Comforthe Startet 15.August.2010 Del på Facebook Startet 15.August.2010 Som emnetittelen sier, lurer jeg på om det er best å tømme dieseltanken ved vinteropplag. Tenker da på fukt og dieseldyr. Har spurt litt rundt og får litt forskjellige svar. Viktig: Mener ikke å skremme noen båteiere ved å antyde at båtsesongen er på hell, prøver bare å tenke laaaaangt fremover :) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Jeg har altid lagret full når jeg har tatt opp båten. Men de siste åra har jeg jo brukt båten på vinteren og... så da minker det jo litt på tanken. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Lykken VI Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 (redigert) Full tank for å unngå kondens. Om man har (evnt mistanke om) at det er kondens i dieselen, få vekk kondens først. Bruk opp så mye som mulig med noe kondensfjerner(evnt rødsprit. Og fyll opp med ny diesel. Pass på ved vasking, så det ikke kommer inn vann via luftingen til tanken. Har gjort den tabben selv Redigert 15.August.2010 av Lykken V (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
index Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Spiller absolutt ingen rolle! Det kondensvannet en tom tank klarer å produsere i løpet av en vinter er uansett ikke stort mer enn et fingerbøl! Det som er realiteten når folk klager på kondens i tanken er lekkasje i påfyllingsstuss eller uheldig plassering av luftestussen. En drivstofftank er ingen watermaker! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lykken VI Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 (redigert) Spiller absolutt ingen rolle! Det kondensvannet en tom tank klarer å produsere i løpet av en vinter er uansett ikke stort mer enn et fingerbøl! Det spørs hvordan temp forandringer det er der man lagrer båten. store temp endringer opp og ned gir kondens! Men det verste er vel halv tank, da må man bruke opp diesel med kondens, eller tappe av tanken. Og i en båt som ligger ute vil få varmere og kaldere flere ganger i uken. I motsettning til en som ligger i ett lager med noenlunde jevn temp. Redigert 15.August.2010 av Lykken V (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 (redigert) Full tank så klart! Full tank = Null kondens Redigert 15.August.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Det spørs hvordan temp forandringer det er der man lagrer båten. store temp endringer opp og ned gir kondens! Ja, men forsvinnede lite! Og dette går også begge veier, når tanken er varmere enn omgivelsene avgir den faktisk fuktighet! Så i praksis er kondensproblemet knapt merkbart... Selv bruker jeg Hammerdown i dieselen, og den emulgerer inn eventuelt vann som måtte komme i tanken. Ikke fordi jeg er redd for kondens, men fordi vann kan komme inn andre veier som ved fylling, gjennom lufting m.m. Med Hammerdown er jeg garantert at det aldri er fritt vann i tanken, og uten vann blir det garantert ikke dieseldyr. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 (redigert) Selv bruker jeg Hammerdown i dieselen, og den emulgerer inn eventuelt vann som måtte komme i tanken. Ikke fordi jeg er redd for kondens, men fordi vann kan komme inn andre veier som ved fylling, gjennom lufting m.m. Med Hammerdown er jeg garantert at det aldri er fritt vann i tanken, og uten vann blir det garantert ikke dieseldyr. Full tank. Vannabsorberende kjemikalier («kondensfjerner») øker faren for dieseldyr og kan føre til korrosjon i høytrykkspumpen og dyser dersom motoren ikke brukes jevnlig. Da kan nemlig ørsmå vanndråper bli sittende lenge på ett sted. Vann skal dreneres ut. Redigert 16.August.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Ja, men forsvinnede lite! Og dette går også begge veier, når tanken er varmere enn omgivelsene avgir den faktisk fuktighet! Så i praksis er kondensproblemet knapt merkbart... Hei, Nei kondensen går ikke begge veier. Vannet er tyngre en dieselen og vil hver gang falle til bunnen av tanken. Hvor mye kondensvann som kan akkumuleres er ikke så lett å forutsi, men beregninger viser at det kan komme mange liter vann på tanken under de mest ugunstige forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Vannet er tyngre en dieselen og vil hver gang falle til bunnen av tanken. Er det ikke omvendt ? Vann/dieseldyr legger seg på topp ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Er det ikke omvendt ? Nei. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
"Mathilde" Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Bruker også HD i dieselen - 2. sesongen nå. Begynte å bruke det som et kondensmiddel, for å fjerne vannet i tanken og derved redusere muligheten for vekst av dieseldyr. Det fulgte med en del andre lovnader også, men slik ting har jeg nærmest avskrvet som "lurium". F.eks. at motoren skulle gå bedre, mindre sot osv. Likevel - tidligere var jeg jevnlig i vannet med en klut rundt eksosuttaket, fordi det var et grått/sort område her som jeg ikke syntes var særlig pent. Av flere årsaker ble dette nedprioritert i år og ikke før midtveis i sesongen tok jeg med kluten for å vaske. Regnet med at det ikke ville se særlig bra ut, men til min overraskelse var det omtrent ikke sot. Kan det likevel være noe i lovnadene til HD? Eller en tilfeldighet? (Heller kanskje i retning av det siste, men....) Forøvrig er jeg ikke særlig bekymret for korrosjon. Fordi jeg nå alltid tilsetter HD til dieselen vil den holde seg fri for vann. Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 jeg bruker ikke noe lurium i dieselen, ikke fyller jeg opp eller tapper tanken når båten taes opp om høsten... ikke finner jeg noe kondens i tanken heller, så om tanken er full eller tom eller halvfull i vinter halvåret spiller ingen rolle for min del. å nå som dette er skrevet ender jeg vel opp med litersvis av kondens..... Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Tom Rør Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Siden min båt skal lagres i frostfri hall, fikk jeg beskjed om at det skulle være minst mulig på tankene, men det er pga.evt. brann så vidt jeg forsto. Sitér dette innlegget Link to post
Motorconsult Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Full tank for å unngå kondens. Om man har (evnt mistanke om) at det er kondens i dieselen, få vekk kondens først. Bruk opp så mye som mulig med noe kondensfjerner (evnt rødsprit). Og fyll opp med ny diesel. (…) Ikke tro at rødsprit er kondensfjerner! Det kondensvannet en tom tank klarer å produsere i løpet av en vinter, er uansett ikke stort mer enn et fingerbøl! (…) En drivstofftank er ingen watermaker! Enig! (Har regnet på det). Bruker også HD i dieselen - 2. sesongen nå. Begynte å bruke det som et kondensmiddel, for å fjerne vannet i tanken og derved redusere muligheten for vekst av dieseldyr. Det fulgte med en del andre lovnader også, men slik ting har jeg nærmest avskrevet som "lurium". F.eks. at motoren skulle gå bedre, mindre sot osv. Likevel - tidligere var jeg jevnlig i vannet med en klut rundt eksosuttaket, fordi det var et grått/sort område her som jeg ikke syntes var særlig pent. Av flere årsaker ble dette nedprioritert i år og ikke før midtveis i sesongen tok jeg med kluten for å vaske. Regnet med at det ikke ville se særlig bra ut, men til min overraskelse var det omtrent ikke sot. Kan det likevel være noe i lovnadene til HD? Eller en tilfeldighet? (Heller kanskje i retning av det siste, men....) Forøvrig er jeg ikke særlig bekymret for korrosjon. Fordi jeg nå alltid tilsetter HD til dieselen vil den holde seg fri for vann. Mindre trykksvingninger kan føles som ”lurium ” for de fleste. Reduserte trykksvingninger medfører redusert varmeovergang (og økte trykksvingninger i en gassmotor kan smelte ned stemplet på under et minutt), men for dieselmotorer som kjører med langt under full belastning, har dette lite interesse. Mindre sot er vel mer interessant? jeg bruker ikke noe lurium i dieselen, ikke fyller jeg opp eller tapper tanken når båten taes opp om høsten... ikke finner jeg noe kondens i tanken heller, så om tanken er full eller tom eller halvfull i vinter halvåret spiller ingen rolle for min del. å nå som dette er skrevet ender jeg vel opp med litersvis av kondens..... Kanskje du er av av de siste dagers heldige? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 (redigert) [ name=Link' timestamp='1281971193' post='1013667] jeg bruker ikke noe lurium i dieselen, ikke fyller jeg opp eller tapper tanken når båten taes opp om høsten... ikke finner jeg noe kondens i tanken heller, så om tanken er full eller tom eller halvfull i vinter halvåret spiller ingen rolle for min del. [/quote Kanskje du er av av de siste dagers heldige? Vi er nok mange i den klubben. De som fjerner vannet fra dieseltankene får da aldri problemer med dieseldyr. Og trenger derfor ingen tilsetning. Har lurt på hva som skaper "dieseldyr" har hatt en 10 liter med 1 3/4 liter vann 7 liter diesel stående i to år, fremdeles bare vann og diesel. Må jeg tilsette noe??? Redigert 16.August.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nordan family 27 Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Jeg har litt hammerdown på tanken, så da hper jeg å slippe vann-problemet. Tidligere pleide jeg å ha full tank - men det blir mange ekstra kilo å ha i opplag, så nå er jeg egentlig ikke så lei meg om opplagsbukkene får det litt lettere. Fulle tanker hos meg utgjør omlag 1150 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 bare ett sukk: Dieseldyr er jævlig å få og mye jobb for å bli kvitt . Snakker av erfaring. Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
tb55 Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 En ting er nå iallefall sikkert, jo større tomrom (luft) det er i tanken, desto mer luft vil bli "pustet" ut og inn ved tempr.forandringer. Og desto mer kondens kan avsettes inni tanken dersom veggene på tanken er kaldere enn luften. Har aldrig målt, men kan anslå det meste jeg har tappet av kondensvann til et eggeglass? Da snakker vi om 400 liters tank med ca 150 liter diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Det prates om at gammel bensin mister litt av piffen om den står lenge. Skjer ikke dette med diesel? -om dieselen mister piffen, er det ikke da litt dumt å fylle opp tanken til randen og så ha 500 liter kraftløs men kondensfri diesel til våren? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Diesel tåler lagring langt bedre enn bensin, så akkurat det er ikke noe problem. Men det er heller ikke noe problem om du ikke fyller opp tanken. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Comforthe Svart 22.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2010 Vel, takk alle sammen, jeg fikk vite hva jeg er ute etter. Jeg lar resultatet på meningsmålingen snakke for seg, og lagrer båten med full dieseltank til vinteren. God sensommer alle sammen. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Ask Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Hei Varm luft held meir fukt enn kald luft. Altså er det meir fukt i lufta om sommaren. Tanken kan òg oppleva større og hyppigare temperatursvingningar om sommaren, avhengig av kvar i båten tanken er plassert og fordi båtar flest blir brukt meir om sommaren. Det er såleis minst like sannsynleg å få kondens i tanken om sommaren. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.