Jump to content

Hekksvinger innvendig i båten?

ut mot havet

Recommended Posts

Hei!

Vi har et billig Hummingbird m. innvendig svinger, det er nøyaktig nok for oss, selv på grunt vann. Husker på første Hortentreffet, lå helt innerst, det viste 0,6 m på det grunneste, men det var under kjølen, vi fløt! Har lagt merke til at når jeg sjekker dybde på ekkoloddet mot kartplotter så er det kun små forskjeller. Mister riktignok bunnen ved ca 300m, men da antar jeg at det er helt trygt :yesnod: Fisk ser jeg også, i hvertfall ned til 50-60m, å lure den til å bite er noe annet! :cryin:

Med hilsen

Sindre

Jeg planlegger å montere ekkolodd i høst, uten å ta båten på land. Derfor vil jeg prøve med innvendig montering uten lim først, dvs. oljebadmetoden.

Spørsmål til ekspertene:

Hva med groing utvendig på skroget? Båten har fått mye skjell og rur utvendig (tror det kommer av at bunnstoffet fikk tørke i 1/2 år før båten kom på vannet). Har ellers også hørt om andre som har fått problemer pga. groing på utvendig svinger.

Jeg planlegger å ta båten opp først til forsommeren, da jeg vil være på vannet i vinter og bruke henne så mye som mulig. I verste fall må jeg vel ta en svømmetur under båten for å gjøre rent under svingeren? For fremtiden vil jeg gjerne slippe å ta båten opp hevert år.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Betyr lite eller ingenting ved en slik montasje. Refleksjon og refraksjon gjør at det spruter i alle retninger.

Det får du kanskje ikke greie på med en sånn montasje.

41001.jpg61001.jpg

Like lodd og like svingere som står 60 cm. fra hverandre.

Den ene svingeren er montert gjennomgående. Den andre står i en liten tank fyllt med vann inne i båten.

Så kan man spørre seg hvem som er hvem.

Enig med deg at vinkelen betyr lite.

Min erfaring var at nøyaktigheten var god nok. Ingen spesielle avvik på samme sted/dybde mellom båten med svinger innvendig i Sika og båten jeg hadde året før med innvendig svinger i et innstøpt rør fylt med olje.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Jeg valgte den enkle løsningen og støpte svingeren fast i bunn med Tech7.

Fungerer helt greit. Viser dybde på 200m, har ikke testet dypere, men fisker sjelden på dypere enn 150m.

Bildet er som vist til venstre av de to alternativene ovenfor. Den til høgre var jo tragisk.

Det viser fisk også, men det med visning av fisk på ekkolodd har jeg liten tro på.

Bruker det primært til å sjekke bunnforholdene, grunner og bakker osv.

Enkel løsning som jeg tror funker greit nok for de fleste. Epoxy eller dykket i olje er nok bedre, men

mye mer omstendelig..

Den til høgre var jo tragisk.

Ja det er den. Men husk at her "slår" svingeren i skroget fra innsiden. Skroget svinger med og sammen med en skur av refleksjoner fra tusenvis av glassfiber/polyester overganger blir det bare graut.

Settes svingeren i Tech-7 eller Sika dempes signalet så mye i utgangspunktet at skroget ikke svinger med.

Jeg skulle nok klart å lirke frem bunnen her også, men intensjonen var å vise hva som skjer med svinger inni båten.

• 1 måned senere...

Det fulgte med ekkoloddet mitt en plastsvinger for gjennomgående montering. For meg er det imidlertid ikke aktuelt med gjennomgående i plast. Alternativet er i så fall å montere innvendig eller å kjøpe bronsesvinger for noen tusenlapper. Jeg gråter ikke om jeg må kjøpe bronsesvinger for å få godt resultat, men vil prøve innvendig først. Synes også det er greit å slippe flere hull i skroget.

Kan jeg utfra innleggene her slutte at innvendig svinger limt til skroget er bedre enn svinger i oljebad? Bør jeg i tilfelle lime med Sika eller epoxy? Liker best tanken på Sika fordi en da lettere kan flytte den hvis en treffer dårlig med en gang. På den annen side høres Epoxy mer riktig ut(?).

OK. Da prøver jeg med innvendig svinger i tank først. Da kan jeg også gjøre forsøk med å la svingeren henge utvendig for å sammenligne. Hull i skroget blir det uansett ikke før til sommeren.

Blir ikke utvendig svinger utsatt for dårlig signal pga. groing og rur?

Alternativet er å la den gå hele tiden.

... Åpenbart at faunaen ikke liker ultralyden.

Interessant.

Jeg har tidligere merket meg at min gjennomgående svinger aldri har hatt antydning til groe, selv om det har vært rikelig andre steder.

Jeg har heller ikke stoffet over svingeren, da jeg har fått med meg denne advarselen et eller annet sted tidligere. Hvorfor ikke forresten, hva kan egentlig skje? Hva er teorien bak denne advarselen?

Når signalene drar gjennom noen cm med epoxy og glassfiber, + 2-3 lag med utvendig primer og noen skikt med bunnstoff over dette, skulle man tro at et tynt strøk på en utvendig giver ikke skulle påvirke merkbart negativt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...