Jump to content

Yamaha 30hk, tenner ikke på alle 3 syl. på lave turtall

Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Her en Yamaha 30 hk 3 syl som ikkje går skikkelig, de er gnist på alle plugger, men fjusker og går av og til på 2 syl. kan problemet vær at den begynner og bli slitt i sylindrene? for når den får turtallet opp så tenner den på alle, men ikkje når eg gir den fra tomgang og oppover!

De er ikkje autolube på motoren!

Motoren er nok fra tidlig 90.

O Erland

med båtførerbevis

det er 1 coil pr sylinder, og de kan gi gnist som ikke er kraftig nok til å tenne selv om det ser greit ut når du tar ut pluggen?   

Har du prøvd å nappe av en og en plugghette på tomgang for å se hvilken syl som ikke tenner skikkelig?   Og er det en av pluggene som ser annerledes ut enn e andre? F.eks mer sot, våt av bensin, hvitere / renere osv?  

kan du poste en videosnutt av fuskingen..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har du fulgt noe av rådene du har fått og eliminert dem?? Har du gnist på pluggene kan du gå ut fra at dette er i orden.Neste steg er forgasser-rens+justering av blandeskruene (ut med alle dyser og blås opp kanalene med trykkluft).Husker ikke instillingene på blandeskruene i farten,men prøv denne justeringen. (syl.#1 øverst)

#1 1.5 omdr

#2 2.5 omdr

#3 2.0 omdr

Prøv rådet til Kasper22 med startgass mens motoren går.Demonter dekselet over innsuget slik at du kan gi en liten dusj i hver enkelt forgasser for å høre om du merker forskjell i gangen.

Takker så mye for alle svar, men disse grunninstillingene, er de noen som har disse konkret?? syns de virka så mye! fant også ut at pluggledningen hadde løsnet i skruen som står inni coilen og sklidd ut ca 3 cm.

Startgass er prøvd og merke ikkje så mye forskjell, men tør ikkje bruke så mye av de med tanke på skjæring!

Nå ruser motoren seg fin opp til nesten maks, de begynne den og gurgle ein liten bensindysj ut av alle luftintaka.. får ikkje maks.. har prøvd og juster skruene men liten forskjell..

Er NGK R BR8HS 10 rette plugger på denne??

Noen flere tips??

Redigert av SandvikAC25 (see edit history)

O Erland

med båtførerbevis

mener pluggledningene er skrudd i, prøv å kapp den i enden som løsnet med ca 1cm, og skru den i på nytt, ha også litt fett på før du skrur på. 

Mener pluggene er riktig, de Yamahaene der bruker enten BR7HS-10 eller BR8HS-10 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Larsen 123 sikkert har rett i at dette er rusk i gassere. Typisk for motorer som fiser ut gasserne. Kan ellers også være klaffen innom gasserne som er defekt. Personlig er dette fokuset på grunninstilling osv det værste jeg hører. Motorer endrer seg da skjelden sånn over natta og ellers så kjenner jeg ikke til at skruene skrur seg ut av lage selv.Ivar.. Pluggledningene er ikke skrudd inn i coilene, støpt fast og bør ikke vris eller brytes på..

Redigert av motor (see edit history)

Her en bror som er motormekaninker, og han sa at disse 3 syl motorene var ille ute hvis dei blei kjørt tom for bensin hver gang "tom tank" for da fikk først den øvre sylinderen ikke bensin og 2 taktsolje deretter den midtre, hen mente på de at hvis dette blei gjort ofte nok blei sylindrene tørrkjørte og mye dårligere!

Føler jo på meg at de stemmer, men ??

O Erland

med båtførerbevis

Larsen 123 sikkert har rett i at dette er rusk i gassere. Typisk for motorer som fiser ut gasserne. Kan ellers også være klaffen innom gasserne som er defekt. Personlig er dette fokuset på grunninstilling osv det værste jeg hører. Motorer endrer seg da skjelden sånn over natta og ellers så kjenner jeg ikke til at skruene skrur seg ut av lage selv.

Motor blei kjøpt av en 16 åring som første båt, fikk beskjed om at motor ikkje gikk skikkelig. og at de " sikkert" bare var noe innstilling.

så om dette skjedde over natta eller om motor er utslitt er de ingen som vet enda.

O Erland

med båtførerbevis

Her en bror som er motormekaninker, og han sa at disse 3 syl motorene var ille ute hvis dei blei kjørt tom for bensin hver gang "tom tank" for da fikk først den øvre sylinderen ikke bensin og 2 taktsolje deretter den midtre, hen mente på de at hvis dette blei gjort ofte nok blei sylindrene tørrkjørte og mye dårligere!

Føler jo på meg at de stemmer, men ??

Enig at dette med å kjøre tom for drivstoff er uheldig, men dette er nok ikke utslitt motor. Kun rusk i gasserne. Ta de av og demonter litt og blås godt med trykkluft i dyser osv..

• 11 måneder senere...

Jeg drar opp igjenn denne tråden, da min motor ikke er helt hundre nå heller.

Jeg har hatt den hos en dyktig hobbyreperatør som har rensket og justert forgasserene, men ble ikke bedre.

Det som er feilen er at ved gasspådrag i vann, altså med motstand, så trenger den litt choke for å komme igang.

Altså kun fra tomgang trenger den litt hjelp.

han lurte på om det kunne være bensinpumpen som feilet noe, men absolutt ikke sikker.

Har dere noen formeninger om hva det kan være?

Er en 87mod 30hk Yamaha 3syl

Redigert av qstein (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...