mellom Læsø og Skagen.....veldi kul o heftigt, båten var som en jolle

 

skroggjennomføringen i vasken var som en selvlens.....det slurpe o blev ett forferligt leben inne i båten....+besettningen som satt o tjoa på utsiden

S/Y Gunga Din

Link to post

"max skrogfart" er IKKE noen "høyeste anbefalte" eller "høyeste mulige" hastighet gjennom vannet. Det er derimot ett greit utgangspungt for å sammenligne fartspotensialet til ulike deplasementsbåter, eller som ett første overslag for å ha ett sted å starte på hvor stor motor det er "lurt" å montere i ett skip. For en "vanlig båt" er "max skrogfart" omtrent det punktet der motstandskurven begynner å bli "sånn passe bratt" og korrelerer som passe med hastigheten til en bølge med samme bølgelengde som skroglengden. Tenk på "max skrogfart" som den høyeste hastighet det er lett å oppnå, ikke som noen fartsgrense eller sikkerhetsbegrensning eller annet fjas.

 

Her: http://www.hullform.com/wavedrag.html er en rask gjennomgang av hovedpoengene innen bølgemotstand.

Link to post

Takk for svar.

 

Jeg tenker mest på når det er godt med vind og farten overstiger max skrogfart; hvor blir belastningene størst? Seil? Kjøl? Ror? Rigg? Mast? Vant? osv, osv...

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

I forhold til "max skrogfart" trenger du ikke å ta hensyn til noenting som helst. Hvis det du egentlig mener er "hardvindsseilas" generelt er det du skal ha mest respekt for brytende sjø (som velter båten og/eller fyller den med vann, typisk for bølgehøyde mer enn sånn ca 2/3 av båtlengden) og om seilføringen er alt for stor (typisk stor spinnaker i alt for mye vind, gjerne kombinert med grov sjø) vil kort fortalt kreftene fra seilene være mye større en hva du klarer å kontrollere med roret og du mister kontrollen

Link to post

Normalt får du ikke båten opp i høyere fart enn opp i mot den teoretiske, men når du seiler i stor sjø og får seile "nedoverbakke" vil du oppleve at du surfer avgårde i 10-15 knop. Det er ikke så stor belastning på riggen, da det er tyngdekraften som gir deg ekstra fart.

 

Om du lenser med spinnaker kan du få problemer om kreftene blir for store og du begynner å komme opp i "max" båtfart. Du kan da få en broach, dvs at baugen går inn i en bølge og bremses, men kreftene er så store at akterskipet presses fram og båten ligger plutselig på tvers og masta "vannrett". Du kan sammenligne det med å slepe en seilbåt med slepet festet i toppen av masta, da skjønner du hvordan det vil gå.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...