Optimist1 Startet 15.August.2010 Link til dette innlegget Startet 15.August.2010 Jeg har en Kad 44 som mister/går på ujevnt turtall ved mye bølger/bevegelse i båten. Den har aldri stoppet men turtallet variere med opptil 300 RPM. Ved flatt hav går den som en klokke uten noen feilindikasjoner over hele turtalsregisteret. Det er når det blir bølger at problemet starter. Det er faktisk så markert at dersom jeg har en møtende båt med litt hekksjø som jeg kjører over vil turtallet variere. Når bevegelsen i båten har stoppet går den umiddelbart bra. Jeg har tappet 15 liter diesel fra bunn av tanken (fant ikke noe vann der), samt byttet forfilter og finfilter. Dette har ikke hjulpet på problemet. Problemet er altså ikke tette filtre/dieseldyr. Tanken er ren og pen. Jeg hadde imidlertid 2-3 dl vann i vannutskilleren på starten av sesongen (dette er jo uvanelig mye, ny bruktbåt...). Da byttet jeg grovfilter samt finfilter. Etter å ha kjørt gjennom 400-500 liter diesel i ferien var det ca 0,1 dl med vann i utskilleren. Etter å ha tømt ut dette har jeg ikke hatt vann i den. Det sisste jeg gjorde var altså å tappe ut vann fra tanken og byttet alle filtre for 2. gang. Hele ferien tilsatte jeg Alron for å prøve og drive ut evt vann i motoren. Kan det være at det ligger noen vannperler i dysene som begynner å bevege seg når båten ruller/stamper? Hvordan skal jeg i såfall bli kvitt dette? Hva kan problemet ellers skyldes? Kan det være korroderte kabler til EDC systemet som "beveger" seg ved rulling og fororsaker problemet? All hjelp settes stor pris på! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 nbjelland : Det er faktisk så markert at dersom jeg har en møtende båt med litt hekksjø som jeg kjører over vil turtallet variere. Når bevegelsen i båten har stoppet går den umiddelbart bra. Tviler på at det skyldes vann i tanken. Vannet må da komme fra bunn av tanken når du går i bølger. Da burde problemet meldt seg noen minutter etter at bølgene er passert og ikke straks. Det vil jo ta ei tid før vannet har gått igjennom filtere og frem til dysene skulle jeg tro. Du sier den går bra rett etter bølgene er passert, og det ville den neppe gjort hvis det var vann i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Hva med turtallsregulatoren, virker ikke som den gir på nok når den møter motstand. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 (redigert) Hei og velkommen på forumet , eneste delen jeg vet om som ikke liker bevegelse er den store runde kontakten inn i den sorte boksen fremme/oppe på babord side av motoren. Den inneholder styringsenheten og denne kontakten har en liten tapp som kan brekke. Da kan du dra kabelen helt eller delvis ut av boksen... det kan i verste fall medføre at motoren gir gass av seg selv... noe som alle KAD44 EDC eiere burde sjekke når de er i motorrummet Skjer droppet ditt også når du har full tank? Oppstår det både på tomgang og "full fart" ?? Dette er ikke noe gøy, håper du finner ut av problemet, hold oss oppdatert har selv to båter med KAD44... Redigert 15.August.2010 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Det er helt klart ikke vann i deiseltanken, men kan det være en vannperle i drivstoffrørene en plass i motoren som beveger på seg, men som ikke blir borte? Eller vil vann i røret til dysene bli borte fort? Jeg tror ikke problemet er der ved fult gasspådrag, men i rotete sjø så har jeg ikke prøvd fult pådrag særlig naturligvis da det blir voldsom belastning på båten. På tomgang er det heller ikke noe problem tror jeg, men jeg skal ikke mye opp i turtall før det merkes. Ikke mye over 1000 rpm tror jeg. Jeg skal sjekke kontakten til helgen, og kommer til å gå over og spreye in alle kontakter til motoren og gearet. Takk for tips! Jeg skal gi tilbakemeldinger på hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 7.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Problemet var nok rusk i tanken, for etter å ha sugd ut 10-15 liter direkte fra uttaket (tok ut sugerøret) var problemet løst. Røret er kanskje en anelse for langt, slik at dersom det er rusk i tanken vil det tettes av store "flak" som vil bli sugd opp til røret, men vil være for store til å komme inn i systemet. Det er i allefall min teori inntil videre. Har brukt båten endel i det sisste, også i sjø, men det har gått helt problemfritt. Vurderer å kappe røret litt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Flott du fant ut av det, og like flott at vi fikk vite løsningen. Det er vel det vi lærer av Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.