Jump to content

Tom eller full dieseltank ved vinteropplag?


Comforthe

Recommended Posts

Som emnetittelen sier, lurer jeg på om det er best å tømme dieseltanken ved vinteropplag. Tenker da på fukt og dieseldyr. Har spurt litt rundt og får litt forskjellige svar.

 

Viktig: Mener ikke å skremme noen båteiere ved å antyde at båtsesongen er på hell, prøver bare å tenke laaaaangt fremover :)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Full tank for å unngå kondens.

Om man har (evnt mistanke om) at det er kondens i dieselen, få vekk kondens først. Bruk opp så mye som mulig med noe kondensfjerner(evnt rødsprit. Og fyll opp med ny diesel. :smiley:

Pass på ved vasking, så det ikke kommer inn vann via luftingen til tanken. Har gjort den tabben selv :headbang::headbang:

Redigert av Lykken V (see edit history)

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post

Spiller absolutt ingen rolle! Det kondensvannet en tom tank klarer å produsere i løpet av en vinter er uansett ikke stort mer enn et fingerbøl! Det som er realiteten når folk klager på kondens i tanken er lekkasje i påfyllingsstuss eller uheldig plassering av luftestussen. En drivstofftank er ingen watermaker!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Spiller absolutt ingen rolle! Det kondensvannet en tom tank klarer å produsere i løpet av en vinter er uansett ikke stort mer enn et fingerbøl!

 

Det spørs hvordan temp forandringer det er der man lagrer båten. store temp endringer opp og ned gir kondens! Men det verste er vel halv tank, da må man bruke opp diesel med kondens, eller tappe av tanken.

Og i en båt som ligger ute vil få varmere og kaldere flere ganger i uken. I motsettning til en som ligger i ett lager med noenlunde jevn temp.

Redigert av Lykken V (see edit history)

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post

Det spørs hvordan temp forandringer det er der man lagrer båten. store temp endringer opp og ned gir kondens!

 

Ja, men forsvinnede lite! Og dette går også begge veier, når tanken er varmere enn omgivelsene avgir den faktisk fuktighet! Så i praksis er kondensproblemet knapt merkbart...

 

Selv bruker jeg Hammerdown i dieselen, og den emulgerer inn eventuelt vann som måtte komme i tanken. Ikke fordi jeg er redd for kondens, men fordi vann kan komme inn andre veier som ved fylling, gjennom lufting m.m. Med Hammerdown er jeg garantert at det aldri er fritt vann i tanken, og uten vann blir det garantert ikke dieseldyr.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Selv bruker jeg Hammerdown i dieselen, og den emulgerer inn eventuelt vann som måtte komme i tanken. Ikke fordi jeg er redd for kondens, men fordi vann kan komme inn andre veier som ved fylling, gjennom lufting m.m. Med Hammerdown er jeg garantert at det aldri er fritt vann i tanken, og uten vann blir det garantert ikke dieseldyr.

 

Full tank.

 

Vannabsorberende kjemikalier («kondensfjerner»)

øker faren for dieseldyr og kan føre til korrosjon i

høytrykkspumpen og dyser dersom motoren ikke brukes

jevnlig. Da kan nemlig ørsmå vanndråper bli

sittende lenge på ett sted.

 

Vann skal dreneres ut.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ja, men forsvinnede lite! Og dette går også begge veier, når tanken er varmere enn omgivelsene avgir den faktisk fuktighet! Så i praksis er kondensproblemet knapt merkbart...

 

Hei,

 

Nei kondensen går ikke begge veier. Vannet er tyngre en dieselen og vil hver gang falle til bunnen av tanken. Hvor mye kondensvann som kan akkumuleres er ikke så lett å forutsi, men beregninger viser at det kan komme mange liter vann på tanken under de mest ugunstige forhold.

Link to post

Bruker også HD i dieselen - 2. sesongen nå. Begynte å bruke det som et kondensmiddel, for å fjerne vannet i tanken og derved redusere muligheten for vekst av dieseldyr. Det fulgte med en del andre lovnader også, men slik ting har jeg nærmest avskrvet som "lurium". F.eks. at motoren skulle gå bedre, mindre sot osv. Likevel - tidligere var jeg jevnlig i vannet med en klut rundt eksosuttaket, fordi det var et grått/sort område her som jeg ikke syntes var særlig pent. Av flere årsaker ble dette nedprioritert i år og ikke før midtveis i sesongen tok jeg med kluten for å vaske. Regnet med at det ikke ville se særlig bra ut, men til min overraskelse var det omtrent ikke sot. Kan det likevel være noe i lovnadene til HD? Eller en tilfeldighet? (Heller kanskje i retning av det siste, men....)

 

Forøvrig er jeg ikke særlig bekymret for korrosjon. Fordi jeg nå alltid tilsetter HD til dieselen vil den holde seg fri for vann.

Link to post

jeg bruker ikke noe lurium i dieselen, ikke fyller jeg opp eller tapper tanken når båten taes opp om høsten...

ikke finner jeg noe kondens i tanken heller, så om tanken er full eller tom eller halvfull i vinter halvåret spiller ingen rolle for min del.

å nå som dette er skrevet ender jeg vel opp med litersvis av kondens.....

Tidligere GABBA 2

Link to post
Full tank for å unngå kondens. Om man har (evnt mistanke om) at det er kondens i dieselen, få vekk kondens først. Bruk opp så mye som mulig med noe kondensfjerner (evnt rødsprit). Og fyll opp med ny diesel. (…)

Ikke tro at rødsprit er kondensfjerner!

Det kondensvannet en tom tank klarer å produsere i løpet av en vinter, er uansett ikke stort mer enn et fingerbøl! (…) En drivstofftank er ingen watermaker!

Enig! (Har regnet på det).

Bruker også HD i dieselen - 2. sesongen nå. Begynte å bruke det som et kondensmiddel, for å fjerne vannet i tanken og derved redusere muligheten for vekst av dieseldyr. Det fulgte med en del andre lovnader også, men slik ting har jeg nærmest avskrevet som "lurium". F.eks. at motoren skulle gå bedre, mindre sot osv. Likevel - tidligere var jeg jevnlig i vannet med en klut rundt eksosuttaket, fordi det var et grått/sort område her som jeg ikke syntes var særlig pent. Av flere årsaker ble dette nedprioritert i år og ikke før midtveis i sesongen tok jeg med kluten for å vaske. Regnet med at det ikke ville se særlig bra ut, men til min overraskelse var det omtrent ikke sot. Kan det likevel være noe i lovnadene til HD? Eller en tilfeldighet? (Heller kanskje i retning av det siste, men....)

Forøvrig er jeg ikke særlig bekymret for korrosjon. Fordi jeg nå alltid tilsetter HD til dieselen vil den holde seg fri for vann.

Mindre trykksvingninger kan føles som ”lurium ” for de fleste. Reduserte trykksvingninger medfører redusert varmeovergang (og økte trykksvingninger i en gassmotor kan smelte ned stemplet på under et minutt), men for dieselmotorer som kjører med langt under full belastning, har dette lite interesse. Mindre sot er vel mer interessant?

jeg bruker ikke noe lurium i dieselen, ikke fyller jeg opp eller tapper tanken når båten taes opp om høsten... ikke finner jeg noe kondens i tanken heller, så om tanken er full eller tom eller halvfull i vinter halvåret spiller ingen rolle for min del. å nå som dette er skrevet ender jeg vel opp med litersvis av kondens.....

Kanskje du er av av de siste dagers heldige?

Link to post

[ name=Link' timestamp='1281971193' post='1013667]

jeg bruker ikke noe lurium i dieselen, ikke fyller jeg opp eller tapper tanken når båten taes opp om høsten...

ikke finner jeg noe kondens i tanken heller, så om tanken er full eller tom eller halvfull i vinter halvåret spiller ingen rolle for min del.

[/quote

Kanskje du er av av de siste dagers heldige?

Vi er nok mange i den klubben.

De som fjerner vannet fra dieseltankene får da aldri problemer med dieseldyr.

Og trenger derfor ingen tilsetning.

 

Har lurt på hva som skaper "dieseldyr" har hatt en 10 liter med 1 3/4 liter vann 7 liter diesel stående i to år, fremdeles bare vann og diesel.

Må jeg tilsette noe???

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

En ting er nå iallefall sikkert, jo større tomrom (luft) det er i tanken, desto mer luft vil bli "pustet" ut og inn ved tempr.forandringer. Og desto mer kondens kan avsettes inni tanken dersom veggene på tanken er kaldere enn luften. Har aldrig målt, men kan anslå det meste jeg har tappet av kondensvann til et eggeglass? Da snakker vi om 400 liters tank med ca 150 liter diesel. :fishing:

Link to post

Hei

 

Varm luft held meir fukt enn kald luft. Altså er det meir fukt i lufta om sommaren.

Tanken kan òg oppleva større og hyppigare temperatursvingningar om sommaren, avhengig av kvar

i båten tanken er plassert og fordi båtar flest blir brukt meir om sommaren.

 

Det er såleis minst like sannsynleg å få kondens i tanken om sommaren.

 

Ask

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...