Hobby 430 Sport Startet 15.August.2010 Link til dette innlegget Startet 15.August.2010 Her en Yamaha 30 hk 3 syl som ikkje går skikkelig, de er gnist på alle plugger, men fjusker og går av og til på 2 syl. kan problemet vær at den begynner og bli slitt i sylindrene? for når den får turtallet opp så tenner den på alle, men ikkje når eg gir den fra tomgang og oppover! De er ikkje autolube på motoren! Motoren er nok fra tidlig 90. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Haakon Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 (redigert) Har ein Mariner 40hk/ 2t, som hadde lign. symtom, der var det coilen som hadde tatt kveld, på min motor er det ein coil pr cylynder. Redigert 15.August.2010 av Haakon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 15.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Men kan coilen være gåen hvis de er gnist???? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
ivar Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 det er 1 coil pr sylinder, og de kan gi gnist som ikke er kraftig nok til å tenne selv om det ser greit ut når du tar ut pluggen? Har du prøvd å nappe av en og en plugghette på tomgang for å se hvilken syl som ikke tenner skikkelig? Og er det en av pluggene som ser annerledes ut enn e andre? F.eks mer sot, våt av bensin, hvitere / renere osv? kan du poste en videosnutt av fuskingen..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Arny Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Start med å sjekke forgasserne og dyser,da spes tomgangsdyser. Høres ut som en av de er tett,slik at den ikke får bensin på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Kan jo vere en coil som er gåen ja, men min errfaring er at den da kutter/fusker på høyt turtall også. Har du skiftet plugger, sjekket/renset forgassere? Kjøp en boks startgass og gi en liten dusj i innsuget når den fusker.. hvis det går bedre da så er det rens av forgasser/bensinsystem som trengs.. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 15.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Hvis eg dra av plugghette på sylinder 3 går den likt, setter den på og drav av plugghette på sylinder 2 går den også likt, setter den på og drav av nr 3 så stopper den med en gang!! Bensin får den på alle, sylindrene er varme de er også alle sylindrene. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Hobby 430 Sport Svart 15.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Noen som vett hvor langt en gnist skal rekke?? på biler er de 10mm er de det samme for påhengere?? Har gnistmåler som kan justeres for og sjekke hvor kraftig coilen er :) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Hobby 430 Sport Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Noen som vett hvor langt en gnist skal rekke?? på biler er de 10mm er de det samme for påhengere?? Har gnistmåler som kan justeres for og sjekke hvor kraftig coilen er :) Ingen som har peiling på sprøsmål over?? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Arny Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Har du fulgt noe av rådene du har fått og eliminert dem?? Har du gnist på pluggene kan du gå ut fra at dette er i orden.Neste steg er forgasser-rens+justering av blandeskruene (ut med alle dyser og blås opp kanalene med trykkluft).Husker ikke instillingene på blandeskruene i farten,men prøv denne justeringen. (syl.#1 øverst) #1 1.5 omdr #2 2.5 omdr #3 2.0 omdr Prøv rådet til Kasper22 med startgass mens motoren går.Demonter dekselet over innsuget slik at du kan gi en liten dusj i hver enkelt forgasser for å høre om du merker forskjell i gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) Takker så mye for alle svar, men disse grunninstillingene, er de noen som har disse konkret?? syns de virka så mye! fant også ut at pluggledningen hadde løsnet i skruen som står inni coilen og sklidd ut ca 3 cm. Startgass er prøvd og merke ikkje så mye forskjell, men tør ikkje bruke så mye av de med tanke på skjæring! Nå ruser motoren seg fin opp til nesten maks, de begynne den og gurgle ein liten bensindysj ut av alle luftintaka.. får ikkje maks.. har prøvd og juster skruene men liten forskjell.. Er NGK R BR8HS 10 rette plugger på denne?? Noen flere tips?? Redigert 18.August.2010 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
ivar Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 mener pluggledningene er skrudd i, prøv å kapp den i enden som løsnet med ca 1cm, og skru den i på nytt, ha også litt fett på før du skrur på. Mener pluggene er riktig, de Yamahaene der bruker enten BR7HS-10 eller BR8HS-10 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hobby 430 Sport Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 De er alt gjort før eg la de ut her, glemte bare og skrive at eg kappet kabel og satte den på plass igjen :) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Hobby 430 Sport Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Trenger forstatt vite om grunninstillingene som er skrevet her er i nerheten, syns de virka sykt mye med 2,5 omr på sylinder 2 Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
WhiteShark226 Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Rusk i forgasseren ? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Alle forgassere er demontert og rengjor på kjøkkenbordet, var ingenting inni der som kan lage trøbbel. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
motor Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 (redigert) Larsen 123 sikkert har rett i at dette er rusk i gassere. Typisk for motorer som fiser ut gasserne. Kan ellers også være klaffen innom gasserne som er defekt. Personlig er dette fokuset på grunninstilling osv det værste jeg hører. Motorer endrer seg da skjelden sånn over natta og ellers så kjenner jeg ikke til at skruene skrur seg ut av lage selv.Ivar.. Pluggledningene er ikke skrudd inn i coilene, støpt fast og bør ikke vris eller brytes på.. Redigert 19.August.2010 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Her en bror som er motormekaninker, og han sa at disse 3 syl motorene var ille ute hvis dei blei kjørt tom for bensin hver gang "tom tank" for da fikk først den øvre sylinderen ikke bensin og 2 taktsolje deretter den midtre, hen mente på de at hvis dette blei gjort ofte nok blei sylindrene tørrkjørte og mye dårligere! Føler jo på meg at de stemmer, men ?? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Hobby 430 Sport Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Larsen 123 sikkert har rett i at dette er rusk i gassere. Typisk for motorer som fiser ut gasserne. Kan ellers også være klaffen innom gasserne som er defekt. Personlig er dette fokuset på grunninstilling osv det værste jeg hører. Motorer endrer seg da skjelden sånn over natta og ellers så kjenner jeg ikke til at skruene skrur seg ut av lage selv. Motor blei kjøpt av en 16 åring som første båt, fikk beskjed om at motor ikkje gikk skikkelig. og at de " sikkert" bare var noe innstilling. så om dette skjedde over natta eller om motor er utslitt er de ingen som vet enda. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
motor Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Her en bror som er motormekaninker, og han sa at disse 3 syl motorene var ille ute hvis dei blei kjørt tom for bensin hver gang "tom tank" for da fikk først den øvre sylinderen ikke bensin og 2 taktsolje deretter den midtre, hen mente på de at hvis dette blei gjort ofte nok blei sylindrene tørrkjørte og mye dårligere! Føler jo på meg at de stemmer, men ?? Enig at dette med å kjøre tom for drivstoff er uheldig, men dette er nok ikke utslitt motor. Kun rusk i gasserne. Ta de av og demonter litt og blås godt med trykkluft i dyser osv.. Sitér dette innlegget Link to post
qstein Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Jeg har akkurat samme motor med akkurat samme problem. Det kom også plutselig. Da jeg hennvendte meg til en yamaha forhandler så sa han at det ofte kunne komme kondens i forgasseren, Hørtes rart ut spør du meg :) Jeg skal undersøke en del mer i morgen, Gir beskjed om det er positivt Sitér dette innlegget Link to post
qstein Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) Jeg drar opp igjenn denne tråden, da min motor ikke er helt hundre nå heller. Jeg har hatt den hos en dyktig hobbyreperatør som har rensket og justert forgasserene, men ble ikke bedre. Det som er feilen er at ved gasspådrag i vann, altså med motstand, så trenger den litt choke for å komme igang. Altså kun fra tomgang trenger den litt hjelp. han lurte på om det kunne være bensinpumpen som feilet noe, men absolutt ikke sikker. Har dere noen formeninger om hva det kan være? Er en 87mod 30hk Yamaha 3syl Redigert 21.Juli.2011 av qstein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hadde en kompis med samme motor og problem. Der var det dårlig jording på coilen. Ville sjekket alle kontakter til tenningssystemet. Sitér dette innlegget Link to post
qstein Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 men tror du det kan være feilen så lenge det hjelper å gi han litt choke? Ser vel ut som at den ikke får nok bensin. Mulig bensinpumpen eller filteret inni der? kansje? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 farge på plugger ? mener det har vært noen diskusjonstråder her med lekk veivtetning slik at vann kommer inn. mulig årsak ? https://baatplassen.no/i/topic/17761-vann-i-utenbordsmotor/ Jon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.