Båtleteren Startet 15.August.2010 Link til dette innlegget Startet 15.August.2010 Har sjekket erfaringsbasen først, men det var ikke så mye som stod der... Nå har vi kikket på diverse båter, og denne gang er det en Skilsø 33FB i kikkerten. Har noen noe å si ang en slik, positivt/negativt. Det står en Kad300 på drev i den. Båtleteren Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Der er mange her med erfaringer i Skilsø 33 Arctic. Blandt andet undertegnede og Blue Dragon. Men ikke med FB-modellen. Hvad hander dine spørgsmål mest om? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Båtleteren Svart 15.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Ja, jeg tenker på hvordan den er i litt sjø og slikt. Vil ikke skremme fruen i stor båt som ikke føles som stor båt (kanskje ikke stor båt for alle, men vi har daycruiser nå). Fikk bli med en liten tur i en som virket veldig bra, men det var sol og flatt på sjøen. Flyen virket kanskje noe "grunn", men ellers virket båten solid. Ønsker vel gjerne litt generell info om hva som er fordeler/ulemper. Vondt å si nøyaktig hva jeg ønsker å få vite mer om, da jeg ikke vet hva det skulle være, hvis dere forstår... Båtleteren Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Hei, Vi er i vår tredje sesong med vår Skilsø 33 med hems. Motoren er en Kad 44 med DPE i siste generasjon. Oss voksne og tre tenåringer har bodd i båten 4-5 uker + 7-8 helger per sesong. Varianten med U-salong fremme gir oss nok soveplass. Vi har ikke savnet salong nede til nå. Bad og toalett har fornuftig størrelse, god takhøde og fungerer godt til vårt bruk. KAD300 er en ypperlig motor til denne båten. Kad 44 er etter min mening stor nok. Jeg har valgt oppsett med C2 propeller som gir litt lavere toppfart (26.5) enn C3, MEN fyller du opp båten med folk klarer den seg fortsatt fint. På 32-3300 rpm maler KAD'n som en kattepus og gir 22knot i marsjfart. Når jeg endelig kommer meg i båten ønsker jeg meg noe de-stressende og har brukt båten uventet mye til koseturer på hemsen i 5-7 knop.... var ikke det jeg ventet før jeg kjøpte den. Jeg har også prøvd et eksemplar med KAD44 og C4, tullete er min mening. (Alt for mange jakter den siste knopen og ender opp med en "tungkjørt" båt med for lang propell) Med en motor har du meget god plass i motorrommet som rommer 5 stoler + bord, 40l reservediesel, verktøy og reservedeler. Inne har du plass til 5 ishocky bagger under dekk. Siden vi reier opp nede permanent er det plass til 5 sekker under bordet også. Klesskap er det ikke mye av, vi bruker bagger. Vi har det korte kjøkkenet og har 3+2 fullverdige seter i fartsretning, det setter vi høyt. Det er god plass til 5 i U-sofaen. 4 kan sitte ute bak, men det er trangt. Jeg måtte velge en båt som får plass i en 3,5m (det er lange ventelister her jeg bor) bås og det går greit med Skilsø'n. Vi kjører ca 140t per sesong. Dusj på badeplattform og 50l varmtvann er et must for oss. Har et Bruce anker bak med kjettingtrekk og fjernkontroll, savner noe foran når vi kunne ha ligge på svai... Det eneste jeg ikke liker ved båten er plassering av enkelte av betjeningene, særlig på hemsen. Avstanden mellom gass/gir og baugthruster stresser meg men har ikke fått tid til å endre på det, selv om jeg har fått mange gode innspill til modifikasjoner her på forumet Kan nevne at jeg har hatt kontakt med fabrikken noen ganger, det er en like hyggelig opplevelse hver gang Det er en detalj som teller mye for meg. Dette er båt #23 med stort og smått og jeg vet av erfaring at ikke alle produsenter er like hjelpsomme som guttane på Tromøy... Kom gjerne med klare spørsmål så skal jeg svare etter beste evne.. mvh dieselfan Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Hvordan får dere plassert 5 i FB-utgaven? Vi har foreløpig 33 Sport øverst på listen mye pga soveplasser til 5+ åpen romslig uteplass. Vi er 5 og har utelukket FB pga faste soveplasser. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 (redigert) Jeg havde som sagt en Arctic i tre år og kan genkende mange af de ting som dieselfan skriver. Det er jo en lille 33-fods båd. Oprindelig 925 og "opgraderet" til 975. Men der var plads nok til at vi kunne tage på ferie fire mennesker og en hund. God plads i stuverum i motorrummet (havde model med aksling). Virkelig fin byggekvalitet i træværket og indretningen! Vi havde modellen med fast seng i forkahytten og det fungerede fint skønt madrassen aldrig faldt i min smag. Men det kan jo løses. Stikkøjen er lille men kan fungere. Jeg synes godt om det ekstra plads der er mellem trappen og forkahytten - det giver lidt "luft" som jeg godt kan lide. Har lidt det samme i min nuværende NW 390 B-version. Velfungerende men lille toilet i flot kvalitet. God plads i salonen og et pantry, der også fungerer og er pænt lavet. Plads til et lille bord og fire stole på agterdækket, men så heller ikke mere! Sejlegenskaberne er jeg og andre Skilsø-ejere uenige om: Jeg mener, at båden banker i modsø og at den tager vand ind over sig i bølger over 1 meter. Jeg følte det meget ukomfortabelt at sejle i blot halvdårligt vejr. Men andre ejere er af en helt anden mening. Det kan skyldes akslingen eller at jeg ikke kunne sejle båden rigtigt. Brændstofforbrug var meget højt. Med aksling og en Yanmar 6LP-STE gik der let 3 liter pr. Nm. Alt for meget for sådan en lille båd, synes jeg. Mere end jeg bruger nu med 2x310 HK VP. Jeg har set FB-versionen på flere messer. Ret tidligt bestemte jeg, at min drømmebåd skulle have FB, men jeg må sige, at jeg ikke kan forliges med FB'en på Skilsø 33. Den er alt, alt for lille og kan efter min mening ikke fungere som det, jeg mener at en FB også skal kunne: Solplads/spiseplads/social space udendørs under åben himmel. Det er den for lille og for dårligt indrettet til efter min mening. Så: En båd, der let får min anbefaling. Men ikke i FB-versionen. Der ville jeg se mig om efter andre både som Nimbus, Viksund, Forbina, Riviera etc. Her ligger vi på Grötö en varm, varm julidag i 2003: Red: Hvis det er denne du tænker på: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23210269 Så har den næsten samme indretning (indtræk, puder, træværk, løsning) som vores... Redigert 15.August.2010 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Oteren, vi sover 2 voksne i stikkabinen. 2 ungdommer i fast oppreid u-sofa og minstemann i spesialkøye på tvers oppå steryggen fremme. Han er 11 år og 160cm lang. Ungene har ikke klaga til nå... det er de som har best plass. Skilsø leverer min 3 forskjellige løsninger fremme. Åpen m U-sofa, lukket skråseng og åpen skråseng. mvh dieselfan Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 (redigert) Vær også klar over at når det er fast aksling så er stikkøyen noe mindre en når det er drev. Med drev så er den 1.40 bred. Så vi har 2 gode dobbeltkøyer (alle med overmadrasser). Noe av det som slo ut når vi valgte båten var mulighet for 3 seter i fartsretning, samt at også andre ser bra ut av vinduene. Ellers vil jeg påbeke den meget kjekke fryseboksen og at båten er svært barnevennlig med to små barn. Kan også skrive under på meget god oppfølging i fra fabrikk og et snekkerverksted blant norges beste. Vi valge Artic for de vi har båten på vannet hele året og synes ta båten blir for liten til og ha fly. Er godt fornøyd med båten. Redigert 15.August.2010 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Godt poeng som Blue_Dragon skriver dette med utsynet, for oss var det noe av det viktigste når vi endelig valgte Skilsø 33. Vi så på mange typer av båter før vi bestemte oss. Er også begeistret for den kjekke fryse/kjøle boksen til å trekke ut, lett å nå under måltidet Balansen i en båt med midtmontert og en båt med motor bak og et Duopropdrev som kan trimmes er meget forskjellig. Som MajorAndy skriver er vi IKKE enige om sjøegenskapene til Skilsø33FB, jeg mener de er bedre enn mange tilsvarende konkurenter, men vi må sammeligne med relevante båter. En annen positiv ting er at det er mulig å sige over en grunne på 42cm med drevet tilta ut... det er det ikke mange som klarer. Sitér dette innlegget Link to post
Båtleteren Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) Her var det masse bra! Takker til dere alle. Det er vanskelig å handle båt synes jeg. Man har begrenset mulighet for å teste båten, kanskje ofte bare en kort tur på fjorden og en rask titt på hvordan inredningsløsninger er og hva utstyr som finnes, og så skal man bestemme seg. Da er slike ting som dieselfan, Blue_Dragon og MajorAndy m. fler skriver til god hjelp. Båtleteren Redigert 16.August.2010 av Båtleteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Jeg deler synspunktet om at Skilsø 33 er en ganske liten og trang 33 foter. I den størrelse og prisklasse du ser på er Riviera 925 en klar favoritt hos meg. Kanskje der du får mest igjen også om du skal selge en gang også. Særlig om du velger Yanmar og halvplaner skrog. Da topper du rundt 26 knop. Kvaliteten er det ingenting å utsette på etter det jeg har hørt. Rivieraen kom med ny badeplatform rundt 2004 og ny fly i rundt 2008. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Med aksling og en Yanmar 6LP-STE gik der let 3 liter pr. Nm. Alt for meget for sådan en lille båd, synes jeg. Det var da voldsomt, ... med samme motor og aksel i min Riviera 925 med FB er jeg sjeldent over 1,6-1,7 liter/nm på blandet feriekjøring med famile og last. Dette inkluderer havstrekk og marsj-fart over ca 100 nm pr tank. Rivieraen kom med ny badeplatform rundt 2004 og ny fly i rundt 2008. En liten korreksjon: Den store badeplattformen med integrert vinsj kom fra og med 2002-modellen. Den nye og større flybridgen kom på 2006-modellen. De "store" endringene etter 2006 er at badet har fått dusjkabinett i plexiglass (tidligere var dusjhjørnet med forheng), ny førerplass med plass til plotter i selve instrumentbordet (tidligere flusjmontert i et kabinett i taket over førerposisjonen) samt noen nye hylleløsninger, osv. Jeg (og flere andre) har lagt ut mye info om Riviera 925 og verftet Huseklepp med bilder i flere tråder tidligere. Et søk her på Båtplassen finner sikkert fram disse for de som er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) du verden så tiden flyt Phoebe. Takk for korreksjonen. Hvordan er erfaringene med Huseklepp på service og oppfølging? Redigert 16.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) Ja, du sier noe, tiden går. Jeg opplever nesten båten som "ny" enda, men det altså gått 4 år allerede siden jeg fikk min. Når det gjelder service, har Huseklepp i mine øyne vært i særklasse. Min båt har ikke vært feilfri, men de tingene som har dukket opp har stort sett vært knyttet til tekniske installasjoner fra underleverandører. Alt har imidlertid vært byttet (ikke reparert) umiddelbart, og når det har vært noe, har svaret stort sett vært "Når kan vi komme?" Senest i fjor høst oppdaget jeg en liten vannlekkasje i pakkboksen (oljesmurt fra Sleipner) som jeg tok opp med Trond Huseklepp i våres. 14 dager etterpå hadde han byttet til ny pakkboks før sjøsetting i år(i hagen hjemme hos meg), vederlagsfritt og uten videre spørsmål. Jeg har flere eksempler, men servicenivået ved dette verftet er nesten alene grunn til å ha denne båten ... ;-) Huseklepp sitter også på "delelager", så skjer det noe med interiør, teknisk, elektrisk, osv, så har han originaldeler som går rett inn til både nåværende og tidligere modeller. Min erfaring fra tidligere båter er at her har nok mange andre importører og verft langt igjen. Redigert 16.August.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) @Phoebe: Jeg ved ikke hvad der er med mig og den båd...det swingede åbenbart ikke. Jeg ved positivt, at jeg fx tankede 350 liter efter at have sejlet fra Helsingør til Marstrand (cirka 120 Nm). På Forbinaen tankede jeg på samme strækning 260 liter. På Aquadoren cirka 180 liter. Jeg er enig i betragtningerne om udsyn 360 grader, det er en stort plus at salonen er så lys som den er! Dog er ulempen, at der også er tilsvarende indsyn, så gardiner hele vejen rundt er en god investering. I øvrigt gik rejste Skilsøen boven så snart jeg gassede op så den blev forvandlet til det, Skipper Worse så lyrisk kalder en "fjordplog". Jeg måtte sidde på en pude for at se ud af forruden. Den kunne trimmes ned, men det kostede virkelig brændstof... Jeg må se om ikke jeg kan få en tur i den igen. Den ligger i Rungsted, så jeg må kunne overtale den nye ejer. Andy Redigert 16.August.2010 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) Det er vel også en av halvplanernes ulempe, at de "setter" hekken i sjøen, men jeg opplever vel ikke at dette er så voldsomt med Riviera 925 som du beskriver med Skilsø 33. Når jeg passerer 17-18 knop, "retter" den seg pent ut og fortjener vel heller betegnelsen "90%-planer" enn halvplaner. I tillegg får jeg halvplanerens mellomfartsområde, som er verdifullt i stor sjø og dårlig vær. I fartsområdet 14-16 knop kan jeg gå gjennom nesten hva som helst. Jeg har aldri forsøkt å kjøre Skilsø 33, så jeg har ikke noen erfaring med den, utover at jeg har registert at den nok er noe mindre enn Riviera`en. Jeg bruker båten blant annet mye fram og tilbake til hytta, og går derfor ofte strekningen Tønsberg - Kristiansand t/r. Da tar jeg havstrekket fra Tønsberg til Lyngør/ Arendal/ Grimstad direkte (uten å gå langs Telemarkskysten) hvis vær og sjøen tillater det. Distansen fra hjemmehavna er 127 nm og snittforbruket på denne etappen er typisk 1,7 nm. Redigert 16.August.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Båtleteren, Med KAD44 forbruker min Skilsø fra 3,8 l/t ved ca 1000rpm/5,5knop til 34 l/t ved 3300rpm/22knop på marsj. Vil også tilføye at båten har gode håndrekker som gjør det enkelt å klatre rundt på båten, ikke alle har det. Du må rundt å se på flere båttyper før du bestemmer deg. Er du typen til å sette pris på godt håndtverk tror jeg du vil like Skilsø... Måler du glede kun i meter er ikke Skilsø'n lengst som flere her gjør et stort poeng av. Håper du blir fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.