Jump to content

skjære i innerliner for å få plass til større septikktank?

Framtia

Recommended Posts

I min båt er septikktanken ca 60 liter og den er plassert under dørken foran motoren og bak kjøl. Jeg lurer derfor på om det kan seg gjøre å skjære ut en bit av innerlineren slik at jeg kan få plass til en tank som kan bli ca 120 liter. Vil dette ha konsekvenser for båtens styrke i dette området, og er det noe en evt kan gjøre for å veie opp for dette?

Båten er en Dufour 385, men regner med dette kan være relevant for tilsvarende båter fra andre produsenter.

septikktank.jpg

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Dufour er vel bygget opp i enkeltlaminat og innerlineren er limt fast for økt styrke. Ville ikke kappet i denne uten å kontakte en båtbygger først, og rundt kjølen er den sikkert konstruert ekstra sterk for å gi styrke ved grunnkjenninger. Du har vel også en stålramme støpt i skroget i dette området, og med litt uflaks ligger det en stålprofil innstøpt i området du vil skjære bort.

Redigert av jernkjøl (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...