Jump to content

Å ha nok strøm ombord

JohnC

Recommended Posts

Har i dag sittet noen timer og lest gjennom tråder som omhandler strøm ombord. Antallet tråder her er enormt og det er tydelig at medlemmer her innehar en fantastisk kompetanse på området. :wink:

Nå lurer jeg på hva dere her inne mener vil være et greit oppsett for strøm ombord i en 24fots mørebas.

Skuten er bestykket med en Ford 68hk og en 50ah dynamo. Strømforbruk har jeg ikke fått regnet ut enda, men av utstyr som benyttes jevnlig ombord har vi:

Lanterner

Ekkolodd (humminbird 100sx)

Belysning 3 lamper i salong/toalett. Kommer nok til å utvide dette til et dekkslys og en lyskaster

Instrumentbelysning /turteller, tankmåler, oljetrykk,temperatur og ladelys

2x12v uttak for lading av mobil etc

Lensepumpe

Dette er utstyr som er montert eller vil bli det ganske snarlig, men jeg ønsker å sette opp et anlegg ombord som i tillegg vil kunne drive følgende:

Stereo

Plotter

Elektrisk pumpe på vanntank

Hvilke anbefalinger vil dere ha til 1 startbatteri og 1 forbruksbatteri?

Bør jeg skaffe en dynamo med høyere Ah eller klarer det seg med 50Ah

Hva med landstrøm? Når båten er i bruk går motoren gjerne 7-8 timer på en 11 timers tur...Jeg bør vel ha dette for å sikre topplading i ny og ne.

Det er jo en kjent ting at god kvalitet koster, men pris blir et viktig element i dette tilfellet. Eventuelt så må dette bygges opp og ut over tid.

Det blir desverre en del x-faktorer i forbindelse med disse spørsmålene, men jeg håper det er nok info slik at jeg kan få en noenlunde forklaring på hva jeg bør sikte etter...

Jeg skal nøye meg med å komme med et tips: Siden du ser ut til å ha relativt beskjedent strømforbruk (=ikke kjøleskap, varmeapp type Eber e.l.) og gangtiden på motoren er relativt stor i forhold til totaltiden du er på tur, skaff deg et GODT (=nøyaktig) voltmeter for å holde en viss kontroll med ladetilstanden og evt. som trinn to: Monter en skikkelig laderegulator (YA-12, Ladac, Sterling e.l.) på dynamoen, først da vil den være i stand til å lade med 50A :smash: Bilstereo er også en strømsluker (var i alle fall det i gamle dager) men er likevel beskjeden i forhold til kjøleskap.

Alle de tingene du ramser opp som stort sett bare brukes når motoren er i gang kan du bare glemme i strømregnskapet.

Først når du laster kjøleskap og denslags ombord i båten og drar på helgeturer med lengre "landligge" kommer behovet for store forbruksbatterier og skikkelig batterimonitor. Jeg har 550Ah batteribank for forbruk, 50A landstrømslader, Amtek laderegulator (tilsvarer Ladac 1204) og Sterling batterimonitor og det er helt glimrende for mitt bruk. Likevel kan jeg ikke ligge mange dager uten land-eller motorstrøm før batteriene begynner å nærme seg halvtomme...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner brukermønsteret ditt riktig.

Er det så at du kjører motor 7 av 11 timer så trenger du vel strengt tatt ikke noe spesielt.

I båter med lite strømforbruk kan et godt forbruksbatteri og solcellepanel være en grei løsning, spesielt hvis man ikke skal ha varmvanntank med elektrisk varmekolbe og derfor ikke trenger et landstrømsanlegg.

SveinHa: Jeg har også tenkt tanken påå montere Ladac eller YA-12. Kan jeg tolke svaret dit dithen at du ikke anser det som nødvendig med forbruksbatteri i det hele tatt?

Ole Petter: Vi bruker stort sett båten til fisking, men flytter oss over litt avstander. Vi er som regel ute en hel dag og da blir det jo endel start og stopp. Dette trekker jo endel på batteriet, så jeg har nok ikke motoren i gang i 7 strake timer.

Sommersdagen kan jo det være aktuelt å ankre opp for natten og uten landstrøm eller aggregat er jeg litt bekymret for å tømme startbatteriet.

Solcellepanel er forsåvidt interessant, men ville det vært bedre med feks landstrøm for å sikre topplading av batteri(er) kanskje?

Solcellepanel er forsåvidt interessant, men ville det vært bedre med feks landstrøm for å sikre topplading av batteri(er) kanskje?

Jeg tror ikke mange båter ville hatt landstøm hvis man kunne klart seg uten, og slik jeg tolker din båtbruk har du ikke et behov stort nok til å bruke penger på dette.

Velger du å bruke penger på en god batteribank, et passe stort solcellepanel og en god regulator så tror jeg du slipper unna billigere enn om du investerer litt her og der.

Solcelleregulatorene regulerer i dag så bra at det ikke er behov for en lader og eller en ekstern regulator til dynamoen i båter med lite forbruk.

Batteribanken bør dog dimensjoneres opp med 30 %, men dette kan ikke regnes som en ekstra utgift for det får du tilbake i form av lenger levetid på batteriet.

Og for den egen sikkerhets skyld, vil jeg absolutt anbefale et eget startbatteri som KUN brukes til start. Litt surt ikke å få start på motoren etter en fin helg med unormalt mye strømtrekk. Et 62Ah startbatteri koster ikke all verden og skulle holde fint for ditt bruk. Så får du dimensjonere forbruksbatteriet etter hvor mange Ah du maksimalt bruker på en tur.

Lars H.

pt. Björkö, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...