Jump to content

Tresnekken gikk under

fredrik83

Recommended Posts

Jeg har en 22 sørlandssnekke somhar tatt inn litt vann. Men ikke noe enormt. Har hatt lensepumpe med flotør fra clas ohlson stående i den så alt har gått bra.

Forrige lørdag røyk batteriet så jeg tok det ut. I påvente av nytt batteri satte jeg inn følgende vannpumpe med flotør fra biltema http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Nedsenkbar-vannpumpe/

Denne stod i båten frem til fredag da jeg så til båten i 10 tiden. Da hadde den ligget uten å pumpe ut noe vann siden lørdag. Det var vann til rett under dørken.

Så skjer det merkelige. Jeg går fra båten med pumpen på, men det er flotør på den så pumpen skal slutte når vannet synker. kl 15:00 samme dag altså fredag får jeg telefon om at båten ligger under vann.

Hvordan kan dette være mulig ? En slik pumpe kan ikke snu eller begynne å suge til seg vann.

Vil gjerne høre erfaringer.

Fikk båten opp i dag og spylt motoren med ferskvann så alt bra.

Du har sjekka at vannet blir pumpet ut ? Jeg har 2 pumper i snekka mi, koblet med hver sin nivåbryter. Det pussige er at den ene pumpa ikke pumper ut vann når den kobles riktig, dvs pluss på pluss. Neida, strømmen må kobles motsatt av hva som står på ledningene. Rød kabel må på minus, og svart kabel på pluss. Men dette har du vel sjekka ?

Føkk deg...

pumpa er bra den men de nivåflottørene der er ikkje mye å skryte av. Tvert imot. La oss si at vannivået er på høyde med flottøren når den står rett opp med ledningen utstrekt. Hvis den da legger seg feil vei når nivået synker så stopper den... Da har du over en halvmeter vannivå. Er veldig kresen den flottøren, brukte ei sånn ei i en vanntank og ofte stoppet den straks den var i vannoverflaten. Blei til å måtte stripse den fast på håndtaket rette veien. Var uansett kjørt manuelt for min del men det skal jo ikkje være sånn.

Slett ikkje umulig at det er det som har skjedd.

Før hylekoret stemmer i kan eg kansje føye til at min ikkje var kjøpt på biltema men på Jula. same shit, different wrapping

Redigert av Plutonium (see edit history)

Jeg har separat flottørbryter og pumpe. 2 meter fra hverandre. Flottørbryteren står rett ved det ene av to batterier og koplet direkte opp separat fra andre systemer. Det skal ingenting til før batteriet er tømt om du kobler via panel eller ekstra bryter. Har en pumpe til som jeg betjener fra kontrollbordet. Vurderer å montere enda en flottørbryter et annet sted til den andre pumpa, kobla til et annet batteri. Har opplevd ufattelig mye tull gjennom tida. Særlig med Biltema. Bruk heller en helt ordinær flottør med plasthus rundt. Ikke noe kvikksølv (?) og kuler som triller og slikt. Den - kula - kortslutter så mange ganger på samme sted at det oppstår korrosjon inni den sammensveisa plastflottøren.

Selvfølgelig er det lov å spørre, men jeg kan ikke svare :) Jeg vet ikke hva flottøren heter, men kan se på den om noen dager :) Kanskje det står noe på den. I denne tråden ser du bilde av den jeg snakker om, og grunnen til at jeg måtte kjøpe nye :) https://baatplassen.no/i/index.php/topic/71158-sprengte-nivaabryteren-til-lensepumpa-bokstavelig/

Jeg har 2 separate i tilfelle noe skjer med den ene. Og tester de jevnlig.

De jeg har nå er pumper og flottører fra Biltema. Fungerer helt greit. Har en pumpe fra Biltema i en annen båt jeg har, og den har stått i et par år og fungerer like bra enda.

Føkk deg...

Et problem jeg har erfart med slike pumper, er at det kan samle seg en luftbobler under, slik at den ikke klarer å få tak i vannet. Jeg har ved flere anledninger måttet legge den ned på siden for at lufta skal forsvinne og pumpa skal få tak, før jeg har reist den opp igjen. Ville aldri reist fra en lekkende båt med en slik pumpe!

Hvordan kan dette være mulig ? En slik pumpe kan ikke snu eller begynne å suge til seg vann.

Vil gjerne høre erfaringer.

Hei, det er et annet mulig senario her.

Hvordan la du slangen til denne pumpa? slengte du den bare over rekka og evt da hvor langt over, ikke ned i sjøen vell?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Bruker Johnson sine brytere i båten uten beveglige deler, og bruker relè til hovedstrømmen. Den er skuddsikker, for en bruker nivåbryteren bare til å styre relèet :yesnod:

Jeg kommer til å gjøre det på nøyaktig samme måte: Johnson nivåbrytere som styrer relé. All hovedstrøm via relékontakter. :yesnod:

2 Johnson pumper (120 + 58 ltr/min), 2 frittstående Johnson nivåbrytere. Jeg har mekket det slik at bryter 1 starter pumpe 1, bryter 2 (høyt nivå) starter begge pumpene. Tidsforsinket start på begge to, stopp når vannstand blir lav. Når jeg er ferdig med el-anlegget ombord, vil bryter 2 også gi meg sms alarm. I tillegg har jeg en pumpe nr 3 som kun kan styres manuelt.

Om jeg med tiden føler behov, så kan man jo legge inn en teller som viser antall start og gangtid på pumpe1.

Paranoid? :rolleyes:

Njeh ...er vel helst at elektro og automatisering er mitt daglige virke. Dessuten MÅ jeg ha et pumpearrangement jeg stoler 100% på, siden jeg i perioder er bortreist på jobb.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...