Enzo Startet 15.August.2010 Link til dette innlegget Startet 15.August.2010 Er det noen som har peiling på dette (pettersand/andre) Er det dyrere med havneavgifter i kroatia,hellas,tyrkia,italia osv om man kommer med en la oss si 38-40fots katamaran kontra enkeltskrog ? Hva om man ønsker å sette båten på land noen måneder, er går det hele ut på båtlengde eller kommer bredden inn her og ødelegger moroa for flerskrog ? Andre pros/cons enkelt/flerskrog ? Eksempler på havneavgifter i dette området ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Har hørt noe om at Tyrkia er gunstig prismessig. Katamaran? Klart det, du har jo hatt båten i 4-5 måneder snart. På tide å bytte da.. Aner dessverre ingenting om prisnivået for kat'er kontra "normal" båt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 15.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 (redigert) Hvor skrev jeg at jeg skulle bytte båt ? Jeg vet det er rimeligere i tyrkia etter å ha lest litt på medelhavsseglarna forumet til SXK men finner ikke noe konkret om akkurat dette Redigert 15.August.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 [sitatslettet] Er det noen som har peiling på dette (pettersand/andre) Er det dyrere med havneavgifter i kroatia,hellas,tyrkia,italia osv om man kommer med en la oss si 38-40fots katamaran kontra enkeltskrog ? Hva om man ønsker å sette båten på land noen måneder, er går det hele ut på båtlengde eller kommer bredden inn her og ødelegger moroa for flerskrog ? Andre pros/cons enkelt/flerskrog ? Eksempler på havneavgifter i dette området ? Ja, en må regne med at det er dyrere og en også må regne med å lete for å finne plass. Byhavner er en mulighet, men i marinaer kan det nok være vanskelig. Skal en sett katamaranen på land vil nok ikke de typiske "billigsliper" med slede i Hellas duge. Det varierer om bredden taes med hensyn til pris på enkeltskrogsbåter, men på flerskrogsbåter må en regne med det. Katamaraner er sikkert fabelaktige båter for Middelhavsbruk, men jeg har egentlig ingen formening om fordelene oppveier ulempene, en kan jo f.eks. satse på å i hovedsak ligge på svai. 12 m lol er en "magisk" grense for havneavgifter. For min båt på 11,5m variere det fra 0 (uferdige EU-havner i Hellas) til 400,- i "finere" marinaer i Tyrkia, Kroatia og Italia. Tyrkia har for øvrig veldig høy standard på sine marinaer. Kroatia er ett pengesugerland for langturseilere (ikke charterbåter),mange dyre betalingsbøyer og her må en også i noen tilfeller betale for å ligge på eget anker. Det drøftes også i Tyrkia om å legge ut betalingsbøyer i de mest brukte områder. [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Takk pettersand det var opplysende Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) Pettersand sitt svar er fjernet så det ser jeg ikke, men generelt sett er det dyrere med katamaran, ja. De forskjellige marinaene har en noe forskjellig prispolitikk, noen regner ut fee ut fra bredde X lengde, andre regner lengde men tar typisk 50% - 70% mer for en katamarnan. Du kan jo sjekke f.eks. ACI marina priser i Kroatia: http://www.aci-club.hr/ som legger på 70% for en katamarn Eller K&G i Hellas www.medmarinas.com som legger på 50%. Utenom marinaer er det i Krotatia antagelig slik at du betaler tilsvarende mer for en Katamaran i landsbyer. I Helles er det litt mer anarki så det betaler man ofte ingenting (men da er det heller ikke noen fasiliteter) og hvis man må betale noe er det relativt lite uansett. M.h.t opplag finnes det sikkert muligheter utenom de etablerte marinaene - i Hellas i alle fall - der du f.eks. ligger på en bøye eller i en av de flere halvferdige "marinaene" - Greek waters pilot er en god kilde til å finne frem. Skal du opp på land regner jeg med at det blir dyrere. Italia kjenner jeg ikke så godt til, men prisene er genrelt sett veldig høye så jeg regner med at de tar seg betalt for katamaraner der også. Pro/con enkeltskrog vs. katamaran (utover det opplagte m.h.t plass og hastighet) er at det kan være problematisk å finne kaiplass til en katamaran på de mest populære havnene (men er man tidlig ute er det selvsagt mulig). På den annen side kan man ofte ligge på svai og med en rib i daviter på hekken er man jo raskt i land. Har sett at antallet katamaraner har steget en god del de siste årene og da vi lå i Hydra for ca. en uke siden var det ikke mindre enn 4 katamaraner der på samme tid hvorav tre hadde plass inntil kai. (Men det virket som at charter-skipperne har kontakt med hverandre: En båt blir liggende og holder av plass intill neste kommer). I tillegg til ACI og K&G har jeg en samling linker til diverse marinaer i Montenegro, Hellas og Tyrkia (noe foreldet men): http://www.marinabar.cg.yu/ http://www.prevezamarine.gr/index.php http://www.cleopatra-marina.gr/ http://www.doxa.gr/Aktio/AKTIO_MAIN_EN.html http://www.lerosmarina.gr/ http://www.bodrumkaradamarina.com/ http://www.netselmarina.com/index_eng.htm http://www.dogusmarina.com.tr/index.html http://www.seturmarinas.com/english/marina.htm Redigert 16.August.2010 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Jøss tusen takk, da har jeg endel å se nærmere på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.