Jump to content

CumminsMercr 1.7L får saltvann inn i ferskvanns kjølesystemet ?


theppan07

Recommended Posts

Hei godt folk.

Jeg har en CumminsMercruiser 1.7L DTI 2006 modell. I sommer begynte plutselig ekspansjonstanken å renne over.

Vanligvis er tanken 1/4 full, nå var den plutselig helt full, og det rant kjølevann ned i bunn av båten. (vet ikke hvor mye som rant ned i bunn av båten, da det av og til samler seg 3-5 dl med vann etter kraftig regnvær, men vannet var tydelig farget blått av kjølevesken). Når motoren var kald igjen var det under en 1/6 igjen i tanken og jeg måtte fylle opp et 2 dl slik at tanken var 1/4 full igjen. Etter 5 timers kjøring var ekspansjonstanken helt full igjen.

Temperatur ellers er helt normal.

 

Andre har tidligere kommentert at hvis ekspansjonstanken er er mer enn 3/4 full, så renner det over ved belastning.

Våren 2009 var mororen på verksted da temp. måleren viste for høy temperatur. Ingen alarmer, men temp måleren viste 100 grader ved normal belastning. Impeller, termostat, sensor etc ble sjekket, varmeveksler sjekket og renset. Det viste seg at det var selve temp. instrumentet det var feil på!

Har hørt om at man mister kjøleveske hvis det er lekasje i topppakning eller andre steder, men at det kommer sjøvann inn i ferskvanssystemet har jeg ikke hørt om.

Har for øvrig sjekket at det ikke er vann i motoroljen (Ikke høyere nivå på peilepinnen, og oljen ser normalt mørk ut som den pleier).

Har skrudd av fremre del på varmeveksler og sjekket at den ikke var gjengrodd.

 

1. Kan det være lekasje i O-ringene til varmeveksleren?

2. Kan det være luft i ferskvannsystemet?

 

Skal skifte kjøleveske på motoren i forbindelse med vinterservice, men er usikker på om det er hensiktsmessig å demontere varmeveksleren for å sjekke O-ringene.

Har snakket med 2 verksteder som sier at slike feil er vanskelige å finne, og at det bare er å prøve seg frem.

 

Noen som har gode forslag til årsak, eller søkemetoder for å finne feilen?.

Redigert av theppan07 (see edit history)
Link to post

Det første du må finne ut er om det er saltvann i kjølevæska di eller ikke. Er det saltvann så har du lekkasje mellom salt og ferskvannssiden, antakelig i varmeveksleren. Er det ikke saltvann er det litt vanskeligere å si - eneste jeg kan tenke på da er at du har masse luft i kjølesystemet.

 

Går motoren som normalt ellers?

 

Hva slags båt har du som ikke er tett for regnvann inn i motorrommet?

Link to post

Jo, motoren går som en klokke ellers (305 timer foreløpig). Alt er normalt i forhold til prestasjoner, oljetrykk, temperatur etc.

 

Har ikke så lyst til å smake på kjølevesken akkurat.

 

 

Har en Trophy 2052. Er en luke i dørken som bare klemmes/trykkes ned og med en O-ring som tetter. Den er ikke 100% tett. Er på utkikk etter en annen luke (ca 25 cm i diameter), med skrulokk el. men den må tåle at man går på den.

Link to post

, men vannet var tydelig farget blått av kjølevesken).

 

Mulig jeg tar feil her, men til og med på en 1993mod mercruiser (3.6liter 180hk) som jeg hadde for en del år siden skulle det bare fylles frostvæske av den røde typen(helst Mercreuiser sin merkevare).

Dette var en VM motori blokk så det kan jo være annerledes med 1.7 literen.

 

Tanken min er uansett at om du fyller feil type frostvæske så kan det kansje bli lekkasje ett eller annet sted.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

det er veldig vitig att det er rød kjøleveske og de skal ikke blandes. blå vil tære fortere.

så ville jeg kjørt med tom ekspansjonstank å se om det renner over da. er saltvanskjølingen delvis tett( som er normalt nesten etter 1 sesong med denne motoren vil motor gå varmere og uvide ferskvanns delen mere. og nå så senit på sesongen an også drevet gro igjen noe som også fører til varmere motor.

Link to post

Vanligvis bør jo både ferskvann og olje ha høyere trykk enn sjøvann, lekkasje bør derfor gå den veien.

 

2 dl fra 1/6 til 1/4 tank antyder forholdsvis lite reservoar og totalvannmengden kan derfor sikkert fylle tanken på temperaturutvidelsen alene, spesielt om kjølingen er litt redusert. Et aspekt der er at mengde tilsatt inhibitor øker kokepunktet – kan rekke godt over100 grader før motoren koker - med tilhørende ekstra volumutvidelse ? ? ?

Som nevnt bør derfor sjøvann med sikkerhet konstateres, samt være sikker på at fylle/lufteprosedyre er fulgt – og at sjøvannstrømmen ikke er redusert.

 

Kan jo selvfølgelig være et lite overslag fra en sylinder – som sant nok kan være mer enn vanskelig å finne – med det bør i så tilfelle med tiden øke på.

 

Har motoren samlekanal for kjølevannet kan et tynt endoskop føres innover i denne, eksoslekkasje vil da tydelig vises som bobledannelse i vannet (som enten øker eller avtar, avhengig av strømningsretningen) ved den sylinder hvor lekkasjen finnes. Medfører desverre litt ekstra arbeide, passelig føringshylse for endoskop'et må oftest monteres.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Hei godt folk.

Jeg har en CumminsMercruiser 1.7L DTI 2006 modell. I sommer begynte plutselig ekspansjonstanken å renne over.

Vanligvis er tanken 1/4 full, nå var den plutselig helt full, og det rant kjølevann ned i bunn av båten. (vet ikke hvor mye som rant ned i bunn av båten, da det av og til samler seg 3-5 dl med vann etter kraftig regnvær, men vannet var tydelig farget blått av kjølevesken). Når motoren var kald igjen var det under en 1/6 igjen i tanken og jeg måtte fylle opp et 2 dl slik at tanken var 1/4 full igjen. Etter 5 timers kjøring var ekspansjonstanken helt full igjen.

Temperatur ellers er helt normal.

 

Mercruiser har hatt mye problemer med disse motorene, og mange av de har ikke holdt veldig lenge. Varmgang og rust har drept svært mange av de motorene.

 

Ligger en video på youtube som kanskje kan være interessant, selv om du sannsynligvis ikke har de samme problemene.

http://www.youtube.com/watch?v=ccohgITD4Tc

 

Det kan være at motoren har kokt uten at du har merket det, dersom det er lite nok veske i motoren, eller vesken står stille ved temperaturgiveren kan måleren vise feil.

Som andre har nevnt, sjekk om det faktisk er saltvann i ferskvannet før du begynner å undersøke lekkasjer.

 

Mulig jeg tar feil her, men til og med på en 1993mod mercruiser (3.6liter 180hk) som jeg hadde for en del år siden skulle det bare fylles frostvæske av den røde typen(helst Mercreuiser sin merkevare).

Dette var en VM motori blokk så det kan jo være annerledes med 1.7 literen.

 

Tanken min er uansett at om du fyller feil type frostvæske så kan det kansje bli lekkasje ett eller annet sted.

 

Spiller ingen rolle hvilken farge det er på frostvesken, men den røde skal helst brukes på motorer med aluminiumsdeler i kjølesystemet (slik som alu topper e.l.) da den er silikatfri og er snillere mot aluminiumen enn den blå. Det er ikke noe problem å bruke blå, men den må byttes litt oftere og sliter litt mer på aluminium.

 

Det går ikke å blande den røde, som heter G12 eller G30, med blå, grønn eller gul frostveske, som heter G11, og inneholder etylenglykol, da dette vil fortykne og bli til grøt som tetter hele motoren.

Derimot selger de fleste i dag noe som heter G12+, som er rød og kan blandes med hva som helst uten problemer, men man oppnår ikke fordelene med silikatfri frostveske med en blandingsveske med G12+ og G11.

Det blir uansett ikke lekkasje med "feil" frostvekse, så lenge man ikke blander de.

 

 

Har motoren samlekanal for kjølevannet kan et tynt endoskop føres innover i denne, eksoslekkasje vil da tydelig vises som bobledannelse i vannet (som enten øker eller avtar, avhengig av strømningsretningen) ved den sylinder hvor lekkasjen finnes. Medfører desverre litt ekstra arbeide, passelig føringshylse for endoskop'et må oftest monteres.

 

Dette høres ut som en god ide :headbang:

Personlig ville jeg heller utført en HC test !!!

Link to post

Den filmen du la ut - tror jeg har både sett og lest om den. Om jeg husker rett var problemet feilkonstruksjon på båten som gjorde at saltvann rant inn rundt motorromsluken og ned på turbo. Det var også årsaken til at startmotoren rustet. Rust på turbo førte til at waste gate hang seg opp - så blåste motoren pga for stort trykk

 

Samme skjedde en av de senere eierne av vår Nidelv 690 med samme motor - waste gate hang seg opp og motoren raste Kostet mange titusen kroner å fikse.

 

Waste gatens funksjon er visstnok ikke på service punktene i boka - men bør sjekkes etter min mening. Det står mer om dette i en annen tråd på dette forumet - det er det også vist hvordan man kan vedlikeholde denne delen på turboen.

 

Men det er slik da at om motoren din plutselig får masse mer effekt så er det ikke bra. Da må du stoppe umiddelbart.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Den filmen du la ut - tror jeg har både sett og lest om den. Om jeg husker rett var problemet feilkonstruksjon på båten som gjorde at saltvann rant inn rundt motorromsluken og ned på turbo. Det var også årsaken til at startmotoren rustet. Rust på turbo førte til at waste gate hang seg opp - så blåste motoren pga for stort trykk

 

Det er riktig at feilkonstruksjon av båten var en av hovedgrunnene til motorhavariet i dette tilfellet, men det finnes svært mange som har hatt problemer med de.

 

http://rib.net/forum/showthread.php?t=14075&highlight=mercruiser+1.7

 

http://rib.net/forum/showthread.php?t=9332&highlight=mercruiser+1.7

 

http://rib.net/forum/showthread.php?t=14253&highlight=mercruiser+1.7

 

http://rib.net/forum/showthread.php?t=29701

 

http://rib.net/forum/showthread.php?t=29304

 

http://www.bsacforum.co.uk/forums/showthread.php?t=2301

 

http://boatdiesel.com/Forums/Other-Diesel-Engine-Manufacturers/MerCruiser-Diesel/Merc-D17L-DTI-piston-failures/T-16013/P-8/index.cfm

 

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/6339-merc-17-dti-max-2000-rpm/

 

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/22285-mercruiser-17-tdi-defekt-turbo/

Link to post

Takk for mange gode innspill.

Kan ikke skjønne at overslag fra en av sylindrene skal medføre saltvann i kjølesystemet. Motoren kjøles jo med ferskvann. Men hvis overslag medfører luft i systemet, så kan jeg forstå det.

 

Jeg skal sjekke om det er luft i kjølesystemet til helgen om 1,5 uker. Da skal jeg også sjekke vannet i ekspansjonstanken for saltvann.

 

For øvrig så har jeg full kontroll på wastegaten. Den smøres jevnlig i tillegg til at jeg har installert turbotrykkmåler.

Link to post
  • 1 måned senere...

På tide med en liten oppdatering.

Har nå sjekket at det ikke kommer sjøvann inn i ferskvannsdelen.

 

Det som skjer er at når motoren har gått 1/2 time eller mer på 3600 til 3800 rpm så kommer det luft i ferkvannssystemet. (ekspansjonstanken fylles opp. Tar jeg av påfyllingslokket til kjølevesken, så tyter det ut med "zalo skum". Fyller jeg tilbake fra ekspansjonstanken får jeg samme nivå på kjølevesken. Det betyr at motoren ikke forbruker kjølevesken. Under drift er motortemperaturen stabil på 80-82 grader.

 

Konklusjon etter å ha snakket med flere er at det er toppakningen som har tatt kvelden.

Motoren er 2006 mod, gått 320 timer. Importør er konk, og forhandler orker jeg ikke krangle med mer i forhold til 5 års reklamasjon.

 

Vurderer derfor om jeg skal få et verksted til å gjøre dette, eller gjøre det selv. Det er lett å komme til på motoren. Det som må skiftes er vel toppakning og strekkbolter som holder topplokket. Uansett må toppenlokket planslipes (alu). Noen som vet hva det koster å slipe en topp?

Kan noen bekrefte/avkrefte om dette er en relativt enkel jobb å skifte toppakning. Har verkstedsmanualen og momentnøkkel ++

 

Forutsetter at stempler/ventiler er ok, men det er vel greit å inspisere når toppen er tatt av.

Er det skader på stempler, så blir det moring! :headbang:

Link to post

Når det gjelder HC test Adeneo, så er ikke dette mulig på dieselmotorer, kun bensinmotorer.

 

Forstår også at Marine Power ikke har kjøpsrettslig ansvar ved paralellimport eller import av båter utenfor sitt eget system. World wide garantier og slikt må de nok svare for men ikke forbrukerkjøpslovens bestemmelser.

 

Har selv en Paralell-importert BMW som BMW Norge tar alt ansvar for så lenge det er fabrikkgaranti på bilen, men så snart den går ut er det helt naturlig at BMW Norge ikke har noe ansvar lenger.

 

Så til trådstarter. Litt uretgerdig kanskje men det er slikt du kan oppleve når det er paralellimport og importøren går konkurs.

Link to post

Når det gjelder HC test Adeneo, så er ikke dette mulig på dieselmotorer, kun bensinmotorer.

 

:confused: Kanskje du kan forklare hvorfor det ikke er mulig, slik at jeg kan lære noe. Regner med du vet hva du snakker om siden du kaller deg motor, så da bør vel en forklaring være greit å komme med, selv om det kanskje ikke hjelper trådstarter, ville det være til stor hjelp for meg.

Link to post

Bare en liten ting til jeg ville sjekket før jeg hadde konkludert med toppakning.

 

Har hatt samme feilen på mange biler, men på et par har det vært slik:

 

Da var det trykklokket som slapp ut væske på for lite trykk, det resulterte i at beholderen rant over. Og ikke hadde nok til etterfylling når motoren ble kald.

 

Byttet trykklokk på påfylling, og det ble i orden.

 

Store sjanser for at det er toppakning/sprekt topp, men som sagt kan det være lokket.

 

En måte å sjekke om den blåser kompr. i kjølevann, er å koble på en trykkmåler på påfyllingen.(de fleste verksteder har en slik, med flere typer tilkoblinger/lokk)

kjør den varm og hold øye med trykket, det vil øke til den er driftsvarm, så du må slippe ut litt trykk etterhvert, så det ikke blir for høyt.

Når den er driftsvarm, ruser du den litt og holder øye med trykket, den vil øke litt når du ruser. og gå ned til samme nivå når du slipper den ned igjen.

Hvis den ikke går helt ned igjen, men bare stiger litt på hver rusing. Er det nok toppakning/sprekt topp. :headbang:

 

Men hvis den går ned igjen til samme trykk, og du ikke får den til å stige, har jeg ikke tro på toppakning/sprekt topp.

 

Mvh

Arvid

Redigert av Arvid.65 (see edit history)
Link to post

Takk for gode innspill. Får man lånt trykkmåler, eller er det noe alle verksteder har og som de ikke låner ut? Vil man som oftest se om det er sprekk i toppen når man tar den ut, eller er det noe et firma som sliper topper vil avdekke?

Ikke sikkert du får låne en, men forklar problemet(ta gjerne en utskrift av innlegget mitt)

Så kanskje du får lånt en, samtidig som de forklarer deg litt om bruken.

 

Kommer an på hvor behjelpelige de er. Har du et fast bilverksted/verksted du går på er vel det det beste.

 

En sprekt topp kan være veldig vanskelig å avdekke, da den gjerne kommer ved utvidelse når den blir varm, slik du forklarer her.

Toppaknings feil, er der som oftest helt fra kald motor.

 

Mvh

Arvid

Link to post

HC måler man ved å holde "slangetuten" fra avgassmåleren over den dampen som kommer fra kjølevannet når man tar av radiatorlokket. Ved defekt toppakning på bensinmotorer kan man da nesten alltid måle HC verdier over 100. På dieselmotorer vil det ikke dannes HC,

 

Dette er ingen forklaring på hvorfor det ikke virker, dieselmotorer har avgasser som innholder hydrocarboner(HC), men i noe mindre grad enn en bensinmotor.

 

De fleste avgassmålere måler HC, CO, Co2 og O2.

Størsteparten av avgassene fra en dieselmotor er karbonmonooksid(CO), som burde kunne måles på samme måte som HC, selv om en måling av HC vil være mer nøyaktig da CO allerede finnes naturlig i luft. Hvorfor kan vi ikke måle CO??? og hvorfor vil det ikke dannes HC på en dieselmotor???

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...