tom-ass Startet 15.August.2010 Link til dette innlegget Startet 15.August.2010 (redigert) Hei. Vi en en gjeng som snakket om å leie en seilbåt en uke eller to neste år, men ingen av oss har erfaring med seiling, så vi tenkte vi kunne ta et seilerkurs. Jeg har søkt litt på nettet, og det er en del tilbydere. Er det noen som har noen gode erfaringer å komme med? Siden vi bor på indre østlandet så bør kursstedet være indre Oslofjord. Redigert 15.August.2010 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Sjøtunga Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Jeg var på seilkurs med denne gjengen, 14 dager i Karibien, og var svært fornøyd. Men det begynner å bli en del år siden, så hvordan de er nå, våger jeg ikke å si så mye om. Kvaliteten på et sånt kurs er vel dessuten vel så mye avhengig av den aktuelle instruktøren som av skolens opplegg. Men 14 dagers kurs i Karibien er iallfall uansett en höjdare, som våre naboer sier... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) Kommer helt an på hva du er ute etter. Kona var på kurs med Normar for mange år siden. De lærte vel først og fremst å holde seg fast når båten broachet. Norsk Seil og Navigasjonsskole har båter i samme båthavn som vi har Ynglingen vår - jeg har godt inntrykk av dem.Najadene deres har gått mange tusen nm. De er behørig oppgradert og i god stand. Jeg tror man lærer veldig mye her. Både sjømannskap, navigasjon og seiling. De som er instruktører er meget erfarne seilere. Noen av dem har vært med på større krysninger. Redigert 16.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Har et vennepar som var på seilkurs i Sætre på Hurum en helg for to uker siden. Det var i alt tre på kurset og de bodde ombord fra fredag til søndag. Alle fikk, og måtte, gjøre absolutt alt, og de følte at de lærte utrolig mye. Deres drøm er å leie seilbåt i Karibien til neste år. For egen del ville jeg da heller satset på å ta seilkurset i Karibien ved at man har med en kaptein ombord og drar noen vennepar sammen eller familie og leier båt/skipper i to uker som jeg ser Sjøtunga nevner her og har erfaring med. Har tanker om å gjøre det selv med hele familien (4 personer) om et par år. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtunga Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) For egen del ville jeg da heller satset på å ta seilkurset i Karibien ved at man har med en kaptein ombord og drar noen vennepar sammen eller familie og leier båt/skipper i to uker Jeg er litt usikker på hva du mener her, men hvis du antyder at det å leie en båt med skipper er det samme som å ta et seilkurs på en skole med et skikkelig undervisningsopplegg, så mener jeg du tar forferdelig feil. Leier du en båt med skipper så er det ikke sikkert du får seile noe særlig i det hele tatt, og lar skipperen deg slippe til så blir det uansett veldig tilfeldig og opp til skipperens pedagogiske evner hvor mye du lærer. Redigert 16.August.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
bjorngb Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Vi tok kurs (2 uker) i Karibien med Norsk seil og navigasjonsskole. Bra opplegg. Regner med at opplegget er likt her i landet. Kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Jeg har jo en del erfaring med motorbåt, navigasjon osv. Det jeg er ute etter er å lære å seile, planen er å leie en seilbåt neste år i Norge eller Sverige og holde oss der. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Mouche Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Jeg er litt usikker på hva du mener her, men hvis du antyder at det å leie en båt med skipper er det samme som å ta et seilkurs på en skole med et skikkelig undervisningsopplegg, så mener jeg du tar forferdelig feil. Leier du en båt med skipper så er det ikke sikkert du får seile noe særlig i det hele tatt, og lar skipperen deg slippe til så blir det uansett veldig tilfeldig og opp til skipperens pedagogiske evner hvor mye du lærer. For at dette skal være interessant så forutsetter jeg at man ikke bare får slippe til, men at det er klart forstått og at skipperen har en rimelig grad av pedagogisk evne, men hvilken kunnskap har man om de som driver ymse seilkurs i Indre Oslofjord i så måte? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtunga Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 men hvilken kunnskap har man om de som driver ymse seilkurs i Indre Oslofjord i så måte? Man har iallfall den kunnskapen at de lever av å arrangere seilkurs, at de sannsynligvis har kunder (hvis de fremdeles eksisterer) og at de har et mer eller mindre systematisk undervisningsopplegg. Norsk Seil- og Navigasjonsskole har fått flere anbefalinger her nå, og dermed kan ikke de andre være vesentlig dårligere enn dem om de vil overleve. Jeg sier ikke at man ikke kan lære å seile ved å leie båt med skipper, men hvis den skipperen ikke har vært instruktør på seilkurs tidligere, så er jeg ganske overbevist om at læringen blir vesentlig mindre effektiv. Man lærer vel saktens å seile ved å leie båt uten skipper også, forresten, men da blir det nok enda et hakk mindre effektivt... Jeg mener forresten jeg har observert en av disse andre seilskolene blant BPs medlemmer, men jeg husker ikke nicket. Kanskje han er opptatt med kursing nå, forresten... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mouche Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Norsk Seil- og Navigasjonsskole har fått flere anbefalinger her nå, og dermed kan ikke de andre være vesentlig dårligere enn dem om de vil overleve. Finnes det overhodet noen form for kvalitativ kontroll av/med disse skolene? Hva kreves for å drive en seilskole bortsett fra en båt og en annonse på Finn? Nå finnes det vel en masse sertifiserte verksteder, båtforhandlere osv som synes å overleve greit og det til tross for at man også blant medlemmer her blir anbefalt å holde seg langt unna, og tilsynelatende med god grunn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ben Sin Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Jeg mener forresten jeg har observert en av disse andre seilskolene blant BPs medlemmer, men jeg husker ikke nicket. Kanskje han er opptatt med kursing nå, forresten... Da tenker du kanskje på ÅtteGlass som har dette i signaturen sin? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Finnes det overhodet noen form for kvalitativ kontroll av/med disse skolene? Ikke det jeg kjenner til. NS&N sier de følger opplegget til engelske RYA, og der er det vel kvalitetssikring så vidt jeg vet. Påstanden fra NS&N er vel likevel en sannhet med modifikasjoner, for selv om du får diplom for gjennomført kurs, så er det ikke noe RYA sertifikat. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mulligan Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) NS&N tilbyr jo også D5L som jo sies å gi evig frelse. Så en viss kontroll må det jo være. Å ta dette på en seilskole skulle jo tilsi at man unngår det verste vrøvlet fra noen av de de med slike papir. Redigert 16.August.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Å ta dette på en seilskole skulle jo tilsi at man unngår det verste vrøvlet fra de med slike papir. Så du tok ikke D5L der du heller da. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Jeg unnlater alltid å gå på person. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) Så en viss kontroll må det jo være. Å ta dette på en seilskole skulle jo tilsi at man unngår det verste vrøvlet fra de med slike papir. Jeg unnlater alltid å gå på person. Javel - da har du en totalt annen definisjon enn meg på dette. Kanskje enklere å slenge dritt om en hel haug av folk slik at mange kan føle seg truffet i stedet for å pinpointe enkelte. Men la oss nå ikke avspore nok en god tråd Redigert 16.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 D5L innebærer godkjenning av Sjøfartsdirektoratet, så ja, på den delen er det kontroll. Muligens også Båtførerprøven(?). Men jeg kjenner ikke til at seilkursene er underlagt noen form for kontroll og oppfølging i Norge, ei heller at det er noen form for sertifisering. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjøtunga Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) Min instruktør fra NS&N-kurset jeg var på i Karibien driver forresten også sin egen seilskole på Sørlandet. Han er en ualminnelig trivelig kar med et betydelig pedagogisk talent, og kan trygt anbefales! Han tar sikkert turen innover Oslofjorden også, om han finner det regningssvarende. Han er sikkert ikke vanskelig å lokke med seg til Karibien heller, men han vil nok ha dekket reiseutgifter (hvis han ikke allerede er der) og kost, samt noen kroner i lomma i tillegg. Bare som et tips til Mouche og vennene hans. Red: http://www.sorlandseil.no/ Hvorfor er det plutselig ikke mulig å legge inn linker eller smilies eller noe annet i den gata? :-( Redigert 16.August.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
tom-ass Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Trenger jeg noe "bevis" for å leie en seilbåt i Norge eller Sverige egentlig? Jeg har båtførerbevis. Det jeg mangler er erfaring, altså jeg har aldri vært ombord i en seilbåt under seiling før. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Sjøtunga Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Jeg har aldri leid båt i Norge eller Sverige, så jeg har egentlig ikke noe svar på spørsmålet ditt. Men jeg har leid båt i Hellas, Thailand og Karibien, og det de spør etter er hvilken erfaring du har, og de snakker med deg og blir gjerne også også med deg en liten runde for å forsikre seg om du er båtvant og vet hvordan et seil håndteres. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mouche Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Bare som et tips til Mouche og vennene hans. Red: http://www.sorlandseil.no/ Hvorfor er det plutselig ikke mulig å legge inn linker eller smilies eller noe annet i den gata? :-( Flott, takker! Mine venner er fra Kristiansand og dro til Sætre (Hurumlandet)for å gå på kurs siden de/vi ikke fant noe kurs på Sørlandet i farten. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Jeg tror ærlig talt ikke at det betyr noe som helst hvor man tar dette kurset. Seiling er intuitivt. Det bygger på enkel fysikk som de fleste forstår. Har du en gang forstått hvordan dette foregår så sitter det i ryggmargen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 (redigert) Jeg er i og for seg enig i det, Mulligan. Sånn sett trenger du ikke kurs i det hele tatt, men da vil det høyst sannsynlig ta lenger tid å programmere ryggmargen. Koster du på deg et kurs vil du vel gjerne ha mest mulig kunnskap og ferdigheter igjen for pengene. Redigert 17.August.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Xtian Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Hvis jeg har fortstått deg riktig, så behersker dere navigasjonsbiten og manøvrering for motor greit, og da er det først og fremst seilingen dere trenger å fokusere på. I så fall ville jeg også kikket på hva KNS og andre seilforeninger har å tilby av kurs. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
jandrea Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Vi tok kurs (2 uker) i Karibien med Norsk seil og navigasjonsskole. Bra opplegg. Regner med at opplegget er likt her i landet. Kan anbefales. Jeg har også tatt kurs hos Norsk seil/navigasjonsskole. det var 20 år siden og de er fortsatt her så noe riktig gjør de nok. Var i hvertfall veldig fornøyd dengang. det er samme eier av skolen i dag. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.