Bitteliten Startet 15.August.2010 Del på Facebook Startet 15.August.2010 Jeg har et skruehulls om har blitt for stort - det er til en trykknapp - og det er litt "mokkel" i hullet. Virker som om materialet i plata der skruen skal sitte er ren glassfiber, ikke en belagt finér plate. Hva slags sparkel skal jeg bruke for å tette hullet slik at jeg kan borre opp igjen? Jeg tenker enten tokomponent glassfibersparkel: eller er det like bra eller kanskje bedre å bruke denne Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Hadde nok gått for PP produktet.. Har du mulighet for å komme til på baksiden så du kan sette en gjennomganger med mutter istedetfor skruen som var der? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
FjordHT Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Jeg brukte biltemas gelcoatsparkel på småskader over vannlinja, finfin til slikt bruk :) Sitér dette innlegget Link to post
omh1 Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 hei jeg har nettopp brukt PP til et lite sår i skroget. Lett å jobbe med og det skal være god kvalitet. Når det gjelder Biltemas produkter kan man aldri vite. Mye er godt og mye er mindre godt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2010 (redigert) Takk for svar. Uaktuelt å komme til far baksiden med mutter. Må bruke liten skrue med kont hode for å få skrudd på trykknappen igjen. Merk at jeg skal tette hullet - så skru inn skruen igjen. Derfor må stoffet bli hardt. Er PP sin sparkel så hard at den tåler å bli skrudd i? Redigert 15.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 til slikt har jeg brukt glassfibersparkel. Epoxysparkelen blir hardere, og har nok litt lettere for å sprekke opp når det skal skrues noe i den. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 15.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2010 Jeg ser at Biltema har to varianter - kortfibret og langfibret. Antar at det er kortfibret som gjelder for meg? hullet er vel 3-4mm stort tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Prøvde å tette igjen eit slikt hol med PP men fann ut at det var vanskelig å få det inn i holet. Kanskje den var langfibra eller i verste fall gammal. Endte opp med å gå opp ein størrelse på skruen og la Tech 7 på baksida av knappen. Det fungerte godt for meg. Dette var rett nok ikkje trykknapp, men vanleg kalsejeknapp. Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 gelcoat sparkel.. lett og fin og jobbe med. jevn fin overflate Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 (redigert) gelcoat sparkel.. lett og fin og jobbe med. Ja for overflatefinishen er gelcoatsparkel det rette valg naturlig nok. Men ikke så velegnet til å skru i vil jeg tro. Men har jo ikke prøvd selv. Men vanlig gelcoat sprekker jo hvis man skrur i den uten å forsenke hullet. Har kanskje noe med tykkelsen å gjøre da. Redigert 15.August.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kasper22 Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 (redigert) Ja, jeg ville brukt glassfibersparkelen til å tette hullet,da det biter best i glassfiberen.Den korthårede er grei å jobbe med, så da ser det ikke ut som en liten kaktus når du har fått det på, og det hardt nok til å pusse etter 10-15 min . Ville kansje brukt epoxy sparkelen til finish etter glasfibersparkelen er pusset, og så 2komp. primer til slutt. Edit: Så nå at hullet var over vannlinjen, så da bortfaller jo primeren :P Redigert 15.August.2010 av Kasper22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Hvis det er en trykknapp; er det et alternativ å benytte en popnagl? Mine trykknappet har jeg poppet fast. Det krever dog en poptang med lite hode for å komme skikkelig til inne i knappen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
knut1955 Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 (redigert) Hei Jeg har brukt mutternaglesett fra BT der karosseriskruer har mistet taket pga råtten glassfiber. Har brukt denne både på kalesjeknapper og på kalesjefester. Omtrent som en popnagle, men hul med innvendige gjenger med f eks M4, da har du også muligheten til å skru festet av, ved behov. Knut Redigert 15.August.2010 av knut1955 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik the Viking Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Jeg har brukt limet P400 på løse skruer i forbindelse med kalesjeknapper med stort hell. Suverent. Sitér dette innlegget ________________________________________ ** Jeg lever for å le, og jeg ler for å leve! ** ** Viknes 1030 - båt med stor B! ** Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 Hei Jeg har brukt mutternaglesett fra BT der karosseriskruer har mistet taket pga råtten glassfiber. Knut Denne så interessant ut. Noen som kan forklare hvordan dette fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Hei Settet er ganske likt et pop-naglesett. Naglene har flens og er hule med gjenger på det innerste partiet. Videre er det munnstykke et munnstykke til hver boltediameter. Senterpinnen på munnstykket har gjenger som naglen skrus fast i. Tre naglen ned i godset, og klem til. Skaftet på naglen - mellom gjengene og flensen utvider seg og klemmer godt mot glassfiberen. Deretter skrus senterpinnen ut og du fester hva du måtte ønske med en vanlig maskinskrue av syrefast. Det er ingen god kombinasjon med alu og syrefast, men jeg har kun benyttet det der det er lite eksponering for saltvann, og har ikke opplevd problemer med korrosjon. Settet ble solgt med mange nagler i dim 3 - 6 el 8 mm. Det er rundt 15 år siden jeg kjøpte det, vet ikke om BT har det enda. Får heller ikke tatt bilder nå - settet er utlånt til en kollega med råttent kalesjefeste...... -håper dette ble forståelig-?- Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 (redigert) Takk Knut Jeg har vært på Biltema og kjøpt settet i dag. en bekymring jeg hadde var alu syrefast. Det er ikke veldig eksponert for saltvann der jeg skal fikse dette heller. Jeg må spørre litt om bruken. Biltema legger ikke mest i bruksanvisninger.... 1. går det an å justere hvor stort trykk jeg skal bruke på tanga eller er det bare å klemme til? (jeg ser at gjengene i pluggen gir etter ved stort trykk og hylsa "popper av " gjengetappen) 2. Når jeg setter inn en hylse og tester klemmer jeg hylsa ut flat helt oppe ved flensen på hylsa. I og med at jeg skal ha den til å klemme på baksiden av ei plate -hva gjør jeg for å få til at den utvider seg lenger ned på hylsa? Eller er det meningen at hylsa bare skal utvide seg i hullet? Er det da fare for å knuse glassfiberen? 3. Det vertkøyet jeg setter inn i tanga er todelt. En pinne med gjenger av ulik dimensjon i begge ender som hylsa skrus inn på og en grovgjenget plugg til å sette inn på utsiden av gjengetappen. Hva er funksjonen til den siste? Jeg kjøpte glassfibersparkel også - får se hva jeg ender opp med. Uansett er det alltid kjekt å ha litt nytt verktøy å pusle med Redigert 16.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 (redigert) Jeg må spørre litt om bruken. Biltema legger ikke mest i bruksanvisninger....Helt enig, og på dette settet spesielt 1. går det an å justere hvor stort trykk jeg skal bruke på tanga eller er det bare å klemme til? Jeg har bare klemt til jeg førler at naglen sitter godt og presser mot veggene i hullet. 2. Når jeg setter inn en hylse og tester klemmer jeg hylsa ut flat helt oppe ved flensen på hylsa. I og med at jeg skal ha den til å klemme på baksiden av ei plate -hva gjør jeg for å få til at den utvider seg lenger ned på hylsa? Eller er det meningen at hylsa bare skal utvide seg i hullet? Er det da fare for å knuse glassfiberen? Den er nok ment på tynne stålplater, men på gl fiber fungerer den som ekspansjon i hullet. Var også litt bekymret for knusing, men ikke dra for hardt - kun til den sitter godt, og da sitter den godt nok, husk at alu er et mykt materiale. 3. Det vertkøyet jeg setter inn i tanga er todelt. En pinne med gjenger av ulik dimensjon i begge ender som hylsa skrus inn på og en grovgjenget plugg til å sette inn på utsiden av gjengetappen. Hva er funksjonen til den siste? Munnstykket styrer gjengepinnen og danner mothold til flensen på naglen. Lykke til Redigert 16.August.2010 av knut1955 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Hei! Også jeg kan anbefale "blindmutter"-opplegget. Jeg benyttet slike til å feste syrefaste håndtak/bøyler på hver side på utsiden av targabøylen. Tykkelsen på glassfiberlaminatet her er vel ca 3-4 mm. På samme måte som "knut1955" anbefaler, så strammet jeg bare blindmutrene til jeg følte at de satt godt fast. Håndtakene sitter i hvertfall som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Jeg vil også anbefale bruk av blindmuttere. Jeg har flere teak pyntelister på utsiden av båten som jeg med noen års mellomrom tar med hjem og sliper og lakkerer. Men hullene ble større og større, slik at jeg måtte gå opp i skruedimensjon flere ganger. Så dermed ble det blindmuttere. Og det funker. Men den første tangen jeg kjøpte fra BT gikk til he . . på første forsøket. Den delen en skrur inn i blindmutteren knakk, og jeg hadde det spetakkelet med reklamasjonsavdelingen hos BT med å få levert verktøyet tilbake og å få pengene tilbake. Men den nye tangen jeg kjøpte hos Clas Ohlson er av en helt annen og bedre kvalitet, til omtrent samme prisen. Lars H. pt. Björkö, Sverige webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
trulsant Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Ett par tips kan jo være å smøre inn yttersiden av denne mutteren med Araldit eller annet epoxy-lim når en setter den inn. Da vil den sitte godt, samt at om en får noe sprekker når en drar til, vil limet delvis forsegle disse. En annen ting, for å redusere Alu/stål korrosjon, kan være å ha på silikon på skruen en setter i. På den måten hindres fuktighet å trenge inn. Ett annet alternativ er fett eller vaselin. Hindrer også fuktighet å komme til. Om en bruker silikon, bruk silikon, og ikke sikaflex...om en skal ha håp om å få det ut igjen senere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 Jeg fant ikke slik tang på CO lenger. Har erfart - og fått bekreftet fra butikkpersonale - at CO har redusert verktlysortimentet sitt ganske mye. Skal visstnok bli bedre til høstens katalog sa de. Jeg kommer til å tette med Tech 7 eller tilsvarende om jeg bruker blindmutter. Er litt fristet til å velge glassfibersparkel for å få litt erfaring med slikt også. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Her tre tidligere linker hvor det står en del om blindmuttere: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...;hl=blindmutter https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...155&hl=popp http://sagaforumet.com/phpBB2/viewtopic.php?t=953 Lars H. pt. Björkö, Sverige webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 (redigert) Nå har jeg vært i båten og pusla litt Jeg kikket på hullet - så nå at glassfiberen ikke har løst seg opp, men at Williams har bomma litt og festet skruen med sika i stedet for å gjøre det skikkelig og tette hullet og borre nytt..... Nåvel - jeg fikk rensa hullet med en kniv og bestemte meg for å teste glassfibersparkel. For noe klin. Og hvor mye er 2% herder i en klædd? Første gang ble det for mye herder, andre gang ble det for mye herder. Og det var vanskelig å få presset sparkel inn i hullet, og massen ga ikke hold til skruen. Så etter to forsøk tok jeg frem blindmuttertanga. Gikk greit å sette inn nagla - men når jeg skulle skru i den snurra den bare rundt. Måtte dra skruen ut med tang og borre nagla ut. Prøvde på nytt - samme resultat. Lurer på om jeg klemte hardt nok - men jeg klemte tanga helt inn. Ville jeg fått mer press om jeg hadde skrudd nagla lenger inn på gjengetappen i tanga? Det som skjer når jeg klemmer helt inn er at gjengene i nagla gir etter (de ligger da som tråder rundt gjengetappen i tanga) Etter to forsøk med nagler var hullet enklere å jobbe med Så nå blandet jeg sparkel igjen - denne gangen med ganske lite herder. Nå var sparkelen lys rosa (guffa er grå og herderen er rød). Fikk døtta litt inn i hullet med en fyrstikk - og fikk presset godt inn med en liten stålsparkel. Så var det bare å vente - og den tiden brukte jeg til å vaske båten. Den var sjelden møkkete. Zalo tar det meste. Men jeg lurer på hva som er i lufta vår som gjør båten så møkkete. Etter ca 45 minutter var det frem med 2,5mm bor - og nå var det "substans" i hullet. Og skruen ble behørig skrudd på plass. Ikke hold som i stål - men dette holder nok. Regner med at det herder litt mer etterhvert også. Ble i hvertfall mye bedre enn det var. Redigert 18.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 18.Juli.2021 Del på Facebook Svart 18.Juli.2021 On 8/15/2010 at 4:13 PM, ivar said: til slikt har jeg brukt glassfibersparkel. Epoxysparkelen blir hardere, og har nok litt lettere for å sprekke opp når det skal skrues noe i den. Hva med konstruksjonslim/PL400? Ser det blir anbefalt i en annen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.