Jump to content

Går det ann og måle om VHF fungerer som den skal?


Ribtjenester

Recommended Posts

En enklere men mindre vitenskapelig måte er å kalle kystradioen på en arbeidskanal som er plassert et stykke unna deg. Du finner kanalplassering f.eks. her: http://www.maritimradio.no/images/File/english/Channel_plan.pdf

 

Med båten i Oslo fikk jeg kontakt med Tjøme Radio på kanal 7(Halden)som er drøye 60 nm.unna. Det er nok godt i overkant av hva man kan forvente på en dag med gjennomsnittlig gode transmisjonsforhold. Lokal topografi spiller selvsagt også en stor rolle.

Link to post
Share on other sites

Det beste er nok som tomcat er inne på, å benytte et SWR meter, som måler utsendt effekt og effekt i retur mellom radio og antenna. Jeg gjorde dette for moro skyld på min radio, og målte 7 watt i retur..... Jeg målte også utsendt effekt med en dummy antenne, og målte da 24 watt ut. Dvs min radio sender med 17 watt ut fra antenna. Jeg kan fint klare å kommunisere med Kystradioen der hvor jeg stort sett befinner meg på sjøen, men jeg er usikker på hvor heldig det er for radioen å få så mye i retur. Jeg har ikke fått anledning til å undersøke dette nærmere, om det er et kontaktproblem eller om antenna har en feil, men det står på planen.

Link to post
Share on other sites

Dette SWR meteret ser helt greit ut. Tror det også finnes billigere mindre som ikke støtter så mye effekt. (Til maritime WHF holder det med max 50 watt.)

 

Husk bare at et SWR meter kun måler senderen og antennen, ikke mottagerens følsomhet som er viktig for godt mottak. SWR meteret bør vise lavest mulig effekt i retur. (7 watt i retur, høres litt mye ut på en 25 watts sender og kan tyde på dårlig antennekabel, antenneplugger, eller selve antennen.) Men det er også en kjensgjerning at maritime antenner med innebygget jordplan kan ha en tendens til relativ høy reflektert effekt.

 

Skikkelig test av mottageren kan kun gjøres med proffesjonelt test-instrument (signalgenerator) som man har på radiokommunikasjons-verksteder. Men, som forslått tidligere i tråden, vil en test-samtale med en annen båt eller basestasjon som man vet er lokalisert et godt stykke unna, gi en god pekepinn også om mottageren. Det beste er faktisk å teste mot en annen båt fordi basestasjonene til kystradioen er plassert på høye og gunstige plasseringer i terreneget og kan således lure en litt.

Link to post
Share on other sites

Man måler ikke utgangseffekt med et swr meter, kun swr. Med mindre det er et kombiinstrument som også kan måle effekt/watt. Greit å huske på hvis man skal kjøpe seg et slikt.

 

Det er viktig at man måler radioen og antenna i båten. Sender man inn radioen vil de jo kun få målt uteffekten (og følsomhet etc, hvis de gidder, eller er seriøse. ikke stol på reklamen) men ikke antenna, den sitter jo igjen på båten. Enkelte nyere radioer senker automatisk uteffekten hvis swr forholdet er feil.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

De aller fleste ? Det er ikke riktig. Man får kjøpt like mye instrumenter som måler kun effekt eller kun swr, som man får kjøp instrumenter som måler begge deler. Man får de som også er digitale, de som viser frekvensen du sender på samtidig, de som måler styrken på modulasjonen din og som skifter farge hvis du snakker for høyt etc etc. Alt i samma burken. eller enkle som kun måler frekvens, watt, swr, modulasjon etc.

 

Så det kan jeg ikke si meg enig i :)

 

Meteret som er linket til over er forøvrig et ganske billig meter, og man skal ikke være for sikker på at det er nøyaktig nok.

Men det vil jo uansett gi en indikasjon på om alt er ca greit, eller riv ruskende galt. Så det er uansett en ok investering.

 

hos http://www.permo.no har de et godt utvalg og selger godt utstyr. og det er veldig lette å ha med å gjøre hvis det er feil på utstyret. Jeg har selv reklamert på et par produkter og det har gått helt fint. Fikk et nytt produkt med høyere verdi enn hva jeg kjøpte først (antennevender)

 

Radiosalg er kanskje greit. Men dårlig utvalg, og de er dyre

 

 

Her er et par "kombiinstrument" fra Permo, prisen står sist.

 

art.nr53039 SK-M51 SWR/POWER - 140-150/430-450MHz, 15/60/200W kompakt utførelse kr392 (sommercamp)

art.nr53033 SWR-3P SWR/POWER/FELTSTYRKE-Meter 1.7-150MHz 10/100Watt kr398 (opek)

 

De har veldig mye annet også.

 

 

og det beste er at du har det som regel dagen etter du bestiller, og de sender med giro i pakka, som regel hvis man er snill gutt eller jente.

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Har du en radioamatør i området som du kjenner, så ta kontakt med ham og hør om ikke han kunne tatt seg en tur og sjekket. Radioamatører har ofte mye utstyr for å måle både ditt og datt.

 

Jeg skulle med glede gjort det selv om jeg ikke bodde så langt unna. Men reisen ifra øvre Telemark til Nesodden eller hvor du bor, blir nok litt i lengste laget :)

 

Jeg har både SWR / effektmeter (i den dyrere prisklasse), antenneanalysator osv.

Link to post
Share on other sites

De to instrumentene du linket til Brodern var jo rimelige og greie, men vil de gi rett måleresultat? Frekvensområdet er jo litt i det laveste for maritim VHF (ca. 155 - 162MHz).

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kikket litt selv, men for de som passet bedre, var fort prisene minst det dobbelte.

 

Lars H.

pt. Käringön, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En feil som kan gjøre sendestyrken, og mottaksstyrken også lavere, er vanninntrengning i coax-kabelen. Denne vil da korrodere, og siden saltvann leder strøm, vil også dette kortslutte noe av signalet som sendes/mottas.

 

En kvikk sjekk av dette er å måle motstanden i pluggen bak på VHF opp til antenne. Denne bør være i 1MOhm klassen eller høyere, men avhenger litt av type antenne.

 

Og for å unngå vannintrengning, bruk vulketape på kontakter etter oppkobling.

 

TA

Link to post
Share on other sites

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Mange antenner har en innebygget spole slik at en da skal måle null ohm!

Her antennen Glomex Ra106:

 

antenne_ra106_skjema.png

 

Lars H.

pt. Käringön Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Holder på med utskifting av kabler og elektrisk anlegg i båten. Lurer på om det er greit å trekke coaxialkabelen til VHF antennen sammen med med elkabler til lanterner, vindusviskere og søkelys. Har bare denne ene muligheten for skjult kabling av anrtenneledningen. Takknemlig for svar.

Link to post
Share on other sites

Gammal tråd dette..

 

Men de som måtte orke å sette seg inn i Antenne Impedanse på 50 Ohm (ikke motstand),

kan lese mer her.

 

Ett SWR meter er ett instrument som måler utsendt og reflektert effekt.

Forholdet mellom disse kan uttrykkes som Return loss (retur tap) eller VSWR (stående bølge forhold).

 

I all enkelthet er antenner bygget slik at de skal ha en impedanse på 50 ohm når de påtrykkes

ett signal med sin egen svingefrekvens. Skader på antenne, plugger kabel vil påvirke dette.

En antenne der alt er inntakt har tilnærmet null effekt reflektert og VSWR er da 1:1.0 (en-til-en)

Øker det siste tallet over 1.5 eller mer bør man lete etter feil.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...