JohnC Startet 15.August.2010 Link til dette innlegget Startet 15.August.2010 Hei båtfolk. Ble for noen uker siden eier av mørebas 8400 som meg og fruen nå har hatt noen særdeles flotte turer med. Med på kjøpet av båten fikk jeg med et kokeapparat av merket Optimus Turbomatic 9000. Forrige eier brukte aldri dette og det har stått til lagring de siste ti årene, så hvordan eller om dette apparatet faktisk virker har jeg ingen ide' om. Er det noen her inne som har vært borti dette og kan fortelle litt mer om apparatet? Hvordan kobles dette opp? Behøver man vifte for eksosen, mangler det vesentlige deler her etc etc? Legger ved litt bilder av vidunderet og alt som ses på bildene er det jeg har som hører til. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 (redigert) Disse kom på slutten av 80 tallet mener jeg. Har solgt og hatt service på disse når de kom. Den hvite slangen skal til lampeoljebeholder med filter/sil i enden, ledningene til 12 V med sikring, og eksosslange i stål kobles til bak på apparatet. Selve apparatet inneholder en vifte for eksosen. Jeg mener det er kun en brenner under den ene platen, og viften overfører varmen til plate nr.2, og ut. Derfor bare en bryter i front til et spjeld som styrer varme til plate nr 2, eller bare rett ut. Når den startes vil den glødes og tikking fra pumpen vil starte og viften vil gå. Det var mye problemer med disse da de kom, men det ble byttet motstand R16 eller R6 på kortet så var det fikset. Viftene var også et problem i en periode da de kom. På et så gammelt apparat er vel disse barnesykdommene borte. Lykke til. Per Harald Redigert 15.August.2010 av Per Harald (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
JohnC Svart 15.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Takk for svar Per Harald! Da ser det jo ut til at jeg har det mest viktige her- Da gjenstår det bare å fore den med litt lampeolje og strøm og se om det livnar i lundar. Jeg regner med at riksantikvaren må avlegges et besøk om man skulle behøve deler til apparatet. Det er nemlig forsvinnende lite å finne på nettet av informasjon Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Dette kokeapparatet var vel Optimus sitt svar på konkurransen med Wallas. Men det holder ikke mål i det hele tatt i forhold til Wallas. Jeg hadde en slik koker en gang i tiden, og maken til bråkebøtte og dårlig koker skal en lete lenge etter. Det er mulig mitt var befengt med de feil som Per Harald beskriver, men det vet jeg ikke noe om. Det som var mest irriterende med kokeren, var at hvis jeg fjernet kjelen eller stekepannen fra plata, så slo overopphetings-sikringen inn, og apparatet slo seg av. Og da tok det fort noen minutter før du kunne slå det på igjen, grunnet avkjølingsprosessen. Det var nok at jeg løftet kjelen opp og satte den ned igjen på plata, så slo dritten seg av. Løsningen med vender/spjeld for å fordele varmen funket også dårlig. Det er nok en grunn til at Wallas fortsatt holder koken, og Optimus sin koker har gått ut. Dette var definitivt ikke noe suksess. Så jeg anbefaler på det sterkeste å prøve ut apparatet skikkelig før du eventuelt monterer det i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Har levd i håpet om å aldri se en Optimus TurboMatic 9000 igjen, men her brast det. Var med på en heidundrende introduksjon av denne oktober 1985 i Gøteborg, og den ble lansert for almuen med brask og bram på Sjølyst februar 1986. De store salgsargumentene var at Optimus 9000 brant like godt på diesel som på parafin, og det var ikke så farlig om kvaliteten på drivstoffet var dårlig. I tillegg hadde den en effekt på 2200 W, mer enn det dobbelte av Wallas'en. Året etter var det meningen at det skulle komme en versjon som gikk på propan, men historien ville det helt annerledes. Våren og sommeren samme år solgte jeg 125 stk "Turboer", og jeg satt igjen med følelsen av at samtlige var innom verkstedet mitt minst én gang for reparasjoner og justeringer i samme periode. Reparasjonene ble foretatt til nært sagt alle døgnets tider, og for å berge familielivet måtte jeg til slutt kalle tilbake alle apparatene jeg hadde solgt. Returnerte de til Optimus, fikk igjen pengene mine, og solgte Wallas'er i stedet (som jeg også solgte en del av før "Turbo'en" kom). Det hjalp ikke stort at mange ble ombygd med ny vifte (den gamle smeltet av varmen), forlengelse av røret som holder flammevakten (sotet og brant i stykker) og nedjustering av effekten til 1700W samt utskiftinger av kretskortkomponenter. Spjeldet som vekslet mellom én kokeplate og begge, ble deformert under varmeutviklingen og låste seg. Viftemotoren var også plassert etter brennkammeret (den står før brennkammeret på Wallas), og det skal noe til for å tåle temperaturer på rundt 650 grader. Ikke rart viftehjulet - av plast - smeltet. Kan trygt si at Optimus TurboMatic 9000 var en stor årsak til at Optimus Norge måtte kaste inn håndkleet og gi seg i bransjen. Noen få år senere dukket "Turbo'en" opp igjen i ny drakt, denne gang som POD. Det ble sagt at alle barnesykdommene var borte og at ny teknologi gjorde nå at kokeren virket som den skulle. Men ikke lenge etter forsvant også denne. Ikke så rart etter alle problemene som hadde oppstått med den "gamle" versjonen. Bruker å være nøytral når det gjelder varmere og kokeapparater, men et sted går grensen. Ville ikke brukt ei krone på denne kokeren om det skulle være nødvendig. Eneste jeg vet som kan ha noe deler, er: Neptus (tlf 66 75 99 50), spør etter Jarle Hansen. Skal ikke se bort fra at han også er litt mer positiv til "Turbo'en" en meg. PS: Jeg har ei PDF-fil med en del opplysninger om Optimus TurboMatic 9000, men den er for stor for dokumentarkivet. Send gjerne en IM eller helst e-post, og jeg skal gjerne sende denne over. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Per Harald Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Wallas Service: Det er jammen den beste beskrivelsen av Turbomatic 9000 jeg har lest. Skulle tro den var tatt ut av min dagbok fra 80 tallet. Hahaha. Det ble mange sene kvelder for å redde ferien for båtfolket i ferien. Noen flasker vin ble det også da fra takknemlige redere som fikk tilbake familiefreden med rederinnen. Alt som skrives i innlegget over står jeg også helt og holdent inne for. Jammen humret jeg litt også. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Wallas Service Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Det hører også med til historien at når jeg endelig fikk sendt pallene (ja, du leste riktig) med "Turbo'er", og oppgjør fra Optimus var på bok, gikk jeg til legen og fikk sykemelding på psykisk grunnlag. Måtte hente meg litt inn igjen.......... Rett skal være rett: Optimus Norge og folka der, var utrolige å ha med å gjøre. Fantastisk dyktige folk som skjønte problemene de hadde satt igang og tok fullstendig ansvar. Fikk oppgjør nærmest over natta, også for de endeløse timene jeg stod ved verkstedbenken kvelds- og helgetid mens jeg heller burde være hjemme hos familien. R.I.P. Optimus Norge AS Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
gunped Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Her var det mange triste historier.Jeg hadde en Hui 900 fra 1986 til 1993 med dette elendige apparatet montert.Hadde aldrig ett eneste problem,det eneste som kunne irritere litt var vibrasjon i vifta.Så var vi vel bare heldige vi da? Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 det må jeg si Jeg har nok ikke hatt de helt store forventningene til dette kokeapparatet og jeg er i utgangspunktet skeptisk til å sette inn noe så tilårskommet som dette. Uansett så er det et par fibre i kroppen min som absolutt vil at jeg skal koble dette opp på benken hjemme og se om det virker i det hele tatt. Jeg er dog noe skeptisk til hvordan innmaten i dette apparatet har overlevd (eller avlidd en stille død) under oppbevaring i et naust de siste ti år. Det hele ender vel opp med at den eneste som vil utvise noen som helst varme følelser for det tilårskomne apparat vil være vår ærede riksantikvar. Mens vi er inne på emnet, er det et apparat som kan anbefales? Vi ønsker og ser etter et apparat som er mild mot brukskonto, kan koke en kjele kaffe eller to samt gi litt varme i en frossen sjel etter en dag med fiske. Gass ser jeg på som et siste alternativ da jeg er opptatt av at dette kan settes opp forsvarlig og det krever plass som jeg ikke er villig til å ofre. Takk for alle flotte tilbakemeldinger i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Få tak i en Wallas koker med varmelokk. Da har du det du trenger. Det var en her på forumet som skulle gi bort en slik her om dagen, men jeg husker ikke hvem det var. Riktignok uten varmelokk, men det går til nød an å bruke den som varmer uten dette lokket også. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Og for de "heldige" som fremdeles har en Optimus TurboMatic 9000 i båten, eller for de spesielt interesserte, har jeg lagt ut litt informasjon i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.