Jump to content

Riktig propell på scand atlantic 85 modell med 255 HK

myrisa

Recommended Posts

I år byttet jeg propell på scand atlanticen min da den gamle var slitt. Jeg fikk ett firma til å skaffe meg en propell som skulle passe til denne båten. Propellen er av type skewback S-8 20x25LH. Jeg klarer å få en toppfart på 16 knop med denne propellen (fikk 2 ekstra knop da jeg byttet propell). Da er tankene mer eller mindre tomme. Saken er at jeg tidligere i sommer snakket med en som hadde samme båt med samme motor som mente at kan kunne presse båten opp i 22 knop og kunne marsje lett på 17 knop. Er det noen som har noen kommentarer på dette?

Hvilken motor og utveksling har dere?

Vet du hvilken propell han har?

Hvis både motor og utveksling er det samme, har han kanskje mer riktig propell enn deg...

Ved første øyekast ser det ut som en litt tung propell på en så tung båt med 255hk. Men det avhenger selvsagt av motortype og utveksling. Klarer du høyt nok turtall på motoren på max pådrag?

Hvis det mangler mye på det, og du i tillegg fikk høyere toppturtall når du byttet var du kanskje på riktig vei, skulle bare hatt litt lettere propell (mindre stigning)... Hvor mye turtall får han?

Av og til kan man få høyere toppfart med "for tung" propell enn med "riktig" propell, men da sliter man ut motoren fortere.

Ellers kan det jo være mange forskjeller på vekt, ruglete bunnstoff, osv. osv. Men 35% fortere er jo mye da.

Atlanticen ble visst litt raskere når de flyttet roret og propellen litt lenger bak en gang i tiden. Har dere samme løsning der?

Hei!

Jeg har og en 85 mod med en tamd 60 c 255 hk.

Da jeg satt den utpå i vår med helt ren bunn,hadde jeg 18,7 knop på maks(18,3 ene veien og 19,2 andre veien,så strøm ble tatt hensyn til).

Nå når båten har stått ute en stund, så får jeg ikke mer enn maks 17 knop,så at du ikke får mer enn 16 kan jo ha med en litt grodd bunn?

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...