Jump to content

Er det mulig å reparere gass/gir kabler for utenbordsmotorer?

DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

Lurer på om det er noen som helst mulighet til å reparere gass/gir kabler for utenbordsmotorer?

De har blitt veldig treige. Forrige eier av båt har nok ikke smurt opp godt nok. Dermed har det nå blitt litt korrosjon etc.

Ellers er de ikke bøyde eller noe.

Er det noen mulighet å reparere (slipe, smøre etc), eller bør jeg heller bruke 600,- på et par nye?

Jeg er langt fra noen ekspert på slikt, så ville nok byttet. Men en god dose 5-56 + evt. litt grease vil vel gjøre susen?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hvis kabelstrømpene ikke er rustet kan du demontere dem,

henge dem opp loddrett og mate inn 5-56 el l. øverst.

La det få litt tid til å trenge nedover i kabelen,

om nødvendig kakke litt med en hammer på endene.

Funket bra for meg! Brukte samme metode på treg

styrekabel også.

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Styrekabelen har sikkert en nippel hvor du presser inn grease. Tror det er vanlig hvertfall. Det er langt mer effektivt over tid enn f.eks. 5-56, selv om det sikkert fungerer i begynnelsen.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jupp. Tenkte å kline inn med grease ja.

Men helt ærlig så tror jeg at jeg bytter styrekabel... Kan jo selvfølgelig være snekka som er problemet. Akkurat nå må man sitte og vri kjempehardt for å klare å svinge. Det er snakk om maks 7 fots lengde på kabel. Når disse er nye så styrer man jo med lillefingeren...

Jeg hadde gitt grease et forsøk før jeg byttet kabelen. Klin inn/på masse og dra kabelen stegvis ut og inn. Da finner du jo også ut om det hjelper, om styresnekka er problemet. Kjipt med ny kabel dersom den gamle egentlig var like fin, og så må du ha ny snekke i tillegg..

Jupp. Tror kanskje jeg gjør det.

Å slippe å bytte styresnekke, gass/gir kabel og styrekabel betyr 1600,- spart for min del.

Kanskje jeg skal prøve.

Det er ingenting som er noe spesielt korrodert, alt er bare VELDIG tregt. (ikke ønskelig på girkabel). Gasskabel er forsåvidt OK, så jeg tror jeg bytter gass og gir uansett.

Styrekabel har nok ikke smørenippel... Men først og fremst må jeg finne ut om det er snekke, styrekabel eller motor som er treg.

Takk for hjelpen! Blir vel tur til CO for å kjøpe 5-56 i dag =)

Btw: er det 30mm størrelse på mutteren til styrekabel? (må anskaffe skiftenøkkel/fastnøkkel)

Redigert av nordemoniac (see edit history)

Sylinderen på motor var forsåvidt i orden. MASSE fett =)

Men tror det er snekka som er synderen.

Kanskje jeg er heldig og kan klare meg med bare ny snekke (kanskje også nytt ratt) og beholde styrkabelen som er der.

Gasskabel er nå OK, men ikke girkabel. Eller dvs. begge kan dyttes fram og tilbake. Den til gass trenger man så vidt å røre, så flytter den seg, men den til gir må man bruke litt kraft på å dytte inn.

Er sikkert greit som det er. Sparer jo over 1100,- på å slippe å bytte disse kablene, og 400,- til om snekka er i orden.

• 2 uker senere...

Hah! Det gikk!

Kjøpte 5-56 og pøste på!

Snekka var helt i orden. Det var bare MASSE dritt i styrekabelen. Kunne ikke demontere helt uten å ta av motor (hvilket jeg ikke gidder) men jeg tror jeg fikk ut det meste. Sprayet, svingte og tørket av til jeg sto igjen med en blank stang, og smurte opp hele greia med nytt fett.

Knallbra!

Rattet ser fortsatt ikke ut da men. Grått og falmet. Kanskje jeg kjører noe vinyllakk på det, også kjøper jeg et nytt senere når jeg er drittlei.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...