Jump to content

Hvordan/hvorfra bestiller man nytt storseil?

tobixen

Recommended Posts

Storseilet revnet i natt ... 30 år gammelt, tålte visst ikke liten kuling, selv om vi revet det. Vi hadde ikke stormfokk ombord, og fikk ikke start på motoren, så vi måtte til slutt få slep av redningsskøyta Gideon igjen ... hrm, de kjenner meg ved fornavn nå ;-)

Uansett, jeg trenger nå nytt storseil, og antageligvis også en stormfokk. Hvordan går man frem for å få tak i slikt? Sjekker gule sider etter "seilmaker" kanskje? Men så vidt jeg har skjønt kan man spare adskillige lapper på å bestille fra utlandet? Båten var billig, jeg ønsker ikke å bruke så alt for mange "båtlapper" på dette ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nå står det ikke hvor i landet du holder til så det er litt vrient å si hvilke seilmakere som holder til i ditt nærmiljø...

Stormseilet de selger på seatronic ville ikke vært mitt første valg, det seilet der er mer et trysail enn et stormseil. Kontakt heller en seilmaker å få han til å sy en stormfokk tilpasset din båt.

Et annet alternativ er å poste en forespørsel på forumet til www.granada-class.dk å spørre etter en lite brukt stormfokk.

Storseil bør du spandere på deg et nytt et, regner med genoaen/fokken din er like gammel som storseilet, så det burde byttes ut med et nytt det og. Båten din kommer til å bli en helt annen med nye seil...

Jeg har lagt inn forespørsel på boding.se nå.

Stormfokken var visst ombord ... jeg fant den da uværet hadde lagt seg og vi skulle seile hjem fra gjestehavna som vi ble tauet til (den lå i en pose med påskrift "genoa", et par besetningsmedlemmer hadde sjekket seilet og konkludert med at det var en genoa). Ergelig ... jeg hadde kanskje ikke trengt hjelp fra Gideon denne gangen.

Skal jeg ha full ny garderobe, noe som selvfølgelig høres fristende ut, så blir det litt i dyreste laget denne gangen. Båten var billig i utgangspunktet og det er mye som har gått galt med den så langt, har ikke lyst til å legge for mye penger inn i det akkurat nå.

Stormseilet de selger på seatronic ville ikke vært mitt første valg, det seilet der er mer et trysail enn et stormseil.

Er stormfokka seatronic selger mer et stormstorseil enn ei stormfokk, jeg kan ikke se at det kan brukes som storsmstorseil, det har stagkroker og er høyere enn det er langt med skjøtepunktet ca midt på, hvordan skal du skjøte dette f.eks ned på kryssholtene bak ?

Later til at 59norseil bestiller seil fra Polen (de har glemt å oversette tittelen på bestillingsskjemaet). I teorien bør det være billigere å bestille seilene direkte fra Polen ... men akkurat nå ser jeg helt klart en merverdi i å ha norsk kundebehandler, forbrukerkjøpslov, etc å forholde meg til. :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Kundeservice har foreløpig vært veldig bra i alle fall.

Jeg har ingen som helst kjennskap verken til firmaet eller produktene de selger, men sånn generelt:

Det er en vesentlig forskjell på kundeservice og salg. Har du ikke kjøpt noe fra dem ennå, så har du ikke vært utsatt for deres kundeservice.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Du trenger ikke sende inn pdf - jeg sendte kun en mail dit og ba om pris på storseil til min båttype - fikk svar umiddelbart med flere alternativer til duk etc.

Jepp, fungerte fint for meg også, fikk nesten umiddelbart svar på epost, med oversikt over antatt riggmål og pristilbud på "billigste duk" (som forespurt). Nå trenger jeg bare kontrollmåle riggen før jeg bekrefter bestilling ... på storseil, tror jeg avventer litt med genoaen.

Storseil NOK 5386, genoa NOK 7125, frakt til Tromsø NOK 800 (det er dyrt ... spurte ikke om det var for begge seilene eller bare ett).

Kundeservice virker så langt meget bra, de er kjapp å svare på epost og svarer på det man spør om, men selvfølgelig vet man ikke "kundeservicens sanne ansikt" før man har en kjedelig garantisak på hendene ;-)

Løsfotet seil anbefales, så vidt jeg kan se både i tidligere tråder her på båtplassen og av selger. Da undres jeg litt over hva som er vitsen med taulik ...?

Kan også bestille fra utlandet. Far east sails. Sende dem en mail og få pristilbud.

Hvis du måler seilene dine nøyaktig, så vil du få sydd seil som passer godt.

Fikk pristilbud som var halvparten av norske/svenske priser.

Kan være vel verdt å sjekke dette og den timen du bruker på å måle seilene er meget god timesbetaling.

De fleste seilene syes i østen uansett, hvorfor ikke bestille direkte fra dem.

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Kan også bestille fra utlandet. Far east sails. Sende dem en mail og få pristilbud.

Hvis du måler seilene dine nøyaktig, så vil du få sydd seil som passer godt.

Hm ... selgeren på 59norseil anbefalte å måle riggen i stedet for å måle de utblåste seilene.

Kan være vel verdt å sjekke dette og den timen du bruker på å måle seilene er meget god timesbetaling.

De fleste seilene syes i østen uansett, hvorfor ikke bestille direkte fra dem.

Absolutt noe å vurdere ... ofte later det jo også til at frakt fra det fjerne østen er billigere enn innenriks frakt (riktig ja, "free shipping by air for orders above USD 500"). Hm, fyller ut skjema der så får vi se.

Legg gjerne ut tilbakeldinga du får Tobixen, er i samme situasjon som deg, og på nippet til å bestille :)

Spjæret du også opp storseilet i helga? ;-) Du har vel antageligvis en annen båt, så du bør vel uansett sende inn en separat forespørsel ...

Skjemaet var direkte på forsiden, http://www.fareastsails.com/ - det stod at det ville ta ca 24 timer å få svar.

Hehe, båten min ligger på land for tiden så seilet mitt er nok helt. Dog grønt, svart og stygt i tillegg til morkent. Var mer på nippet til å bestille nytt - sånn sett er vi i samme båt :)

Prisen du fikk fra Norseil var temmelig lik prisen jeg fikk, skal jeg tippe så blir prisen fra FarEast noe tilsvarende - burde i alle fall gi en god pekepinn på om det er noe å hente på å bestille den veien. (båtstørrelsen er rimelig lik og, skiller 2 fot).

Redigert av Atrox (see edit history)

Oppdatering ... jeg har da fått pristilbud fra boding. Prisene er lavere enn oppgitt på websidene og lavere enn fra 59nordseil, jeg antar det er fordi de trekker fra moms ved levering til Norge ... ehr, scratch that, fikk svar på minuttet på epost, prisene inkluderer norsk MVA og fortolling! NOK 5000 + 800 ved levering i desember, NOK 5700 + 800 ved levering om fire uker.

Nå har jeg fått svar fra Hong Kong. Det er litt forvirrende, de oppgir en "Retail price" på USD$1155.00, og skriver at jeg får 40% rabatt i tillegg. Alt av mål er selvfølgelig i amerikanske enheter. Når MVA og fortolling legges til, blir det fort samme prisklasse som 59norseil og boding. Det kan kanskje være noen hundrelapper å spare her, men jeg tror ikke det er vits - mindre risiko og bedre forbrukerkjøpslover i Norge og Sverige.

Har du hørt fra Norsk seilmaker? Prisen trenger ikke å være så stor forskjell. Jeg formidlet kontakt til en Ohlson 29 eier som trengte nytt storseil. Dette seilet er litt over en meter høyere og litt lenger bomlik. For Dacron seil i beste turkvalitet (Ikke hardvalset Racingdacron) med 4 fulle profilerte-spiler, 2 rev+++ så kom det på 7500,- fritt levert. Han valgte Pentex crusing laminat,Triradial seil og har et fantastisk seil som han betalte 10000,- for.

Men hvis det er bare kroner og ører som avgjør når man kjøper seil så...... Det er to levetider på et seil, Teknisk levetid på duk og formstabilitet over tid.

Min mening er at man monterer ikke en 5 hk motor hvis man får en 20 hk for nesten samme pris. Når det skal sies så sier jeg ikke at man nødvendigvis får dårlige seil rundt om i verden. Men spør man om å få det billigst mulig så får man det, og Dacron leveres i mange kvaliteter. Et eksempel er Dacronduken levert i standardpakken til Bavaria, de seilene er ikke verd en ... etter min mening, rett å slett trist. Mens de oppgraderte seilene er bra. De fleste norske seilloft produserer seilene i lavkostland der kjeden de tilhører har bygd opp produksjonskapasitet. Det er også slik at flere seilmakere ikke vil levere seil billigst mulig da de ikke vil ha merket sitt i dem og derfor priser seg ut når de sender tilbud.

God seilas!

Nå ... jeg har fått tre tilbud, forskjellene i pris og leveringstid er ikke dramatiske. Inkludert shipping til Tromsø vil et nytt storseil koste:

59norseil: ca NOK 6.186

boding: NOK 6.500 (NOK 5.800 ved levering i Desember)

fareastsails: ca NOK 5.800

Jeg er jo temmelig fersk på seiling, så jeg vet ikke hva slags kvalitetsforskjeller det evt er mellom disse seilene. Spesifikasjonene ser ganske like ut. Nå har jeg jo i utgangspunktet bedt om "billig dacron", og jeg har ingen planer om å seile regatta ... så det ligger i kortene at jeg er mer interessert i pris enn ytelse - men når prisforskjellene er såpass små bør man vel legge andre kriterier til grunn. Dessverre har jeg ingen kompetanse til å gjette på hvilke seil som er best - kanskje andre deltagere her har meninger? Skal jeg poste spesifikasjonene jeg har fått? Jeg noterer meg at seilet fra fareastsails kommer uten fulllengdespiler.

Basert på erfaringene så langt noterer jeg meg:

* 59norseil har god kundebehandling, i allefall av potensielle kunder - de svarer kjapt og kompetent på epostspørsmål, og tilbyr også oppfølging pr telefon. 59norseil var desidert kjappest på å gi et pristilbud, og anbefalte også kontrollmåling av masta.

* boding har pristilbud liggende ute på web, men da jeg ba om tilbud fikk jeg et lavere tilbud. Det tok relativt lang tid før tilbudet kom (en halv dag), til tross for at de faktisk har tilbud liggende ute på web. Jeg fikk svar på minuttet på forespørsel på om moms/frakt/fortolling var inkludert.

* Hong Kong er nå en gang Hong Kong ... det tok dager å få tilbud, har ikke prøvd å se hvor fort de svarer på spørsmål. Jeg har en følelse av at de først og fremst catrer for amerikanere, selv om de eksplisitt spesifiserte at flyfrakt til Norge var inkludert i prisen. Jeg synes det er litt fishy at de skriver med rødt at jeg får 40% rabatt på prisen under, i stedet for å bare oppgi reell pris med det samme. Det bør påpekes at jeg fikk et ganske gunstig tilbud på genoa.

At man ikke skal seile regatta er en ting. Men det er ok at fasongen holder når man seiler tur også. Dette gir bedre høyde, mye mindre krengning og mere fart. På toppen sikrer man seg at investeringen varer. På regattaseil er den største forskjellen at vektreduksjon er gjort på bekostning av teknisk levetid, derfor ofte den blanke mylarfilmen. Samt at forseilene ofte er laget spesielt for spesielle vindstyrker.

Jeg seiler med mange båter da jeg synes det er gøy. Men det er trist når jeg er ombord på båter med relative nye seil der eier er stolt over hvor billig han fikk dem og jeg ser at de ikke passer i det hele tatt/allerede er utblåst. Jeg sier selvfølgelig ikke noe.

Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert verken på seiling eller seil men er over gjennomsnitt engasjert tror jeg :-)

Velg fullspiler det øker levetiden, blir litt tyngre å heise men det er jo så lite uansett. Da kan du rigge til "lazyjacks" som gjør at storseilet legger seg på bommen selv.

Lykke til, nye seil er gøy!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...