DIYglenn Startet 16.August.2010 Del på Facebook Startet 16.August.2010 Hei! Lurer på om det er noen som helst mulighet til å reparere gass/gir kabler for utenbordsmotorer? De har blitt veldig treige. Forrige eier av båt har nok ikke smurt opp godt nok. Dermed har det nå blitt litt korrosjon etc. Ellers er de ikke bøyde eller noe. Er det noen mulighet å reparere (slipe, smøre etc), eller bør jeg heller bruke 600,- på et par nye? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Jeg er langt fra noen ekspert på slikt, så ville nok byttet. Men en god dose 5-56 + evt. litt grease vil vel gjøre susen? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
DIYglenn Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 Var det jeg tenkte evt. kunne fikse den. Men kanskje det er greit å bare kjøpe nytt, og passe på å smøre disse. Er kanskje greit når båten først totalrenoveres ;) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 hei kan prøve å smøre opp , hvis ikke det hjelper har jeg et sett lite brukt av universaltype da jeg måtte ha lengere ved motorbytte. min type er den Kontrollkabel C2 / C8 http://seasea.no/SectionList.aspx?CatID=7001 kan få de for et 250kr lengden er 9fot mener jeg. kan ta eksakt mål hvis interiser. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Hvis kabelstrømpene ikke er rustet kan du demontere dem, henge dem opp loddrett og mate inn 5-56 el l. øverst. La det få litt tid til å trenge nedover i kabelen, om nødvendig kakke litt med en hammer på endene. Funket bra for meg! Brukte samme metode på treg styrekabel også. mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
DIYglenn Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 Hmm, kanskje jeg skal prøve å smøre de opp likevel! Har jo også en styrekabel som er treg. Kanskje både snekke og styrekabel faktisk kan brukes da Tror dessverre 9 fot blir for langt. Tror det er snakk om 6 fot. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Styrekabelen har sikkert en nippel hvor du presser inn grease. Tror det er vanlig hvertfall. Det er langt mer effektivt over tid enn f.eks. 5-56, selv om det sikkert fungerer i begynnelsen. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
DIYglenn Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 Jupp. Tenkte å kline inn med grease ja. Men helt ærlig så tror jeg at jeg bytter styrekabel... Kan jo selvfølgelig være snekka som er problemet. Akkurat nå må man sitte og vri kjempehardt for å klare å svinge. Det er snakk om maks 7 fots lengde på kabel. Når disse er nye så styrer man jo med lillefingeren... Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Jeg hadde gitt grease et forsøk før jeg byttet kabelen. Klin inn/på masse og dra kabelen stegvis ut og inn. Da finner du jo også ut om det hjelper, om styresnekka er problemet. Kjipt med ny kabel dersom den gamle egentlig var like fin, og så må du ha ny snekke i tillegg.. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
DIYglenn Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 (redigert) Jupp. Tror kanskje jeg gjør det. Å slippe å bytte styresnekke, gass/gir kabel og styrekabel betyr 1600,- spart for min del. Kanskje jeg skal prøve. Det er ingenting som er noe spesielt korrodert, alt er bare VELDIG tregt. (ikke ønskelig på girkabel). Gasskabel er forsåvidt OK, så jeg tror jeg bytter gass og gir uansett. Styrekabel har nok ikke smørenippel... Men først og fremst må jeg finne ut om det er snekke, styrekabel eller motor som er treg. Takk for hjelpen! Blir vel tur til CO for å kjøpe 5-56 i dag =) Btw: er det 30mm størrelse på mutteren til styrekabel? (må anskaffe skiftenøkkel/fastnøkkel) Redigert 17.August.2010 av nordemoniac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Hvis styrekabelen er treg kan det like gjerne være den sylinderen på motoren som disse styrekablene ofte er montert i som trenger rengjøring. På landstedbåten min må jeg årlig demontere og rengjøre dette røret. Styrekabelen i seg selv har vært helt ok. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 Sylinderen på motor var forsåvidt i orden. MASSE fett =) Men tror det er snekka som er synderen. Kanskje jeg er heldig og kan klare meg med bare ny snekke (kanskje også nytt ratt) og beholde styrkabelen som er der. Gasskabel er nå OK, men ikke girkabel. Eller dvs. begge kan dyttes fram og tilbake. Den til gass trenger man så vidt å røre, så flytter den seg, men den til gir må man bruke litt kraft på å dytte inn. Er sikkert greit som det er. Sparer jo over 1100,- på å slippe å bytte disse kablene, og 400,- til om snekka er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 31.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2010 Hah! Det gikk! Kjøpte 5-56 og pøste på! Snekka var helt i orden. Det var bare MASSE dritt i styrekabelen. Kunne ikke demontere helt uten å ta av motor (hvilket jeg ikke gidder) men jeg tror jeg fikk ut det meste. Sprayet, svingte og tørket av til jeg sto igjen med en blank stang, og smurte opp hele greia med nytt fett. Knallbra! Rattet ser fortsatt ikke ut da men. Grått og falmet. Kanskje jeg kjører noe vinyllakk på det, også kjøper jeg et nytt senere når jeg er drittlei. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Så bra Hva er rattet laget av / hva er det trukket med? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
DIYglenn Svart 2.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2010 (redigert) Plast. Stort sett bare plast :P Redigert 2.September.2010 av nordemoniac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.